CANNIBAL CORPSE (USA)

Zespół utworzony w 1988 r. w Buffalo (stan Nowy Jork) wskutek wspólnego połączenia sił byłych muzyków lokalnych grup BEYOND DEATH i TYRANT SIN wśród których znaleźli się: Chris Barnes (wokal), Jack Owen (gitara), Alex Webster (bas), Bob Rusay (gitara) oraz Paul Mazurkiewicz (perkusja). Już w następnym roku formacja mając do dyspozycji budżet ok. 500 dolarów wkroczyła do Niagara Falls Studio, gdzie zarejestrowała swoją debiutancką pięcioutworową taśmę demo "Cannibal Corpse". Zawarta na niej muzyka niedługo potem wzbudziła zainteresowanie Briana Slagela, szefa jednej z najbardziej znaczących firm fonograficznych w metalowej branży - Metal Blade Records, z którą formacja podpisała zresztą szybko kilkupłytowy kontrakt. Już w 1990 r. nakładem tej stajni na rynek trafił debiutancki album grupy "Eaten Back To Life", nagrany z gościnnym udziałem Glena Bentona z DEICIDE oraz Francisa Howarda z INCUBUS i wyprodukowany w Morrisound Recording (Tampa, Floryda) przez Scotta Burnsa. Jako, że po pewnym czasie grupa przeniosła się na Florydę, w tym samym miejscu przy pomocy tego samego producenta powstały także jej dwie kolejne długogrające płyty - wydany w 1991 r., również z gościnnym udziałem Bentona album "Butchered At Birth" oraz pochodzący z 1993 r. "Tomb Of The Mutilated". Poczynając od debiutanckiego krążka, formacja poszerzała na swoich wydawnictwach granice muzycznej ekstremy, ujmując charakterystyczny dla swojej twórczości death metal w coraz bardziej skomplikowane, a niekiedy nawet i chaotyczne struktury, czyniąc swoją muzykę nierzadko zgiełkliwą i jazgotliwą, choć na pewno nie szablonową. Ekstremalność zespołu odzwierciedlała się nie tylko poprzez muzykę, lecz również i poprzez wyśpiewywane bulgoczącym wokalem Barnesa ociekające krwią, nierzadko infantylne teksty utworów, przepełnione tematyką śmierci, okaleczenia, tortur, rozkładu, przemocy i odrażających zboczeń seksualnych, które w połączeniu z makabrycznymi okładkami (np. zamieszczone na froncie "Butchered..." dwa zniekształcone żywe trupy, rozpruwające nożami rodzącą kobietę i wyszarpujące jej jednocześnie z łona noworodka lub zdobiący "Tomb..." wizerunek zombie, uprawiającego seks oralny z okaleczoną kobietą), stworzonymi przez autora komiksu "Dead World" - Vincenta Locke, sprawiły, że zespół objęty został cenzurą (w kampanii antyreklamowej formacji uczestniczył m. in. jeden z kandydatów na prezydenta USA, senator Bob Dole), a niektóre z sieci sklepowych odmówiły dystrybucji jego płyt (w późniejszych latach w niektórych krajach ukazały się w sprzedaży wersje trzech pierwszych albumów, zawierające jedynie czarne fronty z wytłoczonym logo i tytułem krążka). Grupa sprzedawała jednak mimo wszystko duże ilości swoich albumów oraz intensywnie koncertowała, zarówno na terenie USA i Europy, gdzie promowała swoje nagrania podczas wspólnych występów u boku m. in. DEATH, OBITUARY czy PESTILENCE. W 1992 r. dotarła po raz pierwszy do Polski, gdzie w towarzystwie niemieckiego BAPHOMET, SINISTER oraz BETRAYER wystąpiła na koncercie w Bydgoszczy, w 1993 r. zaś, uświetniła swoim koncertem VIII edycję "Metalmanii" w Zabrzu. Swój nowy długogrający album zespół wydał już w 1994 r. Na "The Bleeding", bo taki właśnie tytuł nosił czwarty krążek formacji, doszło do dwóch zmian. Pierwszą była bez wątpienia zmiana składowa - Rusaya zastąpił bowiem gitarzysta MALEVOLENT CREATION, Rob Barrett. Do drugiej należał nieco łatwiejszy w odbiorze, aczkolwiek nie tracący nic z dotychczasowej brutalności i oscylujący w tradycyjnej dla zespołu otoczce tekstualnej wizerunek muzyki zespołu, dzięki czemu płyta spotkała się z pozytywnym odzewem. Nowy materiał grupa promowała m. in. w Europie, uczestnicząc w kwietniu tego samego roku w trasie Full Of Hate Festival u boku MORBID ANGEL, UNLEASHED i SAMAEL, grając na koncertach w Belgii, Holandii, Niemczech i w Polsce, gdzie zakończyła rzeczone tournee występem na IX edycji "Metalmanii" w Zabrzu. Kilka miesięcy później dotarła powtórnie do Polski, występując wraz z DESULTORY i SAMAEL na koncercie w Warszawie. Po zakończeniu tras rozpoczęła pracę nad nowym materiałem, jednakże w 1995 r. grupę opuścił Barnes, co spotkało się z dużym rozczarowaniem ze strony wielu fanów. Jako oficjalny powód podane zostały nieporozumienia na tle stylistyki muzycznej, jakie rzekomo zaszły pomiędzy nim a resztą zespołu, choć wersje tego zdarzenia prezentowane przez każdą ze stron diametralnie się różniły (sam Barnes utrzymywał, iż został z zespołu wyrzucony, według pozostałych muzyków zaś, został poproszony o odejście). Bardzo szybko lukę po jego odejściu wypełnił jednak dotychczasowy wokalista MONSTROSITY - George "Corpsegrinder" Fisher, który zdążył wziąć udział w sesji nagraniowej nowego krążka, ten zaś, noszący tytuł "Vile", ukazał się w sprzedaży pod koniec kwietnia 1996 r. Piąta płyta zespołu, tradycyjnie nagrana z udziałem Scotta Burnsa w Morrisound, prezentowała tym razem nieco inne oblicze muzyki CANNIBAL CORPSE, która dzięki wprowadzeniu w jej struktury nieco więcej przestrzeni, zyskała nieco inny wymiar ekstremy, oczywiście przy tradycyjnym zachowaniu death metalowej stylistyki i charakterystycznym dla grupy gore'owym przekazie, czemu wyraz dały nie tylko teksty, ale i wydrukowana w dwóch wersjach (ocenzurowanej i nieocenzurowanej) okładka albumu. Choć w związku z zaistniałą zmianą składową oraz nieco unowocześnionym obliczem muzyki, opinie na temat płyty należały do zróżnicowanych, przy czym w większości przeważały pozytywne. Krótko po premierze zespół wyruszył na promującą ją trasę koncertową, obejmującą głównie Europę, gdzie prezentował nowe kompozycje podczas wspólnych występów m. in. z GRAVE, ROTTING CHRIST, DARK TRANQUILLITY, CREMATORY, IMPALED NAZARENE, IMMOLATION i VADER. W towarzystwie dwóch ostatnich dotarł także do Polski, gdzie zagrał na koncercie we Wrocławiu. W 1997 r. doszło do kolejnych zmian w szeregach zespołu - tym razem na stanowisku gitarzysty, gdyż grupę opuścił Barrett. Stosunkowo szybko zastąpił go jednak były gitarzysta MONSTROSITY i NEVERMORE - Pat O' Brien, który nie tylko zasilił zespół, ale i dołożył swoje umiejętności kompozytorskie do tworzenia materiału na jego szósty krążek. Jako miejsce rejestracji tegoż po raz wtóry wybrano Morrisound, jednakże tym razem zdecydowano się na zmianę producenta. Brzmieniem płyty zajął się bowiem Jim Morris, sama jej premiera zaś miała miejsce już wiosną 1998 r. Nowy album formacji, opatrzony tytułem "Gallery Of Suicide", stanowił pod wieloma względami rozwinięcie stylu zapoczątkowanego na poprzednim krążku i podobnie jak w przypadku tamtego, także i tym razem ukazał się w sprzedaży z dwoma wersjami okładek. Krótko po jego wydaniu kapela pojawiła się na koncertach w Europie, gdzie wzięła udział w objazdowym No Mercy Festival 1998, podczas którego towarzyszyły jej GOD DETHRONED, ANGEL CORPSE, MARDUK, OBITUARY i IMMORTAL. Po serii występów w USA, m. in. u boku ANGEL CORPSE, powróciła na kontynent europejski, gdzie w październiku tego samego roku występowała na koncertach w asyście INFERNÄL MÄJESTY i DARK FUNERAL, trafiając z ostatnimi także i do Polski, gdzie wystąpiła na koncercie w Katowicach. Zawitała także do Ameryki Południowej, występując w Chile. W 1999 r. zagrała na niemieckim Wacken Open Air. W tym samym roku wydała też swój siódmy krążek. Zatytułowana "Bloodthirst" płyta nagrana została tym razem w Village Productions (Tornillo, Teksas), do jej realizacji zaproszono zaś Collina Richardsona, znanego m. in. ze współpracy z BOLT THROWER czy NAPALM DEATH. Efektem jego pracy był krwawy i mięsisty death metal, który pod względem brzmieniowym okazał się ogromnym krokiem naprzód w karierze zespołu, sama kapela zaś rozpoczęła jego intensywną kampanię promocyjną, której największe nasilenie przypadło na 2000 r. Grupa pojawiła się bowiem w Europie, prezentując swoje nowe nagrania podczas objazdówki No Mercy Festival 2000 w towarzystwie DEICIDE, VADER, IMMORTAL, MARDUK, VOMITORY, HATE ETERNAL i DARK FUNERAL oraz oddzielnej trasy z VOMITORY i MYSTIC CIRCLE, w ramach której w kwietniu tego samego roku przyjechała do Polski, występując na koncercie w Poznaniu. Zagrała również na festiwalu Graspop Metal Meeting w Belgii, podczas trasy po USA zaś, dzieliła scenę z MONSTROSITY, DIABOLIC, GOD DETHRONED i HATE ETERNAL. W 2001 r. po raz kolejny wyprawiła się do Europy, grając m. in. koncert na Graspop oraz biorąc udział w grudniowym X-Mass Festival 2001, gdzie pełniła funkcję headlinera, grając wraz z MARDUK, NILE, VOMITORY, DARK FUNERAL i KRISIUN. Już w połowie 2002 r. na sklepowych półkach ukazał się ósmy album formacji, noszący tytuł "Gore Obsessed". Nowy materiał wyprodukował Neil Kernon, sesja nagraniowa miała natomiast tym razem miejsce w Sonic Ranch Studios (El Paso, Teksas). Choć na niniejszym krążku nie zaszły jakiekolwiek poważniejsze zmiany, do cechujących go ciekawostek należało bez wątpienia zamieszczenie siłą rzeczy death metalowej, aczkolwiek dosyć udanej interpretacji utworu "No Remorse" z repertuaru METALLIKI. Stosunkowo pozytywnie przyjęty przez krytykę krążek grupa promowała w tym samym roku w Europie, grając koncerty m. in. na festiwalach, z których na wyróżnienie zasługują XVI edycja "Metalmanii" w Katowicach, belgijski Graspop czy niemieckie With Full Force i Wacken. W międzyczasie wystąpiła także w Korei Południowej, gdzie zagrała w Pusan na festiwalu odbywającym się z okazji piłkarskich mistrzostw świata. We wrześniu powróciła do Europy, biorąc udział w tour u boku DEW-SCENTED i SEVERE TORTURE, w USA promowała z kolei nową płytę podczas wspólnych koncertów m. in. z MALEVOLENT CREATION, DYING FETUS, MACABRE, HATE ETERNAL czy CEPHALIC CARNAGE. Promocję nowej płyty zespół kontynuował także w 2003 r., po raz kolejny goszcząc w Europie w ramach serii koncertów w asyście MYRKSKOG i SINISTER, podczas której wraz z ostatnimi oraz polskimi ANAL STENCH i ENTER CHAOS, wystąpił w kwietniu na koncercie w Warszawie. Po powrocie z tras rozpoczął pracę nad nowym materiałem, który ponownie zarejestrowany został pod okiem Neila Kernona w Sonic Ranch, jego premiera zaś przypadła już na wiosnę 2004 r. Dziewiąty krążek formacji, zatytułowany "The Wretched Spawn", okazał się pod względem muzycznym albumem nieco unowocześnionym, choć z pewnością wciąż dołującym i brutalnym, jego promocja koncertowa objęła zaś USA, gdzie zespół koncertował z VILE, EXHUMED i HYPOCRISY oraz Europę, gdzie m. in. pełnił funkcję headlinera na No Mercy Festival 2004, w którym wzięły udział również HYPOCRISY, KATAKLYSM, CARPATHIAN FOREST, VOMITORY, EXHUMED i SPAWN OF POSSESSION oraz na oddzielnej trasie z ABORTED i KATAKLYSM. Krótko potem szeregi zespołu opuścił Owen, w związku z czym na potrzeby występów na żywo posadę drugiego gitarzysty objął Jeremy Turner z formacji ORIGIN. Już z jego udziałem kapela wystąpiła m. in. na niemieckim Wacken oraz zagrała koncerty u boku SPAWN OF POSSESSION, przybywając także do Polski, gdzie zagrała w Warszawie. Po jakimś czasie okazało się jednak, iż Turner nie jest w stanie podołać obowiązkom narzuconym przez zespół, w związku z czym opuścił jego skład, jednakże po jakimś czasie lukę tę wypełnił Barrett, który zdecydował się podjąć na nowo współpracę z grupą. W ciągu następnych miesięcy oprócz koncertowania, m. in. na niemieckim Party San Open Air w sierpniu 2005 r., formacja tworzyła materiał na dziesiątą studyjną płytę, ta zaś, opatrzona tytułem "Kill", doczekała się premiery wiosną 2006 r. Na czas jego rejestracji kapela przeniosła się tym razem do Mana Recordings, z kolei jego właściciel i zarazem lider HATE ETERNAL - Erik Rutan, wykonał gościnnie kilka wokali bocznych oraz opatrzył album ostrym i drapieżnym brzmieniem, udowadniając tym samym swoją wysoką klasę i doświadczenie produkcyjne. Swój nowy materiał zespół prezentował już krótko po premierze w Europie, biorąc m. in. udział w No Mercy Festival 2006 u boku KATAKLYSM, LEGION OF THE DAMNED, GRIMFIST i PSYCROPTIC oraz w oddzielnej trasie, podczas której towarzyszyły jej grupy AEON i PROSTITUTE DISFIGURMENT.
Uzupełnieniem dyskografii są Ep-ki "Hammer Smashed Face" (1992) i "Worm Infested" (2002) oraz wydawnictwa koncertowe: VHS "Monolith Of Death" (1997) i płyta "Live Cannibalism" (2000), a także box okolicznościowy "15 Years Killing Spree" (2003). Grupa wystąpiła również w komedii "Ace Ventura: Psi Detektyw" (1994), wykonując utwór "Hammer Smashed Face".
Barnes po opuszczeniu szeregów zespołu kontynuował karierę w SIX FEET UNDER. Podjął także współpracę z fińską grupą TORTURE KILLER.
Webster współtworzył również krótkotrwale HATE ETERNAL.
Owen kontynuował karierę w DEICIDE. Powołał także do życia projekt ADRIFT.
Barrett po pierwszym odejściu z CANNIBAL CORPSE odnowił współpracę ze swoją macierzystą formacją - MALEVOLENT CREATION, którą po kilku latach ponownie opuścił. Udzielał się również w zespole SOLSTICE oraz utworzył death/ grindowy projekt HATE PLOW, który dorobił się dwóch płyt długogrających: "Everybody Dies" (1998) i "The Only Law Is Survival" (2000).
Fisher współpracował także z zespołem PATHS OF POSSESSION.
O' Brien udzielał się też w CEREMONY.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz