<


ANCIENT RITES (Belgia)

Grupa utworzona w 1989 r. w Diest z inicjatywy Günthera Theysa (wokal/ gitara) oraz Philipa Vollengiera (gitara). W 1990 r. dołączyli do nich basista Wattie oraz perkusista, którego tożsamości nie udało się ustalić, jednakże jeszcze w tym samym roku zrezygnowali z gry. Zastąpili ich wówczas Bart (perkusja) oraz Johan (gitara), w związku z czym Günther został basistą. Niestety, nowi muzycy zabawili w składzie formacji równie krótko, co ich poprzednicy - Bart opuścił go, trafiając do innej formacji - AGATHOCLES, Johan zaś stracił życie wskutek wypadku, toteż niebawem zastąpili ich Stefan (perkusja) oraz nowy gitarzysta, również o imieniu Johan. W tym samym roku w wypadku samochodowym śmierć poniósł także Vollengier. Z zespołem pożegnali się wkrótce Johan i Stefan (według przekazów źródłowych, pierwszy skupił się na pracy zawodowej, zostając nauczycielem, drugi po kilku latach zaś popełnił samobójstwo, odbierając sobie życie strzałem w głowę). Zastąpili ich ostatecznie Bart Vandereycken (gitara), współpracujący wcześniej z formacją RETALIATOR oraz Walter Van Cortenberg (perkusja). Grupa zadebiutowała wówczas nagraną i wydaną własnym sumptem 6-utworową taśmą demo "Dark Ritual". W 1992 r. wydała również za własne pieniądze winylową Ep-kę "Evil Prevails". W tym samym roku dorobiła się splitów, dzielonych z RENAISSANCE, UNCANNY i ENTHRONED. W 1993 r. ukazał się kolejny split, tym razem z THOU ART. LORD. Na początku 1994 r. grupa prezentowała swoje dokonania podczas europejskich koncertów w towarzystwie m. in. IMPALED NAZARENE oraz na występach festiwalowych, z których na wyróżnienie zasługuje chociażby After Dark Festival. W międzyczasie podpisała także kontrakt z holenderską wytwórnią Mascot Records, której nakładem ukazał się jeszcze w tym samym roku jej debiutancki album, ujęty tytułem "The Diabolic Serenades". Muzyka z tej płyty, balansująca na pograniczu death i black metalu, charakteryzowała się wszechobecną atmosferą mroku i satanistycznej aury, zahaczając czasami o motywy średniowieczne, co odzwierciedlały także i teksty utworów. Utrzymane w zmiennych tempach kompozycje, podbarwione od czasu do czasu partiami klawiszy, uzupełniał demoniczny growling. Swój debiut grupa promowała na koncertach w Belgii, Holandii, Niemczech, Portugalii i Grecji u boku takich zespołów jak ATROCITY, DEAD HEAD, ROTTING CHRIST, SINISTER, SADIST i CRADLE OF FILTH. W lutym 1996 r. ukazał się kolejny album formacji, zatytułowany "Blasfemia Eternal", zawierający podobny, choć nieco bardziej urozmaicony repertuar. Zespół prezentował swoje nowe utwory podczas wspólnych koncertów z ENTHRONED, PENTACLE czy PHLEBOTOMIZED, w sierpniu tego samego roku wystąpił także w ramach rodzimego With A Dragon's Blaze Festival. W 1997 r. grupę zasilił Jan "Örkki" Yrlund (gitara), w tym samym roku rozstał się zaś z nią Vandereycken, którego zastępował krótkotrwale gitarzysta Rafael Jansen, jednakże i on nie zagrzał zbyt długo miejsca w kapeli, toteż podczas koncertów wspierali ją muzycy o imionach Mike i Chris, a nawet i gitarzysta KATATONIA, Blackheim. Ostatecznie drugim gitarzystą grupy został Erik Sprooten. W 1998 r. grupa wystąpiła na kilku koncertach u boku DEICIDE, SIX FEET UNDER, BRUTAL TRUTH, AMON AMARTH i NAGLFAR, w sierpniu tego samego roku ukazał się też na sklepowych półkach jej trzeci krążek, noszący tytuł "Fatherland". W sesji nagraniowej tego albumu wzięli gościnnie udział Olivier Phillips (klawisze) oraz Ellen van Wauwe (flet). W jednym z utworów zaśpiewał także Mika Luttinen z IMPALED NAZARENE, zawartość muzyczna płyty charakteryzowała się zaś ogromną nastrojowością i klimatem opisywanych w lirykach tematów historii średniowiecznej. Swoje nowe dzieło grupa promowała tym razem w towarzystwie DEICIDE, AETERNUS, ROTTING CHRIST i BEHEMOTH, z którymi odwiedziła w lutym 1999 r. także i Polskę, występując na koncercie w Katowicach. W tym samym roku prezentowała swoje kompozycje na rozmaitych koncertach i europejskich festiwalach pokroju rodzimego Graspop Metal Meeting i holenderskiego Dynamo. Zespół wspierał też przez pewien czas jako klawiszowiec Domingo Smets, jednakże w 2001 r. zastąpił go na tym stanowisku Davy Wouters. W tym samym roku nakładem innej holenderskiej stajni - Hammerheart Records, na rynek trafił kolejny album zespołu opatrzony tytułem "Dim Carcosa", na którym tradycyjny dla ANCIENT RITES repertuar po raz kolejny stanowił muzyczną oprawę do opowieści o średniowiecznej Europie. Promując go, grupa pojawiła się na europejskich koncertach m. in. w towarzystwie MYSTIC CIRCLE i ABORTUS. W sierpniu 2002 r. wystąpiła na czeskim festiwalu Brutal Assault, w grudniu tego samego roku zaś po raz kolejny odwiedziła Polskę, występując w ramach Hellfest V w Lesznie. W kwietniu 2003 r. wyruszyła na europejskie tournee u boku THYRFING, PRIMORDIAL, SEPTIC FLESH i SKYFIRE. Niestety, w związku z poważnymi zadrażnieniami w łonie zespołu, już w trakcie tej trasy ze składu wyrzucony został Yrlund. Grupa nie zrezygnowała jednak z występów na żywo, gdyż pojawiła się na kilku letnich festiwalach m. in. w sierpniu na niemieckim Wacken. Koncertowała także i w kolejnych latach, nie zrezygnowała także z publikowania nowych albumów, gdyż w maju 2006 r. doczekał się premiery nagrany w siedmioosobowym składzie jej piąty studyjny krążek "Rvbicon", w którego rejestracji uczestniczyli: Theys (wokal), Sprooten (gitara), Vandereycken (gitara), Wouters (klawisze), Van Cortenberg (perkusja), Smets (bas) i Jansen (gitara), wydany nakładem nowego wydawcy zespołu - francuskiej wytwórni Season Of Mist. Zaskakująca dużą pomysłowością, orkiestrowym rozmachem oraz bogactwem kompozycji płyta po raz kolejny stanowiła muzyczną oprawę do traktujących o wydarzeniach historycznych lirykach i tym samym po raz kolejny zyskała bardzo przychylne recenzje, skupiając się zaś na jej promocji formacja wystąpiła m. in. w czerwcu w ramach rodzimego Graspop.
Dyskografię uzupełnia kompilacja "The First Decade: '89 - '99" (1999) oraz płyta koncertowa "And The Hordes Stood As One" (2003).
Theys powołał także do życia zespoły IRON CLAD oraz LION'S PRIDE. Wraz z Yrlundem zaangażował się również w projekt DANSE MACABRE, zawierający muzykę oscylującą w stylistyce mrocznego gotyku. Grupa ta zarejestrowała dwa albumy długogrające: "Totentanz" (1998) i "Eva" (2001) oraz mini album "Matters Of The Heart" (2002). Wskutek późniejszych animozji oraz nieporozumień i kłótni pomiędzy muzykami, dotyczących m. in. praw do nazwy Theys opuścił grupę, Yrlund zaś kontynuował jej działalność pod nazwą SATYRIAN.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz