GOD DETHRONED (Holandia)

Formacja założona w 1991 r. w Beilen w składzie: Henri Sattler (wokal/ gitara), Oscar Carre (gitara), Remco Hulst (bas) oraz Ard De Weerd (perkusja). Jeszcze w tym samym roku zarejestrowała swoją debiutancką trzyutworową kasetę demo, zatytułowaną "The Christhunt". W 1992 r. basistę Hulsta zastąpił Marco Ahrends. Także w tym samym roku nakładem małej niemieckiej wytwórni Shark Records ukazał się noszący ten sam tytuł co demo debiutancki album zespołu, zawierający 9 kompozycji. Choć cechujący go mroczny i surowy, brutalny death metal o antychrześcijańskim przesłaniu nie pozwolił zespołowi stanąć w europejskiej czołówce, płyta umocniła jego pozycję na scenie undergroundowej, czego dowodem były także grane od czasu do czasu koncerty. W 1993 r. grupa niespodziewanie rozwiązała się, wskutek czego muzycy rozeszli się w różnych kierunkach, próbując nierzadko szczęścia przy współpracy z innymi zespołami - np. Hulst zasilił wówczas formację MINISTRY OF TERROR, do której dołączył później także i Sattler. Na skutek dużego zainteresowania ze strony fanów podjął on jednak decyzję o reaktywowaniu GOD DETHRONED, toteż grupa odrodziła się w 1997 r., lecz w zmienionym składzie personalnym. Oprócz Sattlera znaleźli się w nim bowiem: Jens Van der Walk (gitara), Beef (bas) oraz Roel Sanders (perkusja, wcześniej w INHUME). W tym samym roku nakładem Metal Blade Records, wytwórni z którą formacja podpisała kilkupłytowy kontrakt, ukazał się zarejestrowany w nowym składzie drugi album kapeli, ujęty tytułem "The Grand Grimoire". Producentem albumu został współpracujący już z grupą podczas nagrywania debiutu Berthus Westerhuys. Zawarta na płycie muzyka, o wiele dojrzalsza i ciekawsza, wskutek połączenia stylistyki death metalowej z elementami black, z użyciem towarzyszących przejściowo w tle instrumentów klawiszowych, została dość wysoko oceniona przez muzyczną prasę i pozwoliła grupie zaistnieć na szerszą skalę, czego dowodem były europejskie koncerty u boku m. in. SIX FEET UNDER i CRADLE OF FILTH. Wiosną 1998 r. wzięła udział w kolejnej serii występów - m. in. w europejskim objazdowym No Mercy Festival 1998 w asyście ANGEL CORPSE, MARDUK, OBITUARY, CANNIBAL CORPSE i IMMORTAL. Swój trzeci album, nagrany ponownie z Berthusem Westerhuysem jako producentem pod koniec tego samego roku, wydała już w 1999 r. Nowa płyta, zatytułowana "Bloody Blasphemy", zapowiadana w rekomendacjach Sattlera jako "połączenie SLAYER'a z black metalem", po raz kolejny zyskała bardzo wysokie noty zarówno u recenzentów, jak i wśród fanów. Siła przebicia nowego albumu doprowadziła do jego intensywnej promocji koncertowej, w ramach której zespół wystąpił m. in. na dwóch prestiżowych festiwalach - holenderskim Dynamo i niemieckim Wacken. W tym samym roku dotarł również do Polski, gdzie dał koncert podczas Mystic Festival w Krakowie oraz promował swoje nagrania podczas grudniowej europejskiej "objazdówki" X-Mass Festival 1999 w towarzystwie OCCULT, KRISIUN, AMON AMARTH, GORGOROTH i MORBID ANGEL. W 2000 r. formacja zawitała do USA, gdzie wzięła udział w trasie u boku CANNIBAL CORPSE, MONSTROSITY, HATE ETERNAL i DIABOLIC. Po zakończeniu koncertów skupiła się na tworzeniu nowego materiału, w międzyczasie jednakże grupę opuścił Sanders, w związku z czym zaszła konieczność znalezienia nowego perkusisty. Jako, że poszukiwania owe przeciągnęły się nieco w czasie, na potrzeby sesji nagraniowej czwartej studyjnej płyty zespołu, obowiązki perkusisty przejął na siebie Tony Laureano, były muzyk ACHERON, MALEVOLENT CREATION i ANGEL CORPSE, choć oddając jednorazową przysługę nie zdecydował się jednak na dłuższą współpracę z formacją. Wiosną 2001 r. na rynku ukazał się wspomniany czwarty album, noszący tytuł "The Ravenous" i stanowiący pod wieloma względami kontynuację obranej na dwóch poprzednich albumach ścieżki. Formacja promowała go m. in. podczas europejskiej trasy No Mercy Festival 2001 w asyście MYSTIC CIRCLE, AMON AMARTH, BAL-SAGOTH, ...AND OCEANS..., NAGLFAR, MARDUK, SINISTER, MORTICIAN i VADER, podczas której zespół wspierał jako bębniarz Janne ze szwedzkiej grupy THE CROWN. Po kilku miesiącach poszukiwań nowym, pełnoprawnym perkusistą kapeli został Arien Van Weesenbeek. Nowy muzyk wziął udział w pracy nad materiałem na nową płytę, która jako pierwsza nagrana z jego udziałem i nosząca tytuł "Into The Lungs Of Hell", ukazała się na sklepowych półkach wiosną 2003 r. Piąty album formacji, zarejestrowany tym razem w szwedzkim Berno Studio przy pomocy Henrika Larssona w roli producenta, okazał się pod względem muzycznym materiałem nieco wolniejszym niż dotychczas, przez co jego oceny w muzycznej prasie należały do zróżnicowanych. Grupa prezentowała nowe nagrania podczas licznych europejskich występów, w ramach których zawitała także po raz kolejny do Polski, gdzie koncertowała w ramach XVII edycji "Metalmanii" w Katowicach, w sierpniu zaś wystąpiła na niemieckim Party San Open Air w Bad Berka. W październiku tego samego roku uczestniczyła w europejskiej trasie u boku OCCULT, CARNAL FORGE, CALLENISH CIRCLE, MORTICIAN, GRAVE, AGENT STEEL, NUCLEAR ASSAULT i EXODUS. Tournee w tak doborowym towarzystwie nie przyniosło jednak kapeli oczekiwanych profitów, gdyż stosunkowo marna frekwencja na koncertach nie gwarantowała godziwych dochodów. Krótko po jej zakończeniu, dokumentując swoją decyzję zniechęceniem i brakiem motywacji do dalszej pracy, szeregi zespołu opuścił Beef. Choć reszta muzyków rozpoczęła tworzenie nowego materiału, krótko przed wejściem do studia z uczestnictwa w grupie zrezygnował także Van der Walk, przez co dalsza przyszłość zespołu stanęła pod dużym znakiem zapytania. Po jakimś czasie skład jej zasilili jednak Isaac De La Haye (gitara) oraz Henk Zinger (bas), dzięki czemu kontynuowanie działalności stało się możliwe. Już z udziałem tych nowych muzyków nagrana została ponownie w Berno Studios z udziałem Henrika Larssona szósta płyta formacji, zatytułowana "The Lair Of The White Worm", która znalazła się w sprzedaży w listopadzie 2004 r. Powrót do szybszych i bardziej agresywnych struktur utworów bardzo poprawił wizerunek grupy na tle nieco mniej udanej poprzedniej produkcji, sam zespół zaś rozpoczął w nowym składzie promocję koncertową nowych nagrań, występując m. in. u boku takich grup jak NASUM, IMPALED NAZARENE, SUFFOCATION, SAMAEL, DEICIDE czy ENTOMBED. W 2005 r. również intensywnie koncertował, występując m. in. na niemieckich With Full Force i Summer Breeze oraz na pojedynczych koncertach u boku np. GRAVE, KATAFALK czy PULVERIZER. Po zakończeniu koncertów rozpoczęła pracę nad nowym materiałem, który doczekał się premiery już w 2006 r. Nowa płyta, zatytułowana "The Toxic Touch", dzięki imponującemu warsztatowi technicznemu muzyków oraz wielu elementom urozmaicającym dotychczasowy styl zespołu, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem ze strony wielu dziennikarzy czołowych magazynów muzycznych. Album poparty został kampanią koncertową, której częścią stała się m. in. europejska trasa zespołu w towarzystwie VADER i SEVERE TORTURE.
Uzupełnieniem dyskografii jest wydawnictwo kompilacyjne "The Ancient Ones" (2000).
Sattler utworzył także firmę fonograficzną Cold Blood Industries, nakładem której na rynku Europy Zachodniej ukazały się wydawnictwa m. in. KATAFALK, SALACIOUS GODS, THE MONOLITH DEATHCULT, I.N.R.I oraz polskiego DISSENTER. Z powodu problemów finansowych wytwórnia zakończyła działalność w 2004 r.
Van der Walk współpracował także z CANTARA i THE AUTUMN.
Beef udzielał się również w grupie MYHRRA.
Laureano nawiązał w późniejszym okresie współpracę z NILE, DIMMU BORGIR oraz 1349.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz