DISSECTION (Szwecja)

Formacja założona w 1989 r. w Strömstad z inicjatywy byłego muzyka zespołu SIREN'S YELL - Jona Nödtveidta (wokal/ gitara) oraz Petera Palmdahla (bas). W 1990 r. do składu dołączył Ole Öhman (perkusja) i już w grudniu tego samego roku trójka muzyków zadebiutowała wydaną za własne pieniądze 3-utworową taśmą demo "The Grief Prophecy". Na wydawnictwie tym, opatrzonym okładką wykonaną przez jednego z muzyków czołowego zespołu sceny norweskiej - Deada z MAYHEM, grupa dała się poznać jako obiecujący death metalowy debiutant, jednakże dopiero kolejny rok pozwolił zespołowi na zaprezentowanie się szerszemu kręgowi odbiorców. W 1991 r. formację zasilił bowiem John Zwetsloot (gitara) i w tym samym roku ukazała się także winylowa siedmiocalowa Ep-ka "Into Infinite Obscurity", wydana nakładem małej francuskiej wytwórni Corpsegrinder Records. Kolejne dwa materiały demo - zawierająca 4 kompozycje kaseta "The Somberlain" z marca 1992 r. oraz dwuutworowe "Promo '93", prezentujące oprócz własnego, autorskiego kawałka także i ciekawą interpretację utworu "Elizabeth Bathory", pochodzącego z repertuaru węgierskiej kultowej formacji TORMENTOR - umocniły pozycję DISSECTION w podziemiu, jednakże absolutnym osiągnięciem zespołu stał się wydany w 1993 r. jego debiutancki album. Płyta, podobnie jak jedna z demówek ujęta tytułem "The Somberlain", nagrana przy pomocy Dana Swanö w należącym do niego Hellspawn/Unisound Studios i wydana nakładem rodzimej wytwórni No Fashion Records okazała się pozycją bardzo rewelacyjną. Proponowana przez zespół muzyka, balansująca na pograniczu black i death metalu w melodyjnej, aczkolwiek absolutnie nie pozbawionej zacięcia formie, wzbogacona raz po raz partiami gitary akustycznej oraz zawierająca wyczuwalną mroczną i satanistyczną otoczkę, zdecydowanie różniła się bowiem od dotychczasowych propozycji sceny skandynawskiej, czyniąc pod tym względem DISSECTION formacją bardzo oryginalną. Debiutancka płyta grupy stała się zresztą nie tylko hołdem dla zamordowanego w tym samym roku Euronymousa z MAYHEM, z którym członkowie kapeli utrzymywali bliskie kontakty oraz promowali poprzez jego sklep "Helvete" w Oslo swoje dotychczasowe materiały, lecz także z biegiem czasu uznana została za pozycję kultową, będąc niewątpliwie jedną z pierwszych, zapoczątkowujących melodyjny odłam black/death metalu. W 1994 r. formację opuścił Zwetsloot, jednakże stosunkowo szybko zastąpił go gitarzysta Johan Norman ze współtworzonego w 1991 r. wraz Nödtveidtem projektu SATANIZED. Nowy muzyk wziął udział w tworzeniu zarejestrowanego ponownie w Hellspawn/ Unisound materiału, ten zaś trafił na sklepowe półki w listopadzie 1995 r. Druga płyta formacji, ujęta tytułem "Storm Of The Light's Bane" i nagrana z gościnnym udziałem Legiona z MARDUK, który użyczył swojego głosu w utworze "Thorns Of Crimson Death", okazała się dla zespołu kolejnym sukcesem na dwóch aż płaszczyznach. Album prezentował bowiem zapoczątkowany na debiucie styl w jeszcze ostrzejszej i bardziej dojrzałej formie, wydawcą jego stała się zaś tym razem przodująca w ekstremie niemiecka Nuclear Blast Records, wytwórnia o dużych możliwościach promocyjnych oraz niezaprzeczalnej renomie w metalowym biznesie. Pod koniec 1995 r. z kapelą pożegnał się Öhman. Na wypełnienie tej luki zespół nie musiał czekać zbyt długo, gdyż posadę perkusisty objął dość szybko Tobias Kellgren, współpracujący wcześniej m. in. z grupami SWORDMASTER i DECAMERON. W kwietniu 1996 r. w sprzedaży ukazała się wydana również nakładem Nuclear Blast Ep-ka "Where Dead Angels Lie", zawierająca kilka niepublikowanych ciekawostek. Oprócz kompozycji tytułowej w wersji studyjnej zamieszczono tam także jej wersję demo, utwór "Son Of The Mourning", przeznaczony pierwotnie na japońską edycję debiutanckiej płyty, nową wersję kawałka "Father's Fell" pochodzącego z tejże, lecz stanowiącego bonus dla japońskiego wydania "Storm..." oraz dwa covery - znany już "Elizabeth Bathory" autorstwa TORMENTOR oraz pochodzący z repertuaru SLAYER "The Antichrist", zamieszczony także na nagranej w hołdzie Amerykanom i składającej się z różnych wykonawców kompilacji "Slatanic Slaughter" (1996). W tym samym roku formacja promowała swoje kompozycje w Europie, występując m. in. na koncertach u boku SATYRICON i GORGOROTH. W 1997 r. koncertowała m.in. w towarzystwie CRADLE OF FILTH i DIMMU BORGIR oraz wystąpiła w Niemczech na prestiżowym festiwalu Wacken Open Air. W tym samym roku przyszłość formacji stanęła jednak pod poważnym znakiem zapytania. Nödtveidt został bowiem tymczasowo aresztowany pod zarzutem zamordowania 37-letniego homoseksualisty, obywatela Algierii Josefa Ben Maddour'a. W trakcie śledztwa wokaliście udowodniono winę, w związku z czym skazany został na 10 lat pozbawienia wolności, kariera zespołu uległa zaś poważnemu załamaniu, gdyż pozostali muzycy rozeszli się, próbując swoich sił w innych grupach. Band odrodził się jednak na początku 2004 r., gdyż Nödtveidt, któremu udało się po odbyciu siedmiu lat kary skorzystać z przedterminowego i warunkowego wyjścia na wolność, zadeklarował chęć kontynuowania działalności pod dawnym szyldem i poszukując nowych muzyków, początkowo zaprosił do składu Fausta (właśc. Bard G. Eithun), byłego perkusistę EMPEROR, jednakże z powodu dość poważnych różnic natury ideologicznej, współpraca dwóch muzyków dosyć szybko dobiegła końca. W tym samym roku grupę zasilili jednak Włoch Seth Teitan (gitara), muzyk formacji ABORYM i BLOODLINE, Francuz Bryce Leclercq (bas) współpracujący również z NIGHTRAGE oraz Tomas Asklund (perkusja), znany dotychczas jako Alzazmon z DARK FUNERAL oraz z epizodów w INFERNAL i DAWN. Jesienią międzynarodowy skład wyruszył na europejską trasę koncertową w towarzystwie WATAIN, podczas której oba zespoły dotarły także i do Polski, występując na dwóch koncertach - w Warszawie i w Szczecinie. W tym samym miesiącu do rąk fanów trafiło również pierwsze po reaktywacji wydawnictwo odrodzonego DISSECTION - wydana nakładem małej szwedzkiej firmy Escapi Music dwuutworowa Ep-ka "Maha Kali". Recenzje materiału należały do bardzo zróżnicowanych. Część fanów, przyzwyczajona do dawnego satanistycznego oblicza kapeli, stwierdziła, iż muzyka nie spełniła ich oczekiwań. Istotnie, nowa odsłona formacji prezentowała bowiem inne nieco spojrzenie na muzykę, gdyż styl DISSECTION, określany często przez muzyków jako "Anti-Cosmic Metal Of Death" różnił się w pewnych względach od dotychczasowych propozycji grupy. Cały czas tworzyła ona jednak nowe kompozycje, w międzyczasie także koncertowała, występując m. in. w sierpniu 2005 r. na niemieckim Wacken. W tym samym roku z kapelą pożegnał się Leclercq, którego zastąpił na stanowisku basisty Erik Danielsson, współpracujący m. in. z WATAIN. Nowy, pełnometrażowy, długo oczekiwany album, formacja wydała już w 2006 r. W kwietniu ukazał się bowiem wydany przez amerykańską The End Records singiel "Starless Aeon", także w tym samym miesiącu na sklepowych półkach pojawiła się trzecia płyta grupy, zatytułowana "Reinkaos". Wydawcą albumu została tym razem firma Black Horizon Music, sama zawartość płyty zaś wywołała różne reakcje - u niektórych pozytywne, u niektórych przeciwne, choć z biegiem czasu nawet i najwięksi sceptycy potrafili ją zaakceptować. Niedługo potem w karierze kapeli doszło jednak do nieoczekiwanego zwrotu. Nödtveidt oświadczył bowiem, iż nowa płyta jest uwieńczeniem całkowitego spełnienia, jakiego doznał w ciągu wszystkich lat działalności swojego zespołu, natomiast po jednym z występów w Sztokholmie, mającym miejsce wczesnym latem i anonsowanym jako pożegnalny koncert formacji, podjął decyzję o zakończeniu działalności DISSECTION, definitywnie rozwiązując grupę. Kres jej przypieczętowało jednak nie oświadczenie lidera, lecz tragiczne wydarzenie z połowy sierpnia. Pomiędzy 14 a 16 dniem tegoż miesiąca, policja znalazła martwego Nödtveidta w jego własnym mieszkaniu. W wieku 31 lat muzyk popełnił samobójstwo odbierając sobie życie strzałem w głowę. Choć przyczyn oficjalnie nie wyjaśniono, okoliczności zdarzenia wskazywały, jakoby założycielem DISSECTION kierowały pobudki o podłożu rytualnym, związane z emocjonalnym zaangażowaniem w okultystyczno - satanistyczną sferę duchową.
Uzupełnieniem dyskografii są m. in. dzielona z DIMMU BORGIR kompilacja VHS "Live And Plugged Vol. 2" (Nuclear Blast Records, 1997), wydawnictwo kompilacyjne "The Past Is Alive (The Early Mischief)" (Necropolis Records, 1998), zawierające rzadkie i niepublikowane nagrania z wczesnego okresu działalności, płyta koncertowa "Live Legacy" (2003) oraz wydawnictwo DVD "The Rebirth Of Dissection" (Escapi Music, 2006).
Nödtveidt udzielał się również w zespołach THE BLACK, TERROR, RABBIT'S CARROT i OPHTHALAMIA. Powołał także do życia projekt DE INFERNALI, pod którego szyldem nagrał płytę "Symphonia De Infernali" (Nuclear Blast Records, 1997), zawierającą jednak w odróżnieniu do dokonań DISSECTION muzykę inspirowaną elektroniką i dźwiękami techno.
Kellgren i Norman kontynuowali karierę w SOUL REAPER. Ostatni współpracował także z RUNEMAGICK i DECAMERON.
Öhman po opuszczeniu DISSECTION dołączył do składu OPHTHALAMIA oraz wspierał formację THE HAUNTED. Współpracował również z RABBIT'S CARROT.
Zwetsloot po rozstaniu z formacją utworzył projekt CARDINAL SIN. W latach wcześniejszych wspomagał także NIFELHEIM.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz