BATHORY (Szwecja)

Grupa utworzona w 1983 r. w Sztokholmie z inicjatywy Quorthona Setha (właśc. Tomas Forsberg, ur. 17.02.1966; wokal, gitara, bas, perkusja). W początkowym okresie działalności posługiwała się nazwami NOSFERATU, MEFISTO, COUNTESS BATHORY i ELIZABETH BATHORY, pozostając ostatecznie przy obraniu jako szyld słowa BATHORY - nazwiska żyjącej w XVI w. węgierskiej hrabiny Elżbiety Batory, postaci owianej nimbem tajemniczości z racji na przypisywane jej w legendach pomagające w zachowaniu młodości kąpiele w krwi noworodków, tudzież dziewic. Oprócz Quorthona we wczesnym okresie działalności formację współtworzyli także dwaj inni muzycy: Freddan (właśc. Frederick Hanoi; bas) oraz Jonas Akerlund (znany także jako Vans Mc Burger; perkusja), jednakże już w 1984 r. obaj odeszli. Mniej więcej w tym samym czasie pojawiły się pierwsze kompozycje w wykonaniu Quorthona, który zafascynowany punk rockiem spod znaku G.B.H i SEX PISTOLS, a po części także i zespołami metalowymi pokroju IRON MAIDEN, MÖTÖRHEAD i VENOM, podjął w pojedynkę próbę stworzenia własnych muzycznych wizji. Pierwszym namacalnym dowodem tegoż przedsięwzięcia stał się utwór zatytułowany "Sacrifice", zamieszczony na wydanej w 1984 r. nakładem wytwórni Black Mark Productions kompilacji "Scandinavian Metal Attack". W tym samym roku nakładem tejże stajni ukazał się w sprzedaży debiutancki album BATHORY, nagrany (podobnie jak kilka późniejszych) w Heaven Shore Studios i zatytułowany "Bathory". Zarejestrowany przy stosunkowo niskim budżecie materiał z debiutu charakteryzował się prostotą i surowizną kompozycji, zawierając momentami muzykę zgiełkliwą i hałaśliwą, emanującą prawdziwie diabelską atmosferą. Ekstremizm BATHORY, będący zarazem zjawiskiem szokującym i fenomenalnym, przyczynił się do umocnienia pozycji zespołu, który stał się od tamtego momentu najważniejszym - obok VENOM - prekursorem black metalu oraz wzorcem do naśladowania dla wielu wykonawców parających się bardziej ekstremalnymi odmianami muzyki metalowej. Wypracowany na kultowym debiucie styl kontynuował Quorthon m. in. na swoim drugim albumie, zatytułowanym "The Return", który dzięki Black Mark ukazał się na sklepowych półkach rok później, a więc w 1985 r. Nakładem tejże stajni ukazały się również następne, nagrane z udziałem niejakiego Bossa jako współproducenta płyty BATHORY - nieco bardziej urozmaicona "Under The Sign Of Black Mark" z 1986 r. oraz "Blood, Fire, Death" z 1988 r., podczas nagrywania której Quorthona wspomogli dwaj muzycy sesyjni: Kothaar (bas) i Vornth (perkusja). Bardziej epicki i monumentalny klimat kompozycji zawierały krążki "Hammerheart" (1990) i "Twilight Of The Gods" (1992), na których w warstwie lirycznej pojawiła się zamiast tematyki satanistycznej nordycka mitologia i bogowie Wikingów. Powrotem do ostrzejszych brzmień były dwie kolejne płyty - "Requiem" (1994) oraz "Octagon" (1995), z kolei wydany w 1996 r. (choć stworzony częściowo w latach 1988 - 1989 i wówczas nie opublikowany) "Blood On Ice", ponownie ukazał nastrojowe i bardziej epickie oblicze BATHORY. Na początku nowej dekady zespół ukazał także bardziej kompromisowy charakter swojej twórczości poprzez album "Destroyer Of Worlds" (2001), natomiast płyty "Nordland" (2002) i "Nordland II" (2003) po raz kolejny przedstawiały bardziej epickie odcienie muzyki. Niestety, w 2004 r. kariera jednego z najbardziej zasłużonych aktów w historii ekstremalnego metalu osiągnęła niespodziewany kres - 7 czerwca tego roku w swoim mieszkaniu został znaleziony zmarły gwałtowną śmiercią Quorthon. Jako oficjalną przyczynę zgonu podano atak serca.
Dyskografię uzupełniają wydawnictwa "Jubileum Vol. I" (1992), "Jubileum Vol. II" (1993) oraz "Jubileum Vol. III" (1998), zawierające rzadkie i niepublikowane nagrania grupy. Cennym nawiązaniem do dorobku BATHORY jest także kompilacja "In Conspiracy With Satan - A Tribute To Bathory" (No Fashion Records, 1998), zawierająca covery w wykonaniu znanych zespołów sceny black metalowej.
Quorthon oprócz tworzenia dla BATHORY dał się także poznać jako kompozytor wydający pod swoim pseudonimem nieco inne stylistycznie płyty: m. in. "Album" (1994) oraz "Purity Of Essence" (1997). Oprócz komponowania muzyki udzielał się także jako jej nauczyciel, według niektórych przekazów źródłowych, aczkolwiek stanowczo przez niego dementowanych, pracował też jako ochroniarz, m .in. podczas koncertu DEICIDE w Sztokholmie z 1992 r., gdzie przygotowano słynny zamach bombowy.
Akerlund pracował w późniejszych latach jako producent videoclipów, mając na koncie m. in. teledyski takich wykonawców jak METALLICA czy MADONNA.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz