GRAVE (Szwecja)

Zespół założony w 1988 r. w Visby (Gotlandia) pierwotnie pod nazwą THE CORPSE, w którego składzie znaleźli się: Ola Lindgren (gitara), Jensa Paulsson (perkusja), Jorgen Sandström (wokal/ gitara) oraz Bulen (bas), który bardzo szybko opuścił jednak kolegów. Po krótkotrwałej działalności pod nazwą PUTREFACTION PROJECT, zmieniła ostatecznie nazwę na GRAVE i już pod tym szyldem dała się poznać jako obiecujący zespół death metalowy, debiutując wydanymi własnym kosztem, lecz znakomicie przyjętymi taśmami demo: "Sick Digust Eternal" z 1988 r., na której muzycy podpisali się pseudonimami Necro, Death i Knot oraz dwoma nagranymi w 1990 - "Sexual Mutilation" i "Anatomia Corporis Humani". Choć partie basu nagrywane były na nich jeszcze przez Lindgrena, po ich opublikowaniu grupę zasilił basista Jonas Torndal. Muzyka formacji wzbudziła duże zainteresowanie rozmaitych firm fonograficznych, toteż spośród proponujących wydanie debiutanckiego albumu wytwórni - angielskich Death Records, Vinyl Solution oraz niemieckiej Century Media Records, GRAVE zdecydował się na ofertę ostatniej, podpisując z nią kilkupłytowy kontrakt. Jego pierwszym owocem stała się wydana już w 1991 r. debiutancka płyta zespołu zatytułowana "Into The Grave", nagrana podobnie jak późniejsze, w popularnym wówczas wśród szwedzkich grup death metalowych sztokholmskim Sunlight Studio i wyprodukowana przez Tomasa Skogsberga. Kompozycje zespołu, charakteryzujące się częstymi zmianami temp, głęboką, dołującą atmosferą oraz opatrzone krwawymi i mrocznymi lirykami, doskonale sprawdziły się także i na koncertach. Grupa promowała swój album na czterotygodniowej trasie europejskiej, gdzie występowała u boku MALEVOLENT CREATION, zawitała także po raz pierwszy do Polski, występując na Death Metal Festival w Jastrzębiu Zdroju oraz do USA, grając w towarzystwie MASSACRE, zespołu, z którym dołączyła w Europie do wspólnej trasy z DEMMOLITION HAMMER. W ten sposób zawitała także w 1992 r. ponownie do Polski, występując na VII edycji "Metalmanii" w katowickiej Hali Baildon. Wkrótce potem grupę opuścił Torndal. W tym samym roku zespół wkroczył w trzyosobowym składzie ponownie do studia, gdzie nagrał swój drugi album "You'll Never See...". Partie basu nagrane zostały przez Sandströma, który od tego momentu został muzykiem obsługującym ten instrument, płyta zaś stanowiła rozwinięcie obranego na debiutanckiej płycie kierunku, pozostając wciąż kwintesencją ciężkiego death metalu o charakterystycznym szwedzkim brzmieniu. Jako, że nowy album po raz kolejny uzyskał wysokie noty, zespół zajął się jego intensywną promocją koncertową, podczas której po raz kolejny dotarł do Polski, gdzie w 1993 r. występował w Poznaniu u boku BOLT THROWER i VADER. Swoją trzecią płytę wydał już w 1994 r. "Soulless", bo taki właśnie tytuł nosiło nowe wydawnictwo grupy, prezentowało już jednak nieco inne jej oblicze, gdyż ze względu na brzmienie i wokal, wyraźnie skłaniało się ku stylistyce thrashowej. Choć nowy materiał grupy spowodował wśród słuchaczy pewne różnice zdań i opinii, przeważały jednak te pozytywne. Także i ten album formacja promowała na koncertach, docierając w pierwszej połowie 1995 r. ponownie do USA, gdzie koncertowała m. in. z INCANTATION i FEAR OF GOD. W tym samym roku uświetniła także swoim występem jubileuszową, X edycję największego polskiego festiwalu - "Metalmanii", która odbyła się w Katowicach. Niestety, z członkostwa w grupie zrezygnował niebawem Sandström, gdyż poróżniwszy się z resztą muzyków w kwestiach muzycznych, zdecydował się na kontynuowanie kariery w ENTOMBED. Nagrana już bez jego udziału, jedynie w składzie Lindgren - Paulsson nowa płyta, której tytuł brzmiał "Hating Life", ukazała się wiosną 1996 r. Funkcję wokalisty przejął na niej sam Lindgren, jednakże ze względu na ogromne umiejętności Sandströma, styl jego śpiewu zdecydowanie pozostawał w cieniu poprzednika, a sam album pod względem muzycznym nie prezentował już tej samej ciężkości i głębi brzmieniowej co poprzednie dokonania zespołu. Po opublikowaniu albumu do składu powrócił Torndal i już z jego udziałem formacja ruszyła na promującą nowy materiał europejską trasę, podczas której grała koncerty m. in. w towarzystwie CANNIBAL CORPSE, VADER, IMMOLATION, ROTTING CHRIST i IMPALED NAZARENE. W 1997 r. wydała swój koncertowy album "Extremely Rotten Live", niedługo potem zrezygnowała z dalszej działalności. Przypomniała o sobie w 2002 r., kiedy to reaktywowała się w ostatnim składzie, do którego dołączył także Fredrik Isaksson (bas), znany z wcześniejszej współpracy z EXCRUCIATE i THERION. Odrodzona grupa zagrała wraz z nim serię koncertów, goszcząc m. in. na V edycji festiwalu Fuck The Commerce w Neiden (Niemcy) oraz w Polsce, gdzie wystąpiła podczas będącego zacną, aczkolwiek kompletnie nieudolną organizacyjnie inicjatywą festiwalu Smash Fest 2002 w Ustroniu Morskim. Zaszczyciła również swoją obecnością IX edycję innego niemieckiego festiwalu - With Full Force, w tym samym roku nagrała w Sunlight i wydała również swój piąty album studyjny "Back From The Grave", na którym zadebiutował basista Isaksson oraz zagrał już jako gitarzysta Torndal. Album ukazał się w wersji dwupłytowej, gdzie na drugim dysku zamieszczono także utwory z taśm demo. Choć sam nowy krążek jawił się jako wolniejszy w stosunku do poprzednich płyt, jak na pierwszy album, zarejestrowany po kilkuletniej przerwie, spotkał się jednak w większości z pozytywnym przyjęciem. Krótko potem z formacją pożegnał się Paulsson, nie przeszkodziło to jednak, aby wyruszyła na trasę u boku THE FORSAKEN i DISINTER, gdyż znalazła chwilowe wsparcie w osobie Pelle Ekegrena z COERCION. W styczniu 2003 r. promowała swoje kompozycje na europejskiej trasie z DEFLESHED i EXMORTEM, w marcu zaś pojechała na trasę po USA. Jesienią tego samego roku brała też udział w dużej trasie europejskiej Bonded By Metal Over Europe Tour, grając w asyście EXODUS, NUCLEAR ASSAULT, AGENT STEEL, GOD DETHRONED, MORTICIAN, CALLENISH CIRCLE, CARNAL FORGE i OCCULT, podczas której, podobnie jak w przypadku amerykańskiej, wspierał ją na perkusji Christopher Barkensjö z formacji KAAMOS. Po jakimś czasie do składu dołączył jednak ponownie Ekegren i już z jego udziałem nagrany został szósty w kolejności album, zatytułowany "Fiendish Regression". Nagrywając go grupa skorzystała po raz pierwszy z Abyss Studio, zupełnie jasne jest zatem, iż za produkcję materiału odpowiedzialni się stali Peter Tägtgren i jego młodszy brat Tommy. Muzycznie nowa płyta stanowiła rozwinięcie stylu z poprzedniego albumu i choć pod niektórymi względami jawiła się ona nawet jako lepsza od nagranej po długiej przerwie, w opinii krytyków i słuchaczy nie dorównywała już jednak sile poprzednich wydawnictw. Nowe dokonania formacja promowała najczęściej podczas koncertów w Europie Zachodniej, pod koniec stycznia 2006 r. natomiast wystąpiła na koncercie w Warszawie, zapoczątkowując europejską trasę World Domination Tour w towarzystwie CRYPTOPSY, ABORTED, DEW SCENTED, VESANIA i HURTLOCKER. W tym samym roku wystąpiła także jako jedna z gwiazd szwedzkiego Sweden Rock Festival oraz rozpoczęła rejestrację nowego, siódmego krążka, wybierając jako miejsce sesji tym razem sztokholmskie Soulless Studio, gdzie przy pomocy Petera Othberga nagrała muzykę oraz Abyss Studio, w którym Peter Tägtgren dopomógł zespołowi przy dogrywaniu wokali. Efekt tej sesji, nowa płyta zatytułowana "As Rapture Comes", ukazała się w sklepach jeszcze latem tego samego roku. Nowy krążek, rekomendowany przez muzyków jako najbrutalniejszy materiał w karierze zespołu rzeczywiście zaprezentował ogromny potencjał siły i agresji, dzięki czemu otrzymał niezwykle pozytywne recenzje, w ramach jego promocji zaś, formacja dotarła m. in. do Polski, gdzie pod koniec sierpnia wystąpiła na koncercie w Warszawie u boku CATAMENIA, SINISTER i OBITUARY, w listopadzie tego samego roku zaś, prezentowała nowe utwory podczas europejskiej trasy u boku trzech innych gigantów szwedzkiego death metalu - UNLEASHED, ENTOMBED i DISMEMBER. W 2007 r. otrzymała anons na kolejne europejskie tournee, tym razem w towarzystwie IMMOLATION, KRISIUN, DAWN OF AZAZEL i LENG' TCHE oraz kilka festiwali, m. in. czeski Obscene Extreme w Trutnov oraz niemiecki Party San w Bad Berka.
Dyskografia zawiera także winylową 7-calówkę "Tremendous Pain" (1990) oraz Ep-kę "...And Here I Die Satisfied" (1993).
Sandström oprócz ENTOMBED udzielał się także w zespołach THE PROJECT HATE, DEADMARCH, TOOLSHED i VICIOUS ART.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz

Zobacz też: ENTOMBED, KAAMOS.