ENTHRONED (Belgia)

Grupa założona pierwotnie w 1988 r. we Fraire k. Namur, działając początkowo pod nazwą MORBID DEATH, w której składzie znaleźli się Franck Lorent (bas) i Dan Vandenplas (wokal/ gitara). W 1990 r. do składu dołączył były muzyk METEMPSYCHOSIS - Fabrice Depireux (perkusja). Niestety, wskutek licznych przeszkód i perturbacji składowych, doszło w 1991 r. do jej rozpadu, w wyniku którego Vandenplas i Depireux utworzyli grupę BLASPHEREION, Lorent natomiast podjął współpracę z zespołami DYING CORPSE i SLANESH. Po nieudanych epizodach w tychże, Lorent i Vandenplas zeszli się ponownie w 1993 r. i decydując się na kontynuowanie działalności pod nowym szyldem, powołali do życia ENTHRONED. W parze ze zmianą nazwy poszła także zmiana repertuaru, który ze stylistyki death metalowej skłonił się w stronę black metalową, a co za tym idzie - muzycy zaczęli tytułować się pseudonimami i w ten sposób Lorent stał się bardziej popularny jako Lord Sabathan, przejmując także obowiązki wokalisty, Vandenplas zaś obrał sobie jako pseudonim artystyczny imię celtyckiego boga płodności - Cernunnosa oraz postanowił skupić się na grze na perkusji. Składu dopełnił dość szybko inny muzyk SLANESH - Tsebaoth (gitara) i wraz z nim stworzony został pod nowym szyldem pierwszy materiał, którego część zawartości trafiła na wydany nakładem Afterdark Records 7-calowy winylowy split, dzielony z inną belgijską grupą - ANCIENT RITES. W 1994 r. grupa wydała własnym kosztem taśmę demo, zawierającą 6 kompozycji i zatytułowaną "Blackwinds" oraz nagrany w Hautregard S.C nowy materiał - "Promo '94". Niedługo potem podpisała kontrakt z francuską wytwórnią Evil Omen Records, której nakładem ukazał się w 1995 r. jej debiutancki album "Prophecies Of Pagan Fire". Zarejestrowany ponownie w Hautregard z Andre Gielenem jako producentem, pełnowymiarowy materiał zespołu prezentował utrzymany przeważnie w szybkich tempach surowy, aczkolwiek nieszablonowy black metal, podbarwiony przejściowo partiami klawiszy oraz innymi efektami, np. w otwierającym płytę intro "Deny The Holy Book Of Lies" użyto gitary akustycznej, w "As The Wolves Howl Again" wykorzystano z kolei zaśpiew kobiecy. Satanistycznego przesłania lirycznego dopełniała okładka autorstwa Krisa Vervimpa, przedstawiająca objawiającą się w ogniu rogatą postać, symbolizującą niewątpliwie samego Księcia Piekielnych Otchłani. Krótko po opublikowaniu albumu skład zasilił Asmodeus (gitara), jednakże bardzo szybko zastąpił go poznany podczas jednego z koncertów nowy gitarzysta - Nornagest, współpracujący wcześniej z zespołami HERESIA i INFECTED, jednakże w 1996 r. skład opuścił Tsebaoth, a po kilku miesiącach miejsce jego zajął Nebiros, gitarzysta mało znanej formacji MAGIA POSTHUMA. Grupa promowała swoje nagrania na terenie Belgii, Holandii i Niemiec, grając koncerty u boku m. in. ANCIENT RITES, BEWITCHED, OCCULT, PENTACLE czy DESASTER. W 1997 r. dotknięta została tragedią - 19 kwietnia tego roku popełnił samobójstwo Cernunnos. Zespół ukończył jednak tworzenie materiału na swój drugi album, który przy współudziale Gielena jako producenta ponownie zarejestrował w murach Hautregard. Z powodu braku perkusisty, partie tegoż instrumentu nagrał muzyk sesyjny Da Cardoen, jednakże po zakończeniu nagrań i miksów nowym bębniarzem kapeli został Depireux, który po kilkuletniej absencji dołączył do zespołu dawnych towarzyszy, przybierając pseudonim Namroth Blackthorn. Wraz z nim, już jako pełnoprawnym członkiem składu, formacja w styczniu 1998 r. ponownie wkroczyła do Hautregard, gdzie nagrała dwa nowe utwory, jedną kompozycję pochodzącą jeszcze z repertuaru MORBID DEATH, zatytułowaną "Satan Never Sleeps", cover SODOM "The Conqueror" oraz jeden utwór z debiutanckiej płyty. To wszystko wraz z intro i outro wydane zostało w postaci Ep-ki, zatytułowanej "Regie Sathanas - A Tribute To Cernunnos" i zadedykowanej pamięci zmarłemu tragicznie 26-letniemu perkusiście zespołu. Materiał ten stał się natomiast pierwszym owocem podpisanego przez grupę kontraktu z brytyjską firmą Blackened, filią Plastic Head Music Distribution. W tym samym roku nakładem tej stajni do sprzedaży trafił również zarejestrowany jeszcze rok wcześniej drugi pełnowymiarowy album, opatrzony tytułem "Towards The Skullthrone Of Satan". Materiał z tego albumu stanowił w dużym stopniu rozwinięcie stylu debiutanckiej płyty, pozostając w dalszym ciągu ostrym, utrzymanym w szybkich tempach satanistycznym black metalem, urozmaiconym w niektórych miejscach brzmieniem klawiszy. Swego rodzaju ciekawostką jest fakt, iż w utworze "Hertogenwald" głosu użyczył gościnnie Cronos z VENOM, będący w istocie... kuzynem Nornagesta. Swoje nowe kompozycje zespół promował m. in. podczas wspólnych koncertów z DARK FUNERAL, LIAR OF GOLGOTHA, USURPER i HECATE ENTHRONED. Swój trzeci album - "The Apocalypse Manifesto" - wydał w 1999 r. Płytę nagrano tym razem w szwedzkim Abyss Studios, gdzie produkcję powierzono Tommy'emu Tägtgrenowi, młodszemu bratu Petera, efekt jego pracy natomiast, wyrażający się poprzez opatrzenie krążka drapieżnym i niespotykanym do tej pory zbrutalizowaniem brzmienia, postawił grupę w szeregu czołowych europejskich blackowych załóg. Zespół promował nagrania z krążka, koncertując m. in. w towarzystwie MARDUK, ANGEL CORPSE, MEPHISTOPHELES i DUNKELGRAFEN. Rok później skład opuścił Nebiros. Przez pewien czas grupę wspierał sesyjnie Phorgath, ostatecznie nowym gitarzystą został Nerath Demon (właśc. Olivier Lomer) z zespołu EMPTINESS. Nowy muzyk wziął udział w sesji nagraniowej nowego krążka zespołu, która odbyła się na przełomie listopada i grudnia 2000 r. w Real Sound Recording (Gelsenkirchen, Niemcy), produkcją materiału zajął się z kolei Olli Grosse-Pawig, współpracujący m. in. z OCCULT. Czwarty album kapeli, zatytułowany "Armoured Bestial Hell", trafił na rynek na początku lata 2001 r., lecz w odróżnieniu od poprzedniej płyty cechowały go rozmaite rozwiązania instrumentalne, przez co nie u wszystkich spotkał się z całkowitym uznaniem, generalnie nie uchodził jednak za album słaby. W ramach jego promocji kapela zawitała tym razem również do USA, gdzie w październiku tego samego roku występowała u boku BLOOD STORM i SOLE EVIL. Do studia udała się w maju 2002 r., obierając sobie tym razem jako "twórczy dom" Spiderhouse Studio, zatrudniając jednocześnie do produkcji całości Harrisa Johnsa, mającego na koncie współpracę ze sławami pokroju VOIVOD, SODOM, IMMOLATION, PESTILENCE czy KREATOR. Wczesnym latem tego samego roku na sklepowych półkach znalazł się efekt tej sesji w postaci nowego, piątego albumu, noszącego tytuł "Carnage In Worlds Beyond". Album przyniósł zespołowi dwie poważne zmiany. Do pierwszych zaliczyć należy bez wątpienia składową, gdyż płyta stała się pierwszym wydawnictwem studyjnym z nowym perkusistą. Jako, że szeregi grupy opuścił w międzyczasie Blackthorn, obowiązki jego przejął Alsvid (właśc. Yannick Herrera), muzyk francuskiej formacji SETH. Druga zmiana dotyczyła z kolei wydawcy, gdyż album ów wydany został przez austriacką wytwórnię Napalm Records, która przejęła interesy zespołu po nieudanej współpracy z Blackened. Pod względem muzycznym oraz brzmieniowym krążek jawił się jako lepszy od poprzednika, dzięki czemu uzyskał bardzo pochlebne recenzje. W ramach jego promocji grupa zawitała po raz pierwszy także i do Polski, gdzie miała zagrać w ramach festiwalu Smash Fest. w Ustroniu Morskim, jednakże ze względu na niedociągnięcia organizacyjne nie było jej dane wystąpić. Intensywnie koncertowała natomiast w 2003 r., grając m. in. na wspólnych koncertach z ROTTING CHRIST i PRIMORDIAL oraz występując na niemieckim With Full Force. W 2004 r. dotarła z koncertami do Ameryki Południowej, występując m. in. w Kolumbii i w Brazylii. W tym samym roku na rynek trafił także jej nowy, po raz kolejny zarejestrowany przy pomocy Harrisa Johnsa w Spiderhouse krążek "XES Haereticum". Nowa płyta formacji napotkała różne opinie. Część zwolenników zespołu uznała bowiem, że nie do końca takiej muzyki oczekiwała. Istotnie, po raz kolejny dało się wysłyszeć w twórczości formacji patenty i rozwiązania, sprowadzające charakterystyczny dla poprzednich dokonań grupy black metal na nieco inne terytoria, zahaczając niekiedy, aczkolwiek w niewielkich ilościach, o elementy elektroniczno-industrialne (sample w utworze instrumentalnym "A.M.S.G") lub urozmaicenia (hymn narodowy Belgii, wieńczący zamykający płytę utwór "Hellgium Messiah"). Generalnie, nowe kompozycje wciąż pozostawały jednak szybkimi, brutalnymi i utrzymanymi w satanistycznej otoczce black metalowymi kawałkami. Na limitowanej wersji digipack znalazła się także własna interpretacja utworu "Pleasure To Kill" autorstwa KREATOR. Jako, że po sesji skład opuścił Nerath Daemon, lukę po jego odejściu wypełnił Nguaroth. Grupa pozyskała także nowego perkusistę, którym został Glaurung (wcześniej w EMPTINESS). Swoje nowe kompozycje promowała podczas pojedynczych koncertów oraz na letnich festiwalach w 2005 r. - m. in. w ramach niemieckich festiwali Party San i Summer Breeze. Pod koniec tego samego roku występowała także na europejskich koncertach u boku m. in. MORBID ANGEL, HYPOCRISY i EXODUS.
Dyskografię uzupełniają Ep-ka: "Goatlust" (2003), box "The Blackened Collection" (2004), zawierające pierwsze cztery albumy grupy oraz płyta koncertowa "Black Goat Ritual - Live In Thy Flesh" (2005).
Tsebaoth był także zaangażowany w działalność zespołów HYBRID VISCERY i MYSTICA. Nebiros i Nornagest współtworzyli również projekt THE BEAST.
Alsvid udzielał się także w grupach GOATLORD CORPSE i FORNICATION.
Nguaroth współpracował również z formacją AGUYNGUERRAN.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz