GORGOROTH (Norwegia)

Zespół założony w 1992 r. w Bergen z inicjatywy Infernusa (właśc. Roger Tiegs; gitara), który jako swój szyld obrał zaczerpnięty z trylogii J. J Tolkiena "Władca Pierścieni" termin odpowiadający występującemu tam płaskowyżowi, którego nazwa w przybliżeniu oznacza tyle, co "miejsce wielkiego strachu". Po niedługim czasie skład zasilili Hat (wokal) oraz Kjettar (bas). Jako pierwszy materiał formacji uchodzi zarejestrowana w 1993 r. i wydana własnym kosztem trzyutworowa kaseta demo "A Sorcery Written In Blood", zawarta zaś na niej muzyka grupy, stanowiła okraszony histerycznymi wokalami prymitywny i bluźnierczy black metal, wzorowany wczesnymi dokonaniami BATHORY, charakteryzujący się średnimi tempami, przeplatanymi od czasu do czasu przyspieszeniami. Po nagraniu dwuutworowego "Promo '94" zespół rozesłał swoje nagrania do wielu wytwórni, jednakże jedyną, zainteresowaną współpracą firmą okazała się francuska Embassy Production. Nakładem tej wytwórni trafił na rynek w połowie 1994 r. debiutancki album formacji, noszący tytuł "Pentagram" i będący jednocześnie pierwszą pozycją w katalogu tej stajni. W nagraniach zarejestrowanego w murach Grieghallen Studios i wyprodukowanego przez Erika "Pyttena" Hundvina materiału uczestniczyli także jako muzycy sesyjni Samoth (bas) z EMPEROR oraz Goat (perkusja), na zawartość krążka złożyło się zaś tym razem osiem, charakteryzujących się bezlitosnym, nienawistnym i prostym rytmicznie black metalem kompozycji, które nawet przy całkowitym braku oryginalności przyczyniły się do umocnienia pozycji zespołu wśród innych przedstawicieli gatunku. W 1996 r. formacja wydała swój drugi album, zatytułowany "Antichrist". W jego sesji nagraniowej, rozpoczętej w jeszcze w grudniu 1994 r. i ukończonej w styczniu 1996 r., mającej miejsce ponownie w Grieghallen pod okiem "Pyttena", oprócz Infernusa i Hata, uczestniczyli tym razem również zaproszeni do studia Frost (perkusja) z SATYRICON oraz Pest (wokal) z OBTAINED ENSLAVEMENT. Muzyka zawarta na krążku, nie cechująca się praktycznie żadnymi zmianami stylistycznymi, trafiła tym razem na sklepowe półki nakładem nowego wydawcy - niemieckiej Malicious Records, wytwórni, za sprawą której ukazała się także wznowiona edycja debiutu. Jako, że jeszcze w trakcie nagrywania albumu, zespół opuścił Hat, obowiązki wokalisty przejął Pest, posadę perkusisty objął z kolei Grim (właśc. Erik Brodeskift), znany z dotychczasowej współpracy z IMMORTAL. Na potrzeby występów na żywo, do składu dołączył sesyjny basista Storm, toteż w tym samym roku formacja wystąpiła na koncertach w Wielkiej Brytanii u boku CRADLE OF FILTH oraz otrzymała anons na europejską trasę koncertową w towarzystwie DISSECTION i SATYRICON. W 1996 r. na rynek trafiła Ep-ka "The Last Tormentor", w 1997 r. zaś, nakładem Malicious ukazała się trzecia płyta zespołu, ujęta tytułem "Under The Sign Of Hell", w nagraniach której uczestniczył także gościnnie Ares (bas) z formacji AETERNUS, jednakże niedługo po zakończeniu sesji skład opuścili Pest i Grim. Prosta i surowa, kojarząca się niekiedy z "garażową" produkcją wymowa brzmienia tego krążka, doczekała się kontynuacji m. in. na wydanej w 1998 r., a zatem już niecały rok później czwartej płycie "Destroyer (Or About How To Philosophy With The Hammer)",w której nagraniu Infernusa wspomogli tym razem m. in. Tormentor (gitara), Ares (bas) oraz pochodzący również z AETERNUS perkusista Vrolok, T. Reaper (wokal) z MALIGNANT ETERNAL, Daimonion (właśc. Ivar Bjornsson; klawisze) z ENSLAVED oraz Gaahl (wokal) z formacji TRELLDOM i występujący już jedynie gościnnie Pest. Choć idea brzmieniowej antyprodukcji nie u wszystkich spotkała się z akceptacją, grupa odniosła za sprawą albumu dość znaczący sukces biznesowy, gdyż niniejsza płyta ukazała się nakładem fonograficznego kolosa - niemieckiej Nuclear Blast Records, wytwórni, z którą formacja podpisała wcześniej kontrakt. Latem tego samego roku zespół wystąpił na niemieckim Wacken, w grudniu 1999 r. zaś, promował swoje nagrania podczas europejskiej trasy X-Mass Festival 1999 w towarzystwie MORBID ANGEL, AMON AMARTH, GOD DETHRONED, KRISIUN i OCCULT. Już na początku 2000 r. wydał swoją piątą studyjną płytę "Incipit Satan", zarejestrowaną w składzie: Infernus (gitara), Tormentor (gitara), Gaahl (wokal), King Of Hell (bas) oraz S. Erichsen (znany później także jako Kvitrafn; perkusja). Jako miejsce sesji obrano tym razem sztokholmskie Sunlight Studio i choć nadane krążkowi brzmienie niewiele przypominało klimat death metalu a la Sweden, z pewnością pozostało soundem brutalnym, choć w opiniach niektórych recenzentów dość kontrowersyjnym. Nowe kompozycje kapela prezentowała m. in. w maju tego samego roku, podczas europejskiej trasy z KRISIUN, MYRKSKOG, SOUL REAPER, OLD MAN'S CHILD i NIGHT IN GALES oraz występując na niemieckim With Full Force. W sierpniu 2001 r. odwiedziła USA, biorąc udział w Milwaukee Metalfest oraz odbyła dwie mini-trasy, występując w Meksyku i w Kolumbii. Podczas koncertów tych grupa wspierana była przez Frosta z SATYRICON, który z powodu niedyspozycji S.Erichsena przejął na siebie obowiązki perkusisty. Po zakończeniu koncertów grupa tworzyła nowe kompozycje, w międzyczasie jednak grupę opuścił z powodów osobistych Tormentor, Gaahl z kolei wszedł z konflikt z prawem, zostając oskarżony o pobicie i torturowanie swojej rzekomej ofiary (!) Pomimo wyroków w zawieszeniu (w konflikt z prawem wszedł bowiem również Infernus), muzycy nie zrezygnowali z kariery, nagrywając w murach Shimmer Recordings w okresie od maja 2002 r. do stycznia 2003 r. swój nowy album. Szósty krążek formacji, zatytułowany "Twilight Of The Idols (In Conspiracy With Satan)", ukazał się w sprzedaży jeszcze w połowie tego samego roku, zawartość jego zaś, będąca surowym, bezkompromisowym i agresywnym black metalem, przywróciła wiarę w potencjał możliwości grupy, utożsamianej zawsze z pionierami czystej formy gatunku. Po nagraniu płyty skład zasilił Apollyon (gitara), znany m. in. ze współpracy z AURA NOIR i CADAVER INC. Pomimo ograniczeń penitencjarnych muzyków, kampania promocyjna nowego materiału rozpoczęła się na początku 2004 r., jednymi z pierwszych występów były natomiast dwa koncerty w Polsce, gdzie grupa występowała po raz pierwszy: w Warszawie i w Krakowie, podczas których towarzyszyły jej CARPATHIAN FOREST, CARNAL FORGE i HATE. Koncert w Krakowie, odbywający się w studio TVP na Krzemionkach zorganizowany został z zamysłem nakręcenia przez zespół materiału DVD, w związku z czym na owe przedsięwzięcie przygotowana została bluźniercza oprawa scenograficzna, zawierająca m. in. zasieki z drutu kolczastego, wiszące na krzyżach nagie kobiety oraz zakupione zawczasu w ubojni wysterylizowane baranie łby. Koncert uznany jednak został za sprofanowanie symboli chrześcijańskich i obrazę uczuć religijnych, jednakże oprócz ogromnej przesady, zahaczającej nierzadko o nie mający nic wspólnego z obiektywizmem absurdalnie wykrzywiony obraz faktycznych zdarzeń, jako najbardziej żenujący uznany został fakt, iż nagonki na zespół oraz organizującą koncert firmę Metal Mind Productions dopuścili się ludzie nieobecni podczas tegoż i znający jego przebieg wyłącznie z przekazów internetowych, co z kolei sprawnie wykorzystane zostało przez polskie środowiska katolickie i polityczne, wzywające do otwartej walki z satanizmem. Choć niniejsze podejście skwitowane zostało przez zespół ironicznym uśmiechem, sprawa trafiła do prokuratury, gdzie muzykom postawiono poważne zarzuty o obrazę uczuć religijnych Polaków. Grupa kontynuowała jednak koncerty, udając się w marcu z występami do Ameryki Południowej, gdzie odwiedziła Brazylię, Argentynę i Chile, w kwietniu tego samego roku wystąpiła zaś na Inferno Festival w Oslo. Europejskie koncerty kontynuowała jesienią tego samego roku, uczestnicząc w trasie u boku 1349, na czas której perkusistą zespołu ponownie został Frost. Dotarła także do Gwatemali i Meksyku, w 2005 r. z kolei wystąpiła na niemieckim With Full Force oraz europejskiej trasie z 1349. W międzyczasie jej szeregi zasilili na potrzeby koncertów były Dirge Rep (perkusja), znany m. in. ze współpracy z GEHENNA i ENSLAVED oraz Eihwaz (gitara). Podpisała także kontrakt z nową wytwórnią - szwedzką Regain Records, przygotowując jednocześnie materiał na nowy, siódmy studyjny album, opatrzony tytułem "Ad Majorem Sathanas Gloriam".
Infernus i Tormentor zaangażowali się także w projekt ORCUSTUS.
Grim kontynuował karierę w zespole BORKNAGAR, na którego pierwszej płycie zagrali także Infernus i Bjornsson. Karierę zakończył w październiku 1999 r., popełniając samobójstwo.
Gaahl współpracował także z grupami SIGFADER i GAAHLSKAGG. W ostatniej udzielał się także Tormentor.
Ares wspomagał również jako basista na koncertach IMMORTAL.
Frost współpracował też z 1349, GEHENNA i KEEP OF KALLESIN.
Samoth wspomagał także sesyjnie BURZUM. Oprócz tego udzielał się również m. in. w ZYKLON B, ILDJARN oraz ZYKLON. Jest też właścicielem firmy fonograficznej Nocturnal Art Productions.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz