DARK THRONE (Norwegia)

Formacja założona w 1986 r. przez perkusistę Gylve Nagella, pierwotnie pod nazwą BLACK DEATH, która zaczerpnięta została od tytułu utworu DESTRUCTION z płyty "Infernal Overkill". Skład jej ustabilizował się jednak na dobre dopiero w 1988 r., kiedy to przedstawiał się następująco: Ted Skjellum (wokal/gitara), Ivar Engar (gitara), Dag Nilsen (bas) oraz oczywiście perkusista Nagell. W tym samym roku zarejestrowała też swoje pierwsze materiały demo, zatytułowane kolejno "Land Of Frost", "A New Dimension" oraz "Thulcandra". Kolejna demówka, ujęta tytułem "Cromlech" powstała rok później, a więc w 1989. Rok 1990 przyniósł natomiast pierwsze oficjalne wydawnictwo grupy - jej debiutancki album, zatytułowany "Soulside Journey". Wydany nakładem angielskiej Peaceville Records pierwszy album DARK THRONE, zawierający sporą dawkę ciężkiego i miażdżącego death metalu, brzmiał jak na zespół z Norwegii zdecydowanie po szwedzku, gdyż wypracowane przez Tomasa Skogsberga brzmienie Sunlight Studio, stawiało kapelę w jednym szeregu z debiutującymi i również wówczas nagrywającymi w tym miejscu przedstawicielami szwedzkiej sceny death metalowej. Inaczej stało się jednak w przypadku kolejnego albumu "A Blaze In The Northern Sky", który pojawił się już w 1991 r. Prezentowana na nim muzyka najwyraźniej zwracała się bowiem ku black metalowi, fakt ten jednak spowodował, iż Nilsen, niezadowolony z kierunku w którym formacja podążyła, postanowił ją opuścić, nagrywając jeszcze jako muzyk sesyjny partie basu na niniejszy album. Ścieżka, którą zespół na niniejszym albumie obrał, znalazła kontynuację także i na jego kolejnych wydawnictwach. Zmieniła się nie tylko muzyka, ale także i image jej twórców, którzy zrywając całkowicie ze stylistyką death metalową, zaczęli firmować się charakterystycznymi dla nurtu black metalowego pseudonimami: Skjellum zaczął być od tamtej pory znany jako Nocturno Culto, Nagell jako Fenriz, Engar zaczął się zaś tytułować jako Zephyrous. W tym trzyosobowym składzie zostały nagrane i również wydane przez Peaceville następujące albumy: "Under A Funeral Moon" (1993) oraz "Transilvanian Hunger" (1994). Rok po wydaniu ostatniego, grupę w nieznanych okolicznościach opuścił Zephyrous, choć już w rzeczonym 1995 r. ukazał się, aczkolwiek nagrany bez jego udziału i wydany nakładem małej norweskiej firmy fonograficznej Tatra/ Moonfog Productions, kolejny krążek DARK THRONE, zatytułowany "Panzerfaust". Na nagranych w dwuosobowym składzie Fenriz-Nocturno Culto i wydanych nakładem powyższej wytwórni albumach "Total Death" i "Goatlord" (oba z 1996 r.), "Ravishing Grimness" (1999), "Plaguewielder" (2001), "Hate Them" (2003) oraz "Sardonic Wrath" (2004), muzycznie i brzmieniowo bardzo zbliżonych do siebie, grupa zaprezentowała surowy, prymitywny, utrzymany w zróżnicowanych tempach black metal, którego warstwę liryczną stanowiła tematyka satanistyczna. Ze względu na braki składowe, grupa nie angażuje się w działalność koncertową, choć wyjątek stanowiła XV edycja festiwalu Wacken Open Air 2004 - wtedy to bowiem Nocturno Culto w ramach występu SATYRICON, wykonał na żywo cztery utwory z repertuaru DARK THRONE.
Fenriz dał się poznać jako muzyk bardzo aktywny twórczo, o czym świadczy jego bogaty poboczny dorobek płytowy. Jednym z projektów, w którym się udzielał jest VALHALL, który nagrał dwie płyty: "Moonstoned" (1994) i "Heading For Mars" (1996). Fenriz grał tam na perkusji, a początkowo obsługiwał także syntezator. Inne solowe wyskoki Fenriza to NEPTUNE TOWERS, który również zasłynął z dwóch albumów: "Caravans From Empire Algol" (1994) i "Transmissions To Empire Algol" (1995) oraz ISENGARD, mający na koncie płyty "Vinterskugge" (1994) i "Hostmorke" (1995). Wespół z Satyrem z SATYRICON oraz Kari Rueslatten nagrał album folkowego STORM, zatytułowany "Nordavind", który ukazał się w 1995 r. Dziełem Fenriza są partie basu na płycie DODHEIMSGARD "Kronet Til' Konge" (1994), choć krótko po ich nagraniu został z tego zespołu wyrzucony. Udzielał się także w zespole AURA NOIR, wspomagając go jako perkusista na płycie "Black Thrash Attack" (1995), a później także jako wokalista. Zagrał gościnnie na tamburynie na albumie SATYRICON "Rebel Extravaganza" (1999) oraz odczytał fragment tekstu do utworu "A Song Of Liberty" z płyty ULVER "The Marriage Of Heaven And Hell" (1998). Stworzył także swój własny projekt o nazwie LEX LUTHOR, którego muzyka zorientowana jest na dźwięki techno-trance'owe, swego czasu zaangażowany był również w projekt o nazwie EIBON, w którym udzielali się oprócz niego: Maniac (wówczas MAYHEM), Killjoy (NECROPHAGIA), Satyr (SATYRICON) oraz Phil Anselmo (PANTERA, NECROPHAGIA). Płyta tego projektu nie doczekała się jednak nigdy realizacji.
Nocturno Culto oprócz gry w DARK THRONE nigdy nie angażował się w projekty uboczne. Zagrał jedynie jako gitarzysta na płycie SATYRICON "Nemesis Divina" (1996), występując tamże pod pseudonimem Kveldulv oraz wziął udział w zdjęciach do videoclipu "Mother North" z niniejszego krążka. Ma na koncie także jeden tekst dla formacji MACTATUS.
Zasługi dla DARK THRONE mają jednak muzycy innych mniej lub bardziej znanych formacji sceny norweskiej. Varg Vikernes z BURZUM jest bowiem autorem połowy tekstów z płyty "Transilvanian Hunger" oraz jednego z "Panzerfaust". Swoich sił w pisaniu tekstów dla DARK THRONE spróbowali także na płycie "Total Death" Garm z ULVER / ARCTURUS, Carl Michael z VED BUENS ENDE, Ihsahn z EMPEROR oraz Satyr z SATYRICON. Ten ostatni wspierał także grupę podczas koncertów jako basista.
Dyskografię DARK THRONE uzupełnia retrospektywne wydawnictwo "Preparing For War" (2000), stanowiące kompilację utworów z demówek oraz rzadkich i niepublikowanych nagrań grupy. Cennym nawiązaniem do dorobku płytowego kapeli jest natomiast składanka "Holy Dark Throne", zawierająca covery formacji w wykonaniu innych przedstawicieli norweskiej sceny black metalowej.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz