LIMBONIC ART (Norwegia)

Duet utworzony w 1993 r. z inicjatywy Daemona (właśc. Vidar Jensen; wokal/gitara) oraz Morfeusa (właśc. Krister Dreyer; wokal/gitara/ klawisze/sample/programowanie). Przez krótki okres grupę wspierał także Per Eriksen (perkusja), jednakże bardzo szybko zrezygnował z jej współtworzenia. We wczesnym okresie istnienia zespołu nagrane zostały zaledwie dwie taśmy promo: zarejestrowana na próbie "Promo Rehearsal '93" oraz "Promo '96". W roku nagrania ostatniej grupa została odkryta i doceniona przez gitarzystę EMPEROR - Samotha, który prowadząc również własną firmę fonograficzną - Nocturnal Art. Productions, zaproponował jej wydanie debiutanckiego albumu. Grupa podpisała bardzo szybko kontrakt i jeszcze w tym samym roku na rynek trafiła jej pierwsza płyta, ujęta tytułem "Moon In The Scorpio". Zawarta na niej muzyka całkowicie zrewolucjonizowała ówczesny black metal, udowadniając, że gatunek ten wciąż pozostaje nieograniczonym i otwartym na oryginalne rozwiązania instrumentalne, nie tracąc przy tym absolutnie nic ze swojej muzycznej aury i charakterystycznej mrocznej, satanistycznej otoczki. Sześć rozbudowanych kompozycji, oddzielnych, aczkolwiek umiejętnie połączonych w konceptualną całość, cechował bowiem symfoniczny patos, orkiestrowy rozmach i bogactwo patentów, uzyskanych głównie za sprawą klawiszowego instrumentarium, które wysuwając się na pierwszy plan na tle akompaniamentu surowych i stosunkowo prostych partii gitar, wspomaganych przez automat perkusyjny oraz występujące często, obok tradycyjnych blackowych, czyste wokale, stanowiło o unikalności przekazu twórczości grupy, której styl został przyjęty na tyle entuzjastycznie, iż grupa bardzo szybko uplasowała się w ścisłej czołówce zespołów, parających się symfonicznym odgałęzieniem black metalu. Wypracowany na debiutanckim albumie styl zespół kontynuował na wydanym pod koniec 1997 r. swoim drugim krążku "In Abhorrence Dementia", który dzięki częściowemu powtórzeniu, a nawet i udoskonaleniu niektórych patentów, ponownie trafił w gusta usatysfakcjonowanych debiutem. Swoje dokonania grupa promowała na koncertach, w ramach których wystąpiła także w marcu 1998 r. w Polsce, grając w Warszawie i Katowicach u boku BEHEMOTH, COLD PASSION i ASGAARD. W tym samym roku ukazał się także materiał ujęty tytułem "Epitome Of Illusions", zawierający niepublikowane wcześniej nagrania demo. Swój trzeci pełnowymiarowy album, zatytułowany "Ad Noctum - Dynasty Of Death" wydała jesienią 1999 r. Płytę cechowało tym razem swego rodzaju nowatorstwo, gdyż zmieniło się nieco oblicze kompozycji. Muzyka stała się dużo szybsza i bardziej ekstremalna w stosunku do poprzednich dokonań, gdyż główny nacisk położono tym razem w kompozycjach na brzmienie gitar, klawisze natomiast, tak wszechobecne i praktycznie odgrywające na dwóch pierwszych albumach główną rolę, zeszły tym razem na plan dalszy, zostając niemalże sprowadzonymi wyłącznie do roli tła, zdaniem niektórych niekiedy nawet zupełnie zbędnego. Zabrakło również tym razem charakterystycznego dla grupy zróżnicowania i wokalnych eksperymentów, przez co całość na tle dotychczasowych, bardzo wysoko cenionych dokonań grupy, wypadała mniej przekonująco. Zespół ponownie wziął udział w promocji koncertowej swojego nowego albumu, podczas której po raz kolejny dotarł do Polski, występując w październiku tego samego roku w ramach Mystic Festival w krakowskiej Hali "Wisły" u boku m. in. EMPEROR, AMORPHIS i PECCATUM. W 2001 r. dotarł z koncertami także do USA, występując podczas Milwaukee Metalfest. Jesienią 2002 r. do sprzedaży trafił czwarty krążek grupy, opatrzony tytułem "The Ultimate Death Worship". W jego nagraniach wziął także udział znany ze współpracy z MAYHEM wokalista TORMENTOR i ABORYM - Attila Csihar, który wykonał gościnnie kilka partii wokalnych. Niestety, nowy materiał, w dużym stopniu zbliżony stylistycznie do poprzedniej, mniej udanej płyty, po raz kolejny rozczarował, a co za tym idzie - spotkał się z bardzo małym zainteresowaniem. Fakt ten najprawdopodobniej zaważył na dalszych losach zespołu, który przestał istnieć w lutym 2003 r.
Dyskografię uzupełniają wydania specjalne: "Chronicles Of Limbo" (1999), zawierające trzy pierwsze albumy grupy w formacie picture LP oraz "Volume I - IV" (2000), zawierające wersje CD wszystkich trzech płyt długogrających z utworami bonusowymi oraz materiału "Epitome...".
Morfeus kontynuował karierę w DIMENSION F3H.
Daemon współpracował także z ZYKLON.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz