DARK FUNERAL (Szwecja)

Formacja utworzona w 1993 r. w Johanneshov w składzie: Lord Ahriman (właśc. Nicke Svanberg; gitara), Blackmoon (właśc. David Parland; gitara), Themgoroth (wokal/ bas) oraz Draugen (perkusja). Rok później zarejestrowała swoje pierwsze czteroutworowe demo, zatytułowane "Dark Funeral" (z biegiem czasu funkcjonować zaczął równolegle tytuł całości "Open The Gates", nie jest jednak uznany on za poprawny), w tym samym 1994 r. z grupą pożegnał się także bębniarz Draugen, którego zastąpił Equimanthorn. W rzeczonym składzie grupa prezentować zaczęła swoje dokonania na krajowych i zagranicznych koncertach u boku m. in. takich grup jak HADES, AMON AMARTH, LORD BELIAL, VINTERLAND, LUCIFERION, NOCTES, A CANAROUS QUINTET, w 1995 r. wkroczyła zaś do Abyss Studios, gdzie korzystając z pomocy jego właściciela - Petera Tägtgrena, nagrała swój pierwszy pełnowymiarowy krążek. "The Secrets Of The Black Arts", bo taki właśnie tytuł nosiła owa płyta, ukazała się w sprzedaży już w 1996 r. za sprawą szwedzkiej wytwórni House Of Kicks, podlegającej No Fashion Records. Zawartą na niej muzykę stanowił szybki, brutalny i jadowity black metal, najwyraźniej wzorowany na wczesnych dokonaniach BATHORY, VENOM i SLAYER. Teksty utworów, odzwierciedlające fascynację zespołu satanizmem oraz utrzymana w ponurej i mrocznej tonacji okładka albumu autorstwa Necrolorda, przedstawiająca dźwigających okrytą grobowym całunem trumnę zakapturzonych mnichów, potrafiły nadać debiutanckiemu dziełu grupy niezaprzeczalnie demonicznego wymiaru, sam zespół zaś w bardzo aktywny sposób akcentował swoją cześć dla Księcia Ciemności zarówno poprzez image, jak i koncerty, podczas których pośród muzyków dochodziło do rytualnych okaleczeń. Po premierze debiutu grupa promowała swoje kompozycje podczas europejskiej trasy u boku NECROMASS, wkrótce jednak napotkała na poważne problemy składowe, gdyż wskutek nieporozumień muzycznych opuścili ją Themgoroth, Blackmoon i Equimanthorn. Ahriman znalazł jednak godnych następców w osobach Emperora Magusa Caliguli (wokal/ bas), którym okazał się zafascynowany black metalem Masse Bromberg, mający już za sobą epizod wokalisty w HYPOCRISY, Typhosa (gitara) oraz Alzazmona (właśc. Tomas Asklund; perkusja). W nowym składzie grupa odbyła w 1997 r. udane koncerty w Europie u boku ANCIENT i BAL-SAGOTH oraz dotarła do USA, występując w towarzystwie USURPER, we wrześniu tego samego roku zaś muzycy rozpoczęli sesję nagraniową drugiego krążka DARK FUNERAL, która ponownie miała miejsce w Abyss. Także i tym razem Tägtgren zajął się produkcją brzmienia nowego albumu, który zatytułowany "Vobiscum Satanas", nakładem No Fashion trafił do rąk fanów już w 1998 r. Kolejną dawkę satanistycznego black metalu cechowało tym razem masywniejsze brzmienie, przez co materiał wydawał się nieco brutalniejszy od poprzednika. Nowa płyta spotkała się z pozytywnym przyjęciem, czego dowodem była jej intensywna promocja. Zespół występował bowiem w krajach Europy Zachodniej, grając m. in. serię koncertów w towarzystwie ENTHRONED i LIAR OF GOLGOTHA, a także odwiedził po raz pierwszy Polskę, grając jesienią tego samego roku dwa koncerty: w Warszawie w ramach festiwalu Vox Mortiis Festival oraz w Katowicach u boku CANNIBAL CORPSE. W lutym 1999 r. grupa dotarła do Meksyku, niedługo potem odbyła kolejne europejskie tournee - tym razem w asyście DIMMU BORGIR i DODHEIMSGARD, podczas którego ponownie zawitała do Polski, grając na koncercie w Katowicach. Jako, że grupę opuścił w międzyczasie Alzazmon, wakat perkusisty objął Gaahnfaust (właśc. Robert Lundin). Poważna europejska trasa koncertowa spotkała zespół wiosną 2000 r. - wziął on bowiem udział w objazdowym tour No Mercy Festival 2000 w towarzystwie DEICIDE, IMMORTAL, HATE ETERNAL, MARDUK, VOMITORY, VADER i CANNIBAL CORPSE, latem uświetnił także swoimi występami kilka festiwali: czeski Silesia II oraz niemieckie With Full Force i Wacken. W październiku wyprawił się do USA i Kanady, gdzie koncertował m. in. w towarzystwie ENSLAVED i CRYPTOPSY, w tym samym roku na rynku ukazały się także dwie Ep-ki grupy: nagrana z gościnnym udziałem Larssy (gitara) i Dee Moe (wokale) "Teach The Children To Worship Satan", zawierająca covery SODOM, SLAYER, MAYHEM i KING DIAMOND oraz "In The Sign Of The Horns", będąca w rzeczywistości wznowieniem pierwszego dema, wzbogaconego o dwa covery BATHORY. W czerwcu 2001 r. formacja wystąpiła w ramach festiwalu Waldrock w Holandii oraz odwiedziła Meksyk, gdzie zagrała kilka koncertów w towarzystwie ACHERON. Miesiąc później wystąpiła w ramach innego festiwalu - austriackiego Hell On Earth. Doszło także do chwilowego ustabilizowania składu, gdyż perkusistą kapeli został ostatecznie Matte Modin z DEFLESHED, posadę drugiego gitarzysty objął zaś Dominion (właśc. Matti Mäkelä). Muzycy ci zagrali już na wydanym za sprawą No Fashion jesienią 2001 r. i jak zwykle wyprodukowanym przez Tägtgrena trzecim, długogrającym albumie zespołu, opatrzonym tytułem "Diabolis Interium". I choć partie gitary basowej na tej płycie nagrane zostały przez Caligulę, na koncertach przejmował on już jedynie wokale. Utrzymany w tradycyjnym dla DARK FUNERAL stylu materiał po raz kolejny spotkał się z akceptacją słuchaczy, promowany zaś był m. in. podczas europejskiej trasy objazdowej X-Mass Festival 2001 w grudniu tegoż roku, w towarzystwie CANNIBAL CORPSE, VOMITORY, MARDUK, NILE i KRISIUN. Na koncertach tych grupę wspomagał jako basista Mikael Hedlund z HYPOCRISY. Kolejny najazd na Europę Zachodnią miał miejsce w pierwszych miesiącach 2002 r. Tym razem grupa występowała w asyście RAGNAROK, OCCULT, TIDFALL i ANOREXIA NERVOSA. Do udanych zaliczał się także pobyt formacji w USA, gdzie zagrała koncerty, dzieląc scenę m. in. z CANNIBAL CORPSE, INCANTATION, PISSING RAZORZ, DECAPITATED i VEHEMENCE oraz październikowe koncerty na Dalekim Wschodzie, gdzie odwiedziła Japonię, Tajwan i Singapur. Choć grupę spotykały po wydaniu nowej płyty także i niepowodzenia, czego znamiennym przykładem są kłopoty na linii zespół - wytwórnia, nie zaprzestawała działalności, grając na żywo, choć i w tej materii nie brakowało przeszkód, gdyż problemy ze składem po raz kolejny dały o sobie znać. Z grupą pożegnał się bowiem Dominion, lecz bardzo szybko lukę tę wypełnił Chaq Mol z formacji MORDICHRIST. Odczuwalny w brzmieniu koncertowym był jednak brak basu, toteż zespół podczas występów wspierali przejściowo Lord K oraz Richard Cabeza z DISMEMBER. Pomimo tych niedogodności, grupa wystąpiła w 2003 r. na XIV edycji Wacken Open Air w Niemczech, jednakże za jej wybitny sukces uznać można wizytę w Ameryce Południowej, gdzie dotarła w październiku tego samego roku z koncertami do Chile, Kolumbii i Brazylii, gdzie towarzyszyły jej m. in. AVERSE SEFIRA, VALHALLA, AVEC TRISTESSE, AGAURES i EVIL WAR. Zapisem tejże trasy stał się wydany w 2004 r. nakładem Regain Records album koncertowy "De Profundis Clamavi Ad Te Domine". Jeszcze w lutym samego roku formacja udała się na kilka koncertów do Japonii, gdzie występowała w towarzystwie ZYKLON i GOATWHORE, następnie pojawiła się na hiszpańskim Piorno Rock Festival, w marcu odbyła zaś mini-tour po Włoszech w towarzystwie DEFLESHED. W czerwcu wyprawiła się do USA, uświetniając swoim występem Gathering Of Bestial Legions Festival, w okresie letnim pojawiła się z kolei na kilku festiwalach europejskich, z których na wyróżnienie zasługują m. in. fiński Tuska Fest. oraz Party San Open Air w Bad Berka (Niemcy). W międzyczasie odwiedziła także Izrael, Rosję i Ukrainę, w grudniu tego samego roku wystąpiła na dwóch ostatnich koncertach objazdowego X-Mass Festival 2004 w skład którego weszły także BELPHEGOR, BLACK DAHLIA MURDER, VADER, FINNTROLL, NAPALM DEATH i MARDUK. W marcu 2005 r. uczestniczyła już jako jeden z regularnych uczestników europejskiej objazdówki No Mercy Festival 2005 u boku SIX FEET UNDER, DYING FETUS, DISBELIEF, NILE, WYKKED WYTCH i CATARACT oraz dotarła do Polski, grając na XIX edycji "Metalmanii" w katowickim "Spodku". Jesienią tego samego roku nakładem nowego wydawcy DARK FUNERAL - Regain Records, ukazała się czwarta płyta długogrająca zespołu, zatytułowana "Attera Totus Sanctus", na którą partie basu nagrał znany ze współpracy z PAIN OF SALVATION oraz MESHUGGAH Gustaf Hielm. Jako miejsce jej realizacji grupa obrała tym razem Dug Out Studios, producentami materiału zostali zaś Daniel Bergstrand i Örjan Örnkloo, którzy poprzez nadanie mu mocnego i drapieżnego brzmienia, postawili zespół w czołówce najlepszych europejskich black metalowych załóg. Promując swoje nowe dokonania wystąpiła na hiszpańskim Piorno Rock, w pierwszych miesiącach 2006 r. koncertowała zaś w Europie m. in. w towarzystwie NAGLFAR, AMORAL, ASMODEUS czy ENDSTILLE. Pojawiła się także na dwóch letnich festiwalach: hiszpańskim Metalway w lipcu oraz szwajcarskim Metal Dayz w sierpniu. Na przełomie października i listopada ponownie odwiedziła kraje Ameryki Środkowej i Południowej, występując w Brazylii, Meksyku, Gwatemali, Wenezueli, Kolumbii, Argentynie, Chile i Peru, po powrocie do Europy zagrała z kolei kilka koncertów w Grecji. W styczniu 2007 r. wybrała się do USA, w lutym zaś zawitała na Ukrainę, występując w ramach Extreme Power Fest. W kwietniu tego samego roku zaszczyciła swoją obecnością norweski Inferno Festival.
Uzupełnieniem dyskografii jest wydany w 2001 r. split z INFERNAL "Under The Wings Of Hell", zawierający utwory z debiutanckiego demo.
Caligula, Dominion oraz Gaahnfaust zaangażowali się także w projekt o nazwie DOMINION CALIGULA, mający na koncie wydany w 2000 r. nakładem No Fashion album "A New Era Rises", zawierający jednak muzykę bardziej klimatyczną i atmosferyczną w stosunku do dokonań DARK FUNERAL.
Parland zagrał także na debiutanckim albumie NECROPHOBIC "The Nocturnal Silence" z 1993 r.
Ahriman udzielał się także w WOLFEN SOCIETY.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz