ANCIENT (Norwegia)

Formacja założona pod koniec 1992 r. w miejscowości Eidsvagsneset wskutek wspólnego połączenia sił muzyków o pseudonimach Aphazel (wokal/ gitara/ bas/ klawisze) i Grimm (perkusja/ wokal), udzielających się wcześniej w doom metalowej formacji DIRGE, do której Aphazel dołączył po odejściu w 1990 r. z death metalowego zespołu o nazwie PUTREFACTION. Już w 1993 r., kilka miesięcy po powstaniu zarejestrowała swoją debiutancką trzyutworową kasetę demo "Eerily Howling Winds", rok później zaś wydaną przez podziemną Damnation Records winylową Ep-kę "Det Glemte Riket", zawierającą dwie kompozycje. Materiał ten zwrócił uwagę francuskiej wytwórni Listenable Records, której nakładem ukazał się również w 1994 r. pierwszy pełny album formacji opatrzony tytułem "Svartalvheim". Propozycję muzyczną zespołu stanowił charakteryzujący się na ogół marszowymi lub średnio szybkimi tempami surowy, klimatyczny black metal, podbarwiony od czasu do czasu partiami obecnych w tle klawiszy oraz gitary akustycznej. W 1995 r. nagrany i wydany został trzyutworowy materiał, zatytułowany "Trolltaar", na którym zaśpiewali także gościnnie Lise Kari N. Stallheim oraz Knut Arne Kringstad, w tym samym roku jednak z udziału w zespole zrezygnował Grimm. Nowych muzyków formacja pozyskała już pod koniec tegoż, kiedy to do składu dołączyli Lord Kaiaphas (wokal/ perkusja), znany wcześniej pod pseudonimem Lord Vlad Luciferian, współpracujący z grupami GRAND BELIAL'S KEY i THOKK oraz pochodzący z Bergen perkusista Kjetil. Trzecim nowym członkiem kapeli została Kimberly Goss (wokal/ klawisze), związana z formacją AVERNUS z Chicago, poznana przez Aphazela podczas jego pobytu w USA. W powyższym składzie grupa wkroczyła w styczniu 1996 r. do studia Unisound w Szwecji, gdzie przy pomocy jego właściciela - Dana Swanö, stworzyła drugą płytę długogrającą, ujętą tytułem "The Cainian Chronicle". Album wydany został przez wytwórnię Metal Blade, będąc zarazem pierwszą pozycją grupy z podpisanego jeszcze rok wcześniej pięciopłytowego kontraktu. Okazał się dziełem o wiele dojrzalszym i bardziej klimatycznym od debiutu, do czego bez wątpienia przyczyniło się brzmienie, którym opatrzono krążek oraz różnorodność stylistyczna nowego materiału, nie pozwalająca na całkowite zaszufladkowanie muzyki zespołu w czysto blackowych kanonach. W 1997 r. do grupy dołączył Scorpios (bas), podczas koncertów wspomagał ją także sesyjny perkusista Profana. W tym samym roku skład opuściła Goss, zasilając na krótko DIMMU BORGIR, który wspierała jako klawiszowiec. Szeregi ANCIENT zasilili jednak niebawem Jesus Christ (gitara) oraz wokalistka Erichte. Wraz z nimi nagrany został trzeci album "Mad Grandiose Bloodfiends", ukazały się pod koniec rzeczonego roku. Nowa płyta, zawierająca także przeróbkę utworu "Black Funeral" autorstwa MERCYFUL FATE, prezentowała jeszcze bogatsze zróżnicowanie stylistyczne niż poprzedni album. Swoje nowe nagrania promowała m. in. podczas europejskiej trasy koncertowej u boku BEHEMOTH i BELPHEGOR. Styl trzeciej płyty znalazł kontynuację także i na kolejnym wydawnictwie - "Halls Of Eternity" z 1999 r. Płyta nagrana została w nowym miejscu zamieszkania Aphazela - we Włoszech. Funkcję perkusisty przejął na niej Krigse, zaśpiewała tam również wokalistka Deadly Kristin, z którą Aphazel związał się wówczas także w życiu partnerskim. Na promujących nowy krążek koncertach, grupa wspierana była przez gitarzystę sesyjnego o pseudonimie Thidra. W tym samym roku basistą formacji został Dhilorz. Z jego udziałem nagrany też został wydany pod koniec 2000 r. mini album "God Loves The Dead", zawierający oprócz remiksów także cover IRON MAIDEN "Powerslave" oraz multimedialne videoclipy. W tym samym roku formację zasilił także nowy perkusista Grom. Kolejny, piąty duży album kapeli, zatytułowany "Proxima Centauri" ukazał się w połowie 2001 r., następny zaś, nagrany już jednak bez udziału Deadly Kristin - "The Night Visit" - w 2004 r. Oprócz granych od momentu wydania drugiej płyty trasach koncertowych, grupa prezentowała także swoje dokonania na rozmaitych europejskich festiwalach. O ile muzyka zespołu, bądź co bądź od dłuższego czasu komercyjna, potrafiła jeszcze przekonywać krytyków, tak jego sceniczny image okazywał się już jednak szmirą i tandetą, skutecznie obniżającą wartość artystyczną grupy. Z podobną opinią spotkały się zresztą także nakręcone videoclipy kapeli, w których zamiast przymiotów obrazujących atmosferę i nastrój danej kompozycji, o wiele łatwiej doszukać się można było elementów satyry, kiczu i błazeńskiej jarmarczności, w każdym calu kompromitujących muzyków formacji.
Dopełnieniem całości dyskografii jest wydany w 1999 r. mini album "Det Glemte Riket", zawierający utwory z pierwszego demo i dwóch pierwszych Ep-ek zespołu oraz kompilacja "Eerily Howling Winds - The Ante Diluvian Tapes" (2005), również zawierająca kompozycje z wczesnego okresu działalności.
Goss kontynuowała karierę w SINERGY.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz