HATE ETERNAL (USA)

Zespół utworzony w 1996 r. w Tampie (Floryda) z inicjatywy gitarzysty MORBID ANGEL - Erika Rutana, związanego wcześniej także z formacją RIPPING CORPSE. Skład uzupełnili basista CANNIBAL CORPSE - Alex Webster oraz Doug Cerrito (gitara) z SUFFOCATION. Po niedługim czasie do grupy dołączył Tim Yeung (perkusja) i już w 1997 r. zarejestrowany został pierwszy materiał demo formacji, ujęty tytułem "Engulfed In Grief", zamieszczony na splicie z grupą ALAS. Niestety, ze względu na zobowiązania wobec swojego macierzystego zespołu szeregi formacji opuścił Webster, jednakże po niedługim czasie zastąpił go Jared Anderson z INTERNECINE. W składzie tym grupa wkroczyła do Greenhouse FX Studios (Tampa), gdzie zarejestrowała materiał na swój debiutancki album, który zatytułowany "Conquering The Throne" trafił do sprzedaży w 1999 r. nakładem Wicked World, filii brytyjskiej Earache Records. Płyta stała się jednym z ciekawszych death metalowych debiutów tegoż roku, gdyż zawarty na niej materiał stanowił o obliczu wyjątkowo dojrzałego zespołu, złożonego z niezwykle utalentowanych muzyków. Szybki, brutalny i techniczny death metal w wykonaniu HATE ETERNAL cechowało również wysokiej jakości brzmienie o które zadbał sam Rutan, dając się poznać także (a nawet przede wszystkim) jako świetny wokalista. Na wyróżnienie zasługiwała też okładka albumu, przedstawiająca fragment tryptyku "Sąd Ostateczny" - "Piekło" z 1471 r. autorstwa niderlandzkiego mistrza malarskiego Hansa Memlinga, która doskonale korespondowała z mrocznymi, aczkolwiek zabarwionymi inspiracją mitologiami starożytnymi tekstami utworów. Niestety, niedługo po premierze płyty z grupą pożegnał się Cerrito, lecz pomimo tego grupa wzięła udział w serii koncertów na terenie USA oraz dotarła do Europy, gdzie promowała swoje nagrania podczas objazdowego No Mercy Festival 2000 w towarzystwie DEICIDE, VADER, CANNIBAL CORPSE, VOMITORY, DARK FUNERAL, MARDUK i IMMORTAL. Niestety, problemy wewnątrz zespołu zaowocowały po ich zakończeniu odejściem Yeunga, którego zastąpił Derek Roddy, znany m. in. ze współpracy z MALEVOLENT CREATION, NILE i DIVINE EMPIRE. Wraz z jego udziałem grupa przystąpiła do tworzenia materiału na nowy album oraz wzięła udział w wielu występach, mających miejsce szczególnie w 2002 r. W lipcu tego roku odbyła bowiem trasę po USA u boku NILE, ORIGIN i ARCH ENEMY oraz dotarła do Ameryki Południowej, grając koncerty w Brazylii i w Chile. Jesienią tego samego roku do sklepów trafił wydany przez Earache drugi krążek zespołu, zatytułowany "King Of All Kings", którego sesja nagraniowa odbyła się tym razem w należącym do Rutana Mana Recording Studios (znanym również pod nazwą Dimensional Sound), oczywiście pod okiem samego jego właściciela. Muzyka z nowej płyty okazała się dziełem jeszcze bardziej ekstremalnym i zabójczym od debiutu, dzięki czemu po raz kolejny spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem. Jej promocja koncertowa objęła ponownie USA, gdzie grupa występowała u boku CANNIBAL CORPSE i IMMOLATION oraz Europę, gdzie w towarzystwie tych ostatnich pojawiła się w ramach grudniowej "objazdówki" X-Mass Festival 2002, grając także z RAGNAROK, ANTAEUS, MACABRE, IMPALED NAZARENE, KATAKLYSM, MARDUK i SIX FEET UNDER w Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Austrii, Szwajcarii, Belgii i Holandii. Niestety, druga europejska trasa w towarzystwie DEEDS OF FLESH, DYING FETUS i SEVERE TORTURE, zaplanowana na wrzesień 2003 r. uległa przesunięciu na styczeń 2004 r. Ostatni z wymienionych zespołów zastąpiony został jednak przez PREJUDICE, lecz trasa ta dotarła także i do Polski, gdzie HATE ETERNAL wraz z pozostałymi grupami wystąpił na koncercie w Warszawie, pojawiając się w nowym składzie. Ze względu na problemy narkotykowe Andersona, wiążące się z długotrwałą kuracją odwykową, miejsce jego zajął basista Randy Piro. Muzyk ten zadomowił się już w zespole i dał się poznać jako niezwykle zdolny instrumentalista, biorąc także udział w tworzeniu materiału na trzecią płytę. Premiera tejże odbyła się jednak dopiero w połowie 2005 r. Nagrana i wyprodukowana ponownie w Mana, trafiła na rynek powtórnie za pośrednictwem Earache. "I, Monarch", bo takim tytułem opatrzone zostało nowe dzieło formacji, po raz kolejny udowodniło wysoką klasę zespołu, sprowadzając przy tej okazji charakterystyczny dla zespołu brutalny death metal na nowe terytoria poprzez urozmaicenia i nowe rozwiązania instrumentalne, dzięki którym muzyka odznaczała się dużym nowatorstwem i inteligencją jej wykonania. Niedługo po jej wydaniu grupę zasilił znany ze współpracy z DIABOLIC Erik Hersemann (gitara), dzięki któremu siła bojowa zespołu podczas koncertów zdecydowanie wzrosła. Promocja nowej płyty objęła USA, gdzie kapela koncertowała w towarzystwie INCANTATION, KRISIUN i ALL SHALL PERISH, z powodu problemów osobistych jednego z członków zespołu, grupa zmuszona została jednak do odwołania swojego udziału we wrześniowym Harvest Festival, podczas którego grać miała w Europie razem z NILE, UNLEASHED i BEHEMOTH.
Rutan oprócz działalności w RIPPING CORPSE, MORBID ANGEL i HATE ETERNAL zasłynął także z udziału w zespole ALAS. Formacja ta wydała w 2001 r. album "Absolute Purity", zawierający jednak muzykę o wiele łagodniejszą i klimatyczną w stosunku do wymienionych wyżej grup. Zagrał gościnnie na płycie INTERNECINE "Book Of Lambs" (2002), dał się także poznać jako producent nagrań m. in. KRISIUN, PESSIMIST, DIM MAK i CANNIBAL CORPSE.
Anderson działał równolegle we wspomnianym wcześniej INTERNECINE oraz jako wokalista i basista wspierał w 2001 r. na koncertach MORBID ANGEL.
Yeung kontynuował karierę w AURORA BOREALIS i VITAL REMAINS.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz