KRISIUN (Brazylia)

Grupa utworzona w 1990 r. w Ijui z inicjatywy braci Kolesne: Moysesa (gitara), Maxa (perkusja) oraz Alexa (wokal/ bas), używającego (jako jedyny w rodzeństwie) także nazwiska panieńskiego matki - Camargo. W latach początkowego okresu działalności formację wspierali również jako gitarzyści muzycy o nazwiskach Mauricio Nogueira oraz Altemir Souza, jednakże w uwagi na niewłaściwie układającą się współpracę po pewnym czasie zrezygnowano z ich uczestnictwa, przez co rdzennym składem pozostali wyłącznie trzej bracia. Wszyscy oni, zafascynowani w młodości idolami pokroju BLACK SABBATH, VENOM, MÖTÖRHEAD, a potem także SEPULTURA, SLAYER i MORBID ANGEL, postanowili po pewnym czasie spróbować sił także w zakresie samodzielnego tworzenia, czego namacalnym dowodem stała się wydana własnym sumptem w 1992 r., licząca trzy kompozycje debiutancka kaseta demo, ujęta tytułem "The Plague". Choć nagrania zespołu nie charakteryzowały się niczym szczególnym, co wyróżniłoby go z grona innych wykonawców, podobnie jak następne, stanowiące w zasadzie powtórkę repertuaru z taśmy i zamieszczone na wydanym w 1993 r. nakładem wytwórni Rock Machine splicie "Curse Of The Evil / Between The Truth", zawierającym także nagrania grupy VIOLENT HATE, dopiero po wydanym w marcu 1994 r. sumptem firmy Dynamo Records niskonakładowym mini-albumie "Unmerciful Order", formacja została doceniona, dając się poznać jako obiecujący death metalowy debiutant nie kryjący fascynacji dokonaniami swoich faworytów, aczkolwiek poszukujący przy okazji także i własnego stylu. Kolejnym etapem rozwoju twórczego grupy, prezentującego jeszcze wyższy stopień dojrzałości stała się opublikowana w sierpniu 1995 r. ponownie nakładem Dynamo Records pierwsza długogrająca płyta zespołu, zatytułowana "Black Force Domain". Utrzymany w brutalnym odcieniu death metalu i opatrzony (podobnie jak i w późniejszych latach) antychrześcijańskim przesłaniem tekstualnym album przyjęty został pozytywnie aż do tego stopnia, że grupa zaczęła intensywnie promować swoje dokonania na koncertach nie tylko we własnym kraju, ale także i poza jego granicami, docierając nawet na kontynent europejski, gdzie w 1997 r. miała okazję zaprezentować się publiczności u boku zespołów takiego formatu jak KREATOR czy DIMMU BORGIR. W tym samym roku grupa związała się z nową wytwórnią - GUN Records, która wydała powtórnie jej debiutancki krążek, mając zaś gotowy materiał na drugi pełnowymiarowy album, odbyła w Music Lab Studio w Berlinie przy pomocy Simona Fuhrmanna jego sesję nagraniową, owoc jej zaś, ujęty tytułem "Apocalyptic Revelation" trafił na sklepowe półki nakładem GUN już w 1998 r. Z uwagi na jego jakość, której głównymi atutami stały się brutalność i intensywność nagrań, cechujące wysokiej jakości zespół death metalowy, oceniony został przez krytykę niezwykle przychylnie. Argumentem potwierdzającym klasę kapeli były także jej koncerty w Europie u boku tuzów pokroju BORKNAGAR, NAPALM DEATH czy CRADLE OF FILTH. W pierwszej połowie 1999 r. grupa udała się z występami do USA, gdzie dzieliła scenę m. in. z INCANTATION, ANGEL CORPSE czy IMMOLATION, w drugiej natomiast pojawiła się po raz kolejny w Europie. Na przełomie listopada i grudnia tegoż roku odbyła bowiem w Stage One Studios w Buhne (Niemcy) sesję nagraniową trzeciej długogrającej płyty, zaraz potem wzięła z kolei udział w grudniowym objazdowym X-Mass Festival 1999 w towarzystwie MORBID ANGEL, AMON AMARTH, GORGOROTH, GOD DETHRONED i OCCULT. Intensywną kampanię koncertową zespół prowadził także i w 2000 r. W pierwszym kwartale tegoż uczestniczył bowiem w trasie po USA i Kanadzie u boku ANGEL CORPSE, IMMORTAL i SATYRICON, podczas której Alex przejął zresztą podczas kilku koncertów także obowiązki wokalisty i basisty pierwszego z wymienionych powyżej zespołów - Pete'a Helkampa, gdyż w związku z problemami rodzinnymi tenże zmuszony został do przedwczesnego opuszczenia kolegów. Niedługo potem formacja zawitała na kolejne koncerty do Europy, występując tym razem w asyście GORGOROTH, MYRKSKOG, SOUL REAPER i OLD MAN'S CHILD. W międzyczasie światło dzienne ujrzał także zarejestrowany wcześniej trzeci krążek, noszący tytuł "Conquerors Of Armageddon". Zawierający bardzo zintensyfikowane, gęste i brutalne oblicze death metalu album cechowało tym razem także i wysokiej jakości brzmienie, za które odpowiedzialni byli tym razem Andy Classen oraz gitarzysta MORBID ANGEL - Erik Rutan, nic więc dziwnego, że posiadająca takie atuty płyta po raz kolejny trafiła na niezwykle podatny grunt, zarówno wśród fanów jak i pośród dziennikarzy. Krążek wyprowadził formację także na nowe terytoria biznesowe, stając się pierwszym z nowego, podpisanego przez nią w międzyczasie kilkupłytowego kontraktu. Zakończywszy bowiem współpracę z GUN, grupa związała się z jednym z ważniejszych wydawców muzyki metalowej na świecie - niemiecką Century Media Records. Siła przebicia nowego materiału pozwoliła zespołowi zaprezentować się także na prestiżowych festiwalach - w czerwcu wystąpiła bowiem na amerykańskim Milwaukee Metalfest, pojawiła się też na dwóch ważnych festiwalach europejskich - niemieckich With Full Force oraz Bang Your Head. Resztę tego samego roku spędziła na koncertach w USA w towarzystwie CANNIBAL CORPSE, NILE i THE CROWN oraz na występach w kraju ojczystym. Na przełomie marca i kwietnia 2001 r. udała się po raz kolejny z wizytą do studia, decydując się po raz pierwszy na nagranie płyty długogrającej w jednym ze studiów swojego kraju - Creative Sound Studios. W maju zespół po raz kolejny przybył do Europy, występując jako jedna z gwiazd niemieckiego Fuck The Commerce, w sierpniu dał z kolei koncert w ramach innego prestiżowego festiwalu tego kraju - Wacken Open Air. W tym samym czasie na rynek trafił rzeczony czwarty album, zatytułowany "Ageless Venomous". Choć pod względem muzycznym tradycyjnie prezentował charakterystyczną dla grupy brutalną, death metalową linię, w materii brzmieniowej jawił się jako nieco kontrowersyjny, głównie z uwagi na brzmienie bębnów, przypominające do złudzenia automat perkusyjny. Zróżnicowane opinie absolutnie nie przeszkodziły jednak muzykom w koncertowej promocji nowego albumu, gdyż po raz kolejny otrzymał w tym względzie masę propozycji. Już w sierpniu wyruszył bowiem do USA, występując w ramach Milwaukee Metalfest oraz u boku IMMOLATION, w październiku dotarł na trzy koncerty do Japonii w towarzystwie RITUAL CARNAGE, w Ameryce Południowej zaś wystąpił w roli supportu dla NEVERMORE. Powróciwszy na Stary Kontynent w listopadzie miał natomiast okazję po raz pierwszy w karierze zaprezentować się publiczności polskiej, biorąc udział w objazdowym Thrash'Em All Festival 2001 w towarzystwie polskiej czołówki sceny metalowej - BELFEGOR, ESQARIAL, SCEPTIC, HATE, LUX OCCULTA, BEHEMOTH i VADER, pełniąc podczas niniejszej trasy naturalnie rolę headlinera, występując m. in. w Poznaniu, Warszawie, Katowicach, Olsztynie, Gdańsku czy w Białymstoku. Końcówkę roku spędził na dwóch trasach europejskich - w towarzystwie KREATOR i CANNIBAL CORPSE oraz "objazdówce" X-Mass Festival 2001 u boku CANNIBAL CORPSE, MARDUK, NILE, DARK FUNERAL i VOMITORY. Amerykę Północną odwiedził już w marcu 2002 r., biorąc udział w trasie po USA w towarzystwie DIMMU BORGIR, CRYPTOPSY i DIABOLIC, lato spędził na koncertach w Brazylii, w drugiej połowie tegoż roku dzielił natomiast scenę z takimi grupami jak DYING FETUS, HOUWITSER, MONSTROSITY, INTERVAL BIZARRE, VADER, DECAPITATED i PREJUDICE, docierając także z dwoma ostatnimi po raz kolejny do Polski, gdzie wystąpił na koncercie w Krakowie. Po zakończeniu tras muzycy rozpoczęli prace nad tworzeniem nowego materiału, mając go już zaś skompletowanym, wkroczyli do pomieszczeń Bebop Studios (Sao Paulo), dokonując tamże jego rejestracji, powierzając jednak produkcję i miksy Pierre'owi Remillardowi. Piąta płyta formacji, opatrzona tytułem "Works Of Carnage" doczekała się premiery jesienią 2003 r. Choć brzmienie jej w pełni odzwierciedlało klasę prezentowaną przez producenta, w części opinii publicznej panowało jednak przekonanie o muzycznej wtórności nowego materiału oraz powielaniu tych samych rozwiązań instrumentalnych, choć pewnym elementem stanowiącym o jego małych innowacjach było włączenie do listy kompozycji własnej interpretacji utworu "In League With Satan" autorstwa VENOM. Dla większości wszystkich dotychczasowych zwolenników stylu grupy płyta owa po raz kolejny okazała się jednak udaną, formacja rozpoczęła natomiast jej intensywną promocję koncertową. W listopadzie tego samego roku dała w USA serię występów u boku DEICIDE, HATE ETERNAL i CATTLE DECAPITATION, do Europy zawitała z kolei już w lutym 2004 r., występując na trasie z MORBID ANGEL. Podczas tejże miała również okazję po raz kolejny zawitać do Polski, uświetniając w marcu swoim koncertem XVIII edycję festiwalu "Metalmania" w katowickim "Spodku". W kwietniu powróciła na ojczysty kontynent, supportując DESTRUCTION podczas koncertów w Chile i Brazylii. Jesienią tego samego roku do sprzedaży trafił nowy materiał zespołu "Bloodshed", zawierający oprócz kilku nowych kompozycji także i utwory z pierwszego mini-albumu grupy. W związku z jego premierą, kapela pojawiła się ponownie w Europie, uczestnicząc na przełomie października i listopada w trasie z BEHEMOTH, RAGNARÖK i INCANTATION. Kolejną część koncertów po USA odbyła już na przełomie maja i czerwca 2005 r., kiedy to towarzyszyła na scenie takim grupom jak HATE ETERNAL, INCANTATION i ALL SHALL PERISH, po ich zakończeniu zespół udał się z kolei do Europy, gdzie wziął udział w kilku letnich festiwalach: niemieckich Party San i Summer Breeze, czeskim Brutal Assault oraz szwajcarskim Mountains Of Death. Początek 2006 r. spędziła na kontynencie południowoamerykańskim, występując m. in. w ojczystej Brazylii oraz w jednym z krajów ościennych - w Paragwaju. W lutym tego samego roku, przy okazji ponownej wizyty w Europie, kapela po raz kolejny pojawiła się w Polsce, występując na koncercie w Warszawie, w kwietniu wyruszyła zaś do USA, biorąc udział w trasie u boku MORBID ANGEL, BEHEMOTH i DESPISED ICON. Zespół przygotował także w międzyczasie utwory na nowy album, decydując się po kilkuletniej przerwie na ponowną sesję nagraniową w Stage One Studios (Buhne, Niemcy) przy udziale Andy'ego Classena, efekt tejże zaś - szósty album tercetu, zatytułowany "AssassiNation", doczekał się premiery w połowie tego samego roku. Choć pod względem muzycznym po raz kolejny niczym specjalnym nie urzekł, dobra jakość jego brzmienia w połączeniu ze znanymi już strukturami death metalowego brutalizmu, potrafiła zagwarantować mu z reguły wiele pochlebnych recenzji. Także i tym razem muzycy wzbogacili program płyty o cover, wybierając na tenże kompozycję "Sweet Revenge" z repertuaru MÖTÖRHEAD. Intensywne promowanie nowych kawałków grupa rozpoczęła na przełomie września i października w USA od koncertów z SIX FEET UNDER, DECAPITATED, ABYSMAL DAWN i CATTLE DECAPITATION i choć miała także zabukowane koncerty w ramach europejskiego grudniowego X-Mass Festival 2006, z powodu bałaganu organizacyjnego w reprezentującej formację agencji koncertowej - belgijskiej Metallysee, doszło do całkowitego ich odwołania. Na początku 2007 r. zespół odbył tournee po USA i Kanadzie w towarzystwie UNLEASHED i BELPHEGOR, w kwietniu wystąpił zaś w Argentynie, grając w stolicy kraju - Buenos Aires - jako support TESTAMENT. Miesiąc później ponownie zawitał jednak do Europy, promując nową płytę podczas trasy u boku IMMOLATION, GRAVE i DAWN OF AZAZEL. W sierpniu wystąpił na niemieckim festiwalu Up From The Ground, pod koniec tegoż miesiąca wyruszył zaś jako headliner na trasę Northern Assassination Tour, obejmującą swoim zasięgiem kraje skandynawskie, bałtyckie i część środkowoeuropejskich, grając koncerty w towarzystwie ROTTING CHRIST, INCANTATION i polskiego CRIONICS. Wrzesień spędził na koncertach w Rosji, towarzysząc tamże VADER, INCANTATION i ROTTING CHRIST oraz w Polsce, biorąc udział w trasie Blitzkrieg 4 Tour, grając w towarzystwie trzech pierwszych wymienionych powyżej zespołów oraz FUNERUS koncerty m. in. w Warszawie, Bydgoszczy, Zielonej Górze, Ełku, Poznaniu, Krakowie czy Lublinie. Po zakończeniu tychże występów band udał się z kolei do krajów południowej części Europy, gdzie dzielił scenę z INCANTATION, ESTUARY i INACTIVE MESSIAH.
Dyskografię uzupełniają split z grupą HARMONY DIES (1993) oraz wydawnictwo DVD "Live Armageddon" (Century Media, 2006).
Souza zginął w 2002 r. w wypadku motocyklowym, Nogueira natomiast kontynuował w późniejszych latach karierę w grupach TORTURE SQUAD i IN HELL.


autor: Mikołaj "Manstein" Kunz