DESASTER (Niemcy)

Zespół założony w 1988 r. w Koblencji przez muzyków o pseudonimach: Creator Cassie (wokal/ bas/ gitara), Odin (bas) i Infernal (gitara). W tym samym roku skład zasilił także Alexander Arz (perkusja). Swoją nazwę formacja zaczerpnęła od utworu DESTRUCTION "Total Desaster" z płyty "Sentence Of Death" (Steamhammer, 1984), co najwyraźniej wskazuje na czerpane przez muzyków wzorce, spośród których na czoło wysuwały się zresztą także dokonania HELLHAMMER i VENOM. Znajdując na tej płaszczyźnie pełne porozumienie, członkowie grupy nie tylko rozpoczęli wspólne próby, ale także i postanowili sprawdzić się na scenicznych deskach, czego dowodem był koncert w Mülheim u boku formacji HUMAN REFUSE. Niestety, niedługo potem zespół dotknęły poważne problemy składowe, w związku z czym zawiesił dalszą działalność. Grupa odrodziła się jednak w 1992 r. w składzie: Odin, Infernal, Okkulto (wokal) oraz Luggi (perkusja). Powrót do działalności rozpoczęła od kilku mających miejsce w tym samym roku koncertów, w 1993 r. zaś zarejestrowała i wydała za własne pieniądze swój pierwszy autorski materiał - zawierającą 9 kompozycji debiutancką kasetę demo "The Fog Of Avalon", zawierająca także przeróbkę utworu "Countess Bathory" autorstwa VENOM. Doskonale odzwierciedlająca fascynacje członków kapeli muzyka promowana była m. in. na jej koncertach u boku takich grup jak ROTTING, BLOOD, SICKNESS, MARTYRIUM czy EMINENZ. W 1994 r. wydała ponownie własnym sumptem drugą taśmę - "Lost In The Ages", liczącą tym razem 6 kawałków. Po raz kolejny ciepło przyjęta propozycja zespołu doprowadziła do jego występów na żywo, podczas których w przeciągu kilkunastu miesięcy dzieliła scenę m. in. z MARDUK, CRYPTIC CARNAGE, DARK FUNERAL, OCCULT czy ENSLAVED. W 1995 r. z kolegami rozstał się perkusista Luggi, którego zastąpił Thorim (właśc. Tobias Molich). W nowym składzie grupa przygotowała materiał na swój debiutancki album, niedługo potem podpisała kilkupłytowy kontrakt z rodzimą wytwórnią Merciless Records, która wydała jeszcze w tym samym roku siedmiocalowy winylowy split dzielony z UNGOD, w 1996 r. nakładem jej ukazał się natomiast pełnowymiarowy krążek, zatytułowany "A Touch Of Medieval Darkness". Podobnie jak poprzednie dokonania, materiał zespołu stanowił konglomerat wpływów black, death i thrash metalu, opartych w dużej mierze na dorobku grup starej szkoły, bardzo zresztą szanowanej przez muzyków. Uwagę przyciągały także mroczne i mistyczne, trącające nierzadko o tematykę satanistyczną teksty utworów. Swoje kompozycje grupa prezentowała na licznych pojedynczych koncertach, m. in. u boku CRADLE OF FILTH, CYGNET OF DARKNESS, ANCIENT RITES, EISREGEN czy IMPENDING DOOM, w tym samym roku wystąpiła także w ramach festiwalu Heidenburg Fest Open Air. Po pewnym czasie z uczestnictwa w grupie zrezygnował jednak i Thorim, w związku z czym zaszła potrzeba zatrudnienia nowego perkusisty, którym wkrótce został muzyk o pseudonimie Tormentor. Wziął on już udział w sesji nagraniowej Ep-ki "Stormbringer", która ujrzała światło dzienne w 1997 r. oraz w mini-trasie, którą grupa odbyła po Niemczech i Holandii w asyście SVARTSYN i BEHEMOTH. W tym samym roku zespół pojawił się także na licznych koncertach, podczas których występował m. in. z SEAR BLISS, MENHIR, LUNAR AURORA czy DARK FORTRESS. W czerwcu 1998 r. wystąpił na festiwalu Engelsdorf Open Air oraz koncertował m. in. z OCCULT, ANCIENT RITES, KRISIUN, PENTACLE, MENHIR i CENTURIAN. W tym samym roku doczekał się także premiery drugi studyjny album formacji, ujęty tytułem "Hellfire's Dominion". Na utrzymanym w stylistyce bardzo zbliżonej do debiutu krążku zaśpiewali także gościnnie Wannes Gubbels z PENTACLE, muzyk zespołu VIOLENCE FORCE o pseudonimie Lemmy oraz Thorsten "Toto" Bergmann z formacji LIVING DEATH, nowe utwory promowała zaś formacja także w 1999 r., biorąc m. in. udział w występach u boku KRISIUN, DESTRUCTION, SECRETS OF THE MOON, PENTACLE, NECRONIMICON, IMPENDING DOOM czy PURGATORY, festiwalach Under The Black Sun i Aargh Open Air oraz koncertach we Włoszech i w Szwajcarii. Swój trzeci krążek wydała już natomiast w 2000 r. Tradycyjny dla DESASTER kawałek black/ thrash metalu, zagranego w duchu wzorców lat 80-tych nosił tym razem tytuł "Tyrants Of The Netherworld", pochodzące zaś z niego utwory prezentowała kapela m. in. na terenie Niemiec, Holandii, Belgii i Szwajcarii w towarzystwie ASPHYX, ISEGRIM, PULVERIZER, WARHAMMER i DEAD HEAD. W tym samym roku doszło także do zmian w kwestii wydawcy grupy - zakończywszy bowiem współpracę z Merciless Records, formacja związała się z firmą Iron Pegasus Records. W kwietniu 2001 r. koncertowała w asyście PENTACLE i PULVERIZER, miesiąc później wystąpiła na rodzimym festiwalu Fuck The Commerce. Pod znakiem festiwali stały dla zespołu także i miesiące letnie, w lipcu wystąpił bowiem w ramach czeskiego Open Hell, w sierpniu zaś - prestiżowego Wacken Open Air. W grudniu tego samego roku odbył trasę u boku ZEMIAL, w międzyczasie jednak skład jego uległ pomniejszeniu, gdyż po kilku latach współpracy z kolegami pożegnał się Okkulto. Nowy wokalista o pseudonimie Sataniac (właśc. Guido Wissman), udzielający się wcześniej w grupie DIVINE GENOCIDE zajął jego miejsce już w pierwszej połowie 2002 r., swoją klasę udowodnił natomiast podczas koncertów granych m. in. u boku DARK FORTRESS, DESTRÖYER 666, ROOT i PENTACLE oraz na czwartym, a jednocześnie pierwszym nagranym z jego udziałem albumie studyjnym DESASTER, zatytułowanym "Divine Blasphemies". Skupiając się na jego promocji, w lipcu tego samego roku grupa wystąpiła w ramach portugalskiego festiwalu Headbangers Open Air, na przełomie września i października wzięła natomiast udział w trasie u boku HOLY MOSES i FATAL EMBRACE, odwiedzając tym razem kraje Europy Środkowo-Wschodniej: Węgry, Serbię, Słowenię, Bośnię i Hercegowinę, a także Włochy. W pierwszej połowie 2003 r. pojawiła się na występach w asyście m. in. ABSORBED, DEW-SCENTED, GODDESS OF DESIRE, w maju uświetniła zaś swoim występem festiwal Fuck The Commerce. Kilka koncertów festiwalowych zagrała także w okresie wakacyjnym, prezentując się publiczności np. w ramach austriackiego Kaltenbach Open Air, czeskiego Open Hell oraz niemieckich Party San i Summer Breeze. W październiku tego samego roku po raz pierwszy w karierze koncertowała poza Europą, wybierając się do Brazylii, zapis występu w Sao Paulo trafił natomiast na wydaną już w 2004 r. nakładem brazylijskiej Mutilation Records płytę koncertową zespołu, noszącą tytuł "Brazilian Blitzkrieg Blasphemies". W tym samym roku formacja wystąpiła również w Irlandii, do ważniejszych występów należały także koncerty na rozmaitych festiwalach: majowym Rock Hard Festival w Gelsenkirchen, czerwcowym Chronical Moshers Open Air, lipcowym Headbangers Open Air w Portugalii, sierpniowym Up From The Ground oraz mającym miejsce w grudniu holenderskim Arnhem Metal Meeting. W pierwszych miesiącach 2005 r. wyprawiła się z koncertami do Austrii, na Węgry oraz do krajów bałkańskich - Słowenii, Chorwacji i Serbii, gdzie dzieliła scenę m. in. z IN BATTLE i THE STONE, w połowie tegoż roku na sklepowe półki trafił także nowy, piąty studyjny krążek zespołu, opatrzony tytułem "Angelwhore". Choć pod względem muzycznym swoich dotychczasowych fanów ani nie rozczarował ani też specjalnie nie zaskoczył, sporym zaskoczeniem dla wszystkich stał się jego wydawca. Grupa opublikowała bowiem swoje nowe dzieło pod sztandarem fonograficznego kolosa na metalowym rynku - Metal Blade Records. W tym samym roku zagrała także koncerty na dwóch festiwalach - Fuck The Commerce i Chronical Moshers Open Air, w październiku z kolei ponownie odwiedziła kraje Ameryki Południowej, występując tym razem w Brazylii, Kolumbii i Peru. Kilka udanych występów zaliczyła także w 2006 r., na wyróżnienie spośród nich zasługują natomiast koncerty w ramach festiwali: Tales From Underground, Festung Open Air, Metallic Noise oraz Party San.
Uzupełnieniem dyskografii są m. in. wydawnictwo kompilacyjne "Ten Years Of Total Desaster" (1999) oraz następujące splity i single: "Ride On For Revenge" (Merciless Records, 1998), "Desaster In League With Pentacle" (Iron Pegasus Records, 2000), "Souls Of Infernity" (Iron Pegasus, 2001), "Live In Serbian Hell" (Awaken Productions, 2003), "Invaders Of Wrath" (split z IRONFIST; Ravage Records, 2004), "Sabbatical Desasterminator" (limitowany do 666 kopii split z SABBAT; Witchhammer Production, 2004) i "Infernal Voices" (Iron Pegasus, 2006).
Tormentor dał się także poznać jako muzyk grup METAL INQUISISTOR, DECAYED, METALUCIFER i MENHIR.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz