BELPHEGOR (Austria)

Formacja założona w 1991 r. w Puch (niektóre źródła podają także Salzburg), działając początkowo pod nazwą BETRAYER. Pierwszy skład: Maxx (wokal/ bas), Helmuth (gitara), Sigurd (gitara) i Chris (perkusja). W przeciągu kilku miesięcy od powstania zarejestrowała swoje debiutanckie, czteroutworowe demo, zatytułowane "Kruzifixion", które pozytywnie przyjęte, wzbudziło duże zainteresowanie grupą, a co za tym idzie - doprowadziło do zorganizowania serii koncertów, granych u boku znanych austriackich formacji, m. in. z DISHARMONIC ORCHESTRA na czele. W 1993 r. kapela nagrała drugie demo "Bloodbath In Paradise", a w 1994 r. nakładem małej niemieckiej wytwórni Perverted Taste Records ukazał się pierwszy oficjalnie wydany materiał grupy w postaci winylowej 7-calówki, opatrzony tytułem "Obscure And Deep". Trzyutworowy stuff kapeli, zawierający oprócz dwóch własnych kompozycji, także i interpretację kawałka BLACK SABBATH "Sabbath Bloody Sabbath", prezentował oblicze death metalu wzorowanego na dokonaniach pionierów gatunku pokroju DEICIDE czy MORBID ANGEL, co zaowocowało umocnieniem pozycji zespołu na rodzimej scenie oraz intensywniejszą działalnością koncertową, czego dowodem są chociażby występy otwierające koncerty BRUTALITY i BOLT THROWER. W 1995 r. inna podziemna wytwórnia - Lethal Records, wydała pełnowymiarowy debiutancki album grupy, ujęty tytułem "The Last Supper". Nagrany w Stage One Studios z Andy'm Classenem w roli producenta, materiał ów przedstawiał brutalną odmianę death metalu, utrzymaną w tempach przeważnie szybkich, urozmaiconą raz po raz krótkimi wstawkami klawiszy. Teksty grupy, wykonywane naprzemiennie z językiem angielskim także i po niemiecku, cechowało szyderstwo i drwina z wiary chrześcijańskiej, przez co w połączeniu z kontrowersyjną okładką autorstwa Vadima Lainena, przedstawiającą poćwiartowane zwłoki świętego dzieciątka z wbitym obok nożem, zespół zasłużył na miano niezwykle bluźnierczego i ekstremalnego (po latach wznowiona wersja debiutu ukazała się jedynie z wytłoczonym na czarnym tle logo zespołu i tytułem płyty). W 1997 r. ukazał się nagrany w Big Apple Studios drugi album formacji, opatrzony tytułem "Blutsabbath". Płytę wydała tym razem wytwórnia Last Episode Records (wznawiając przy okazji debiutancki krążek formacji), zmiany zaszły również w składzie BELPHEGOR. Z grupy odszedł bowiem Maxx, którego miejsce zajął Marius, stanowisko wokalisty prowadzącego objął natomiast Helmuth. Kwestią trudną do ustalenia jest z kolei nazwisko bądź pseudonim (wyszczególniany we wkładkach płyt jako Man) współpracującego z grupą zarówno podczas sesji nagraniowej, jak i w trakcie tras koncertowych perkusisty, gdyż skład wyszczególniony we wkładce płyty, najwyraźniej wskazuje na obecność bębniarza sesyjnego. Choć brzmienie perkusji budzi skojarzenie z automatem, muzycy w wywiadach wielokrotnie zaprzeczali tej tezie. Album zaś, ze względu na styl wokalny, szybkość oraz brzmienie, najwyraźniej nawiązywał do black metalu. Bez względu na innowacje stylistyczne, materiał ów spotkał się z pozytywnym przyjęciem, czego znamiennym dowodem był udział w zorganizowanej w 1998 r. europejskiej trasie koncertowej u boku ANCIENT i BEHEMOTH. Grupa supportowała także MARDUK i ANGEL CORPSE podczas występów tych grup w wiedeńskiej Arenie w grudniu 1999 r. Pod znakiem intensywnej działalności stał również rok 2000, kiedy to BELPHEGOR wziął udział w festiwalu w Wels, towarzysząc m. in. zespołom FLESHCRAWL, VITAL REMAINS, REBAELLIUN, NIGHT IN GALES, VADER, MYSTIC CIRCLE i CANNIBAL CORPSE oraz grając na innych pomniejszych koncertach. Jednocześnie na rynek muzyczny trafił ponownie wydany przez Last Episode trzeci pełnometrażowy album kapeli, zatytułowany "Necrodaemon Terrorsathan". Nagrany w takim samym składzie, jak przy poprzedniej sesji krążek powstał w Noise Art. Studios w Wels. Obowiązki producenta przejął tym razem Boban Milunovic, efektem jego pracy był natomiast niezwykle bluźnierczy, jadowity i agresywny stuff, balansujący na pograniczu black i death metalu. Grupa promowała swoje nowe nagrania, wspierając m. in. w grudniu tego samego roku IMMORTAL na koncercie w Wiedniu oraz na początku 2001 r., biorąc udział w trasie z dwoma innymi bandami ze stajni Last Episode - DUNKELGRAFEN i DAWN OF DREAMS. W tym samym roku zagrała również na dwóch dużych niemieckich festiwalach: w maju na edycji Fuck The Commerce IV w Neiden, w lipcu zaś na With Full Force VIII. Miesiąc później występowała także na festiwalu Brutal Assault w czeskim Ołomuńcu. Lukę wydawniczą pomiędzy trzecim a czwartym albumem, przerywaną od czasu do czasu koncertami, formacja wypełniła wydaniem w 2002 r. nakładem własnej Phallelujah Productions płyty kompilacyjnej "Infernal Live Orgasm", zawierającej m. in. nagrania koncertowe, utwory z taśm demo oraz dwa multimedialne videoclipy. W międzyczasie zespół opuścił basista Marius, zasilając inny czołowy i reaktywowany band sceny austriackiej - PUNGENT STENCH, po jakimś czasie miejsce jego zajął jednak muzyk o imieniu Barth. BELPHEGOR pozyskał jednak także i nowego perkusistę, którym został Torturer, współpracujący m. in. z niemiecką black metalową formacją MOR DAGOR. W 2003 r. podpisany został kontrakt z nową wytwórnią - austriacką Napalm Records, w barwach której pod koniec tego samego roku ukazał się czwarty krążek zespołu. "Lucifer Incestus", bo taki tytuł nosił rzeczony materiał, powstał w murach Mastersound Studio (Fellbach, Niemcy), za konsoletą zasiadł zaś człowiek doświadczony już w dziedzinie produkcji studyjnej - Alex Krull z ATROCITY, który niezwykle umiejętnie opatrzył nowe bluźnierstwo kapeli brutalnym, niszczącym i kąśliwym, aczkolwiek klarownym i czytelnym brzmieniem. Krull zajął się także re-masteringiem dwóch pierwszych płyt grupy, które wydane zostały powtórnie w listopadzie 2004 r. nakładem Twilight Records. I choć w tym samym roku szeregi zespołu opuścił Torturer, nic nie stanęło na przeszkodzie, aby BELPHEGOR mógł wziąć udział w mających miejsce w tym samym roku i promujących nową płytę koncertach. Zespół wziął bowiem udział w kwietniowym mini-tour po Włoszech u boku RAISE HELL, KENOS i ARVIND, w maju odbył trasę po Europie w asyście THE LEGION, pojawił się też na kilku letnich festiwalach: w czerwcu na węgierskim Red Hole w Budapeszcie, czeskim AFOD Open Air oraz austriackim Evil Days, w sierpniu na Metal Camp w Słowenii, jak też i na odbywającym się w grudniu tego samego roku objazdowym europejskim X-Mass Festival 2004 u boku BLACK DAHLIA MURDER, FINNTROLL, VADER, NAPALM DEATH i MARDUK, podczas których obowiązki bębniarza przejął zatrudniony w międzyczasie Nefastus (właśc. Tomasz Janiszewski) - Polak z pochodzenia, zamieszkały na stałe w Stuttgarcie. Ten sam muzyk nagrał także sesyjnie partie perkusji na nowy album kapeli "Goatreich-Fleshcult", który ponownie nagrany w Mastersound przy pomocy Alexa Krulla i wydany przez Napalm Records, trafił na sklepowe półki wiosną 2005 r. Materiał ten, stanowiący kontynuację poprzedniego stuffu, promowany był m. in. na wiosennym tournee zespołu po Europie u boku ARKHON INFAUSTUS i IN AETERNUM, koncercie w ramach sierpniowego festiwalu Up From The Ground w Niemczech oraz na innej europejskiej trasie - mającej miejsce we wrześniu objazdowym Harvest Festival 2005 w towarzystwie INCANTATION, BEHEMOTH, PUNGENT STENCH, UNLEASHED i NILE, podczas których Nefastus wspierał już zespół jako jego pełnoprawny członek. W lutym 2006 r. formacja dotarła na Ukrainę i do Rosji, występując na koncertach w stolicach tych krajów - w Kijowie i w Moskwie. W marcu wystąpiła po raz pierwszy w Polsce, grając koncert w ramach XX edycji "Metalmanii" w Katowicach, w kwietniu zaś uświetniła swoimi występami dwa ostatnie odcinki No Mercy Festival 2006, występując w Belgii i Holandii u boku CANNIBAL CORPSE, KATAKLYSM, LEGION OF THE DAMNED, GRIMFIST, PSYCROPTIC, MAYHEM, SINISTER i AJATTARA. W czerwcu wyprawiła się z koncertami do Brazylii i Meksyku, latem zagrała na kilku europejskich festiwalach: niemieckim Zabbaduscher Open Air, szwajcarskim Bleeding Forest oraz włoskim S-Hammer. We wrześniu dała koncert w ramach innego festiwalu - hiszpańskiego Alahama Metal Madness, w międzyczasie doczekał się także premiery szósty, długogrający album grupy, zatytułowany "Pestapokalypse VI". Nowa płyta, nagrana tym razem w Stage One Studios przy pomocy Andy'ego Classena, na której zamiast Bartha, który w międzyczasie opuścił szeregi formacji zagrał jako basista sesyjny Robin Eaglestone, pod wieloma względami stanowiła rozwinięcie pomysłów z dwóch poprzednich wydawnictw, choć w tradycyjnej dla BELPHEGOR death/ black metalowej rzezi dało się także zauważyć wiele elementów świadczących o rozwoju i dojrzałości wykonywanej przez zespół muzyki. Krążek niniejszy zapoczątkował również nowy rozdział w interesach zespołu, gdyż po rozwiązaniu umowy z Napalm Records formacja podpisała kontrakt z jednym z europejskich gigantów muzycznej ekstremy - niemiecką Nuclear Blast, pod egidą której ukazał się niniejszy materiał. Niestety krótko po rejestracji płyty z uczestnictwa w grupie zrezygnował Nefastus, godząc się jednak jeszcze na pomoc zespołowi na potrzeby koncertów w charakterze perkusisty sesyjnego. Płyta oceniona została przez muzyczną prasę niezwykle pozytywnie, w związku z czym formacja otrzymała poważne i atrakcyjne oferty promujących album tras koncertowych. W listopadzie tego samego roku zawitała do USA, gdzie miała zaszczyt występować u boku DANZIG, wskutek odwołania zaplanowanej na grudzień "objazdówki" X-Mass Festival 2006 zmuszona została jednak do zrezygnowania z koncertów w Europie. Na przełomie lutego i marca 2007 r. ponownie pojawiła się za Atlantykiem, występując w USA i w Kanadzie u boku UNLEASHED i KRISIUN. Podczas koncertów tych zespół wspierał sesyjny perkusista Lille Gruber oraz nowy basista, którym został w międzyczasie muzyk o pseudonimie Serpenth. W kwietniu tego samego roku band ponownie odwiedził Rosję, grając na koncertach w Moskwie i Sankt Petersburgu oraz otrzymał anonse na inne występy w Europie - trasę u boku UNLEASHED i ARKHON INFAUSTUS oraz koncerty w ramach letnich festiwali: m. in. niemieckich Wacken Open Air i Party San Open Air oraz czeskiego Brutal Assault.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz