MONSTROSITY (USA)

Formacja utworzona w 1990 r. w Fort Lauerdale (Floryda) w składzie: Lee Harrison (perkusja; wcześniej w MALEVOLENT CREATION), Jason Gobel (gitara), Mark Van Erp (bas) oraz George "Corpsegrinder" Fisher (wokal). Zadebiutowała jeszcze w grudniu tego samego roku, zarejestrowaną w Natural Sound Studio (Miami) czteroutworową taśmą demo "Horror Infinity". Niedługo potem szeregi grupy zasilił drugi gitarzysta - Jon Rubin, i już z jego udziałem latem 1991 r. nagrany został w Morrisound Recording kolejny materiał - zawierające pięć kompozycji demo "Crave The Blood", na którym zaśpiewał także gościnnie Frank Mullen z SUFFOCATION. Obydwa materiały, charakteryzujące się brutalnym death metalem, utrzymanym przeważnie w szybkich tempach, spotkały się z uznaniem undergroundu i zaowocowały kontraktem z wytwórnią Nuclear Blast Records, nakładem której ukazał się w 1992 r. debiutancki album zespołu, zatytułowany "Imperial Doom". Sesja nagraniowa krążka odbyła się ponownie w Morrisound pod okiem Jima Morrisa. Na jego zawartość złożyły się kompozycje z dwóch taśm demo, toteż stylistycznie muzyka wciąż pozostawała miażdżącym death metalem, który w połączeniu z metafizycznymi, krwawymi lirykami, przepełnionymi także tematyką nastrojów depresyjnych, cierpienia i strachu, stawiał zespół w pierwszym szeregu amerykańskiej czołówki, o czym świadczyć mogła dobitnie liczba 40 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Grupa promowała swoje kompozycje zarówno w USA, jak i w Europie, występując na koncertach w Austrii, Szwajcarii, Holandii i Niemczech. Po jakimś czasie grupę opuścili Rubin i Gobel, w związku z czym obowiązki gitarzysty przejął początkowo Pat O' Brien, nieco później zaś grupa pozyskała nowych muzyków w osobach Jasona Morgana i Marka Englisha. Z udziałem ich nagrane zostało w 1994 r. kolejne demo - trzyutworowy materiał "Slaves And Masters", po zarejestrowaniu którego także English pożegnał się z grupą. Nieco później śladem jego podążył Van Erp, którego zastąpił na stanowisku basisty Kelly Conlon, znany chociażby ze współpracy z DEATH. W 1996 r. na rynek trafił nagrany ponownie w Morrisound i pod okiem Scotta Burnsa drugi pełnometrażowy album kapeli, ujęty tytułem "Millenium". Płyta nie powtórzyła jednak sukcesu debiutu, zostając uznaną przez wielu za produkt dużo słabszy, a niekiedy nawet - rozczarowujący. Krótko po jej realizacji, szeregi grupy opuścił Fisher, decydując się na kontynuowanie kariery w innym czołowym zespole amerykańskiej sceny - CANNIBAL CORPSE, lecz stosunkowo szybko zastąpił go Jason Avery z formacji EULOGY. Złej passy zespołu dopełniły jednak nie problemy składowe, lecz konflikt z Nuclear Blast, dotyczący należności za sprzedane płyty, w wyniku którego grupa niezadowolona ze współpracy, zerwała kontrakt. Po jakimś czasie interesy jej na terenie USA przejęła powołana do życia przez Harrisona firma Conquest Music, dzięki której zespół uzyskał całkowitą kontrolę nad swoimi poczynaniami biznesowymi. Jako, że w grupie miejsca nie zagrzał także i Morgan, lukę po jego odejściu wypełniło niebawem dwóch nowych gitarzystów: Tony Norman oraz Patrick Hall, były techniczny zespołu. W nowym składzie grupa intensywnie koncertowała, docierając z koncertami m. in. do Meksyku, Peru i Kolumbii oraz do Europy, gdzie jesienią 1998 r. uczestniczyła w trasie u boku VADER, KATAKLYSM i FLESHCRAWL, docierając w jej ramach także do Polski, gdzie wraz z wcześniej wymienionymi wystąpiła na dwóch koncertach - w Szczecinie i w Warszawie. W 1999 r. wzięła udział w tournee po USA i Kanadzie w towarzystwie DIMMU BORGIR, SAMAEL i EPOCH OF UNLIGHT. W międzyczasie rozpoczęła także pracę nad nowym albumem, który w tym samym roku ujrzał światło dzienne, będąc zarazem pierwszym produktem formacji w barwach Conquest, podlegającej Olympic Records. Trzeci album zespołu, nagrany ponownie w Morrisound (już bez Halla w składzie) i zatytułowany "In Dark Purity" zdecydowanie poprawił jego reputację, całkowicie zacierając złe wrażenie po mniej udanej poprzedniej płycie. O wysokich wartościach płyty decydowało nie tylko masywne brzmienie całości i kompozycje, ale także i idea hołdowania najlepszym wzorcom, co wyrażało się chociażby poprzez uwieńczenie całości własną interpretacją utworu "Angel Of Death" autorstwa SLAYER. W 2000 r., dzięki przejęciu interesów Olympic w Europie przez holenderską The Plague, płyta doczekała się oficjalnego wydania także i na tym kontynencie. W tym samym roku formacja koncertowała intensywnie w USA, biorąc m. in. udział w trasie Death Metal Massacre u boku HATE ETERNAL, GOD DETHRONED, DIABOLIC i CANNIBAL CORPSE oraz oddzielnych występów w towarzystwie DESECRATION. W 2001 r. promowała swoje nagrania podczas koncertów u boku DEEDS OF FLESH, PYAEMIA i SABBATIC FEAST. Niestety, z uczestnictwa w grupie zrezygnowali wkrótce potem Avery i Conlon, jednakże miejsca ich zajęli dość szybko Sam Molina (wokal) oraz Mike Poggione (bas) z formacji CAPHARNAUM. W nowym składzie formacja zawitała w 2002 r. do Europy, gdzie wzięła udział w trasie u boku HOUWITSER, DYING FETUS i INTERVAL BIZARRE oraz w objazdowym festiwalu Thrash' Em All Festival w Polsce, gdzie razem z VOMITORY, CONTEMPT oraz polskimi DISSENTER, SCEPTIC, TRAUMA i LOST SOUL zagrała na koncertach w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie, Gdańsku, Białymstoku i Olsztynie. W tym samym roku koncertowała w USA w asyście BLOODSTAINED DUST, UNDER THREAT i DARK FAITH, a także w Brazylii i Meksyku. Powróciła do Ameryki Południowej również w 2003 r., goszcząc na festiwalu Rock Al' Parque w stolicy Kolumbii - Bogocie. W tym samym roku wystąpiła też na dwóch festiwalach w USA: Milwaukee Metalfest oraz Las Vegas Metalfest. W międzyczasie do grupy powrócił Avery, w związku z czym skład pozyskał drugiego gitarzystę, gdyż obowiązki te przejął Molina. Ponownie jako kwintet formacja wkroczyła do Audiohammer Studios, gdzie nagrała swój czwarty długogrający krążek, zatytułowany "Rise To Power". Płyta ukazała się na rynku nakładem Olympic w USA i Metal Blade w Europie, muzyka na niej zawarta nie przebijała może jakościowo poprzedniego materiału, lecz wyraźnie utrzymywała poziom, zarówno pod względem kompozycji, jak i produkcji. Swoje nowe nagrania grupa promowała m. in. w 2004 r. w USA, podczas trasy z DARK DISCIPLE. Niestety, po raz kolejny okazało się, iż Avery nie jest w stanie całkowicie poświęcić się zespołowi, w związku z czym ponownie go opuścił. Funkcję wokalisty przejął jednak po jakimś czasie Brian Werner, jednakże z uczestnictwa w grze zrezygnował także Norman, toteż na pewien czas współpracę z grupą odnowił English. W na przełomie marca i kwietnia 2006 r., kapela pojawiła się na europejskiej trasie u boku DEEDS OF FLESH, VILE i IMPALED, podczas której wspierał ją jako drugi gitarzysta Jon Oliva z SAVATAGE.
Dyskografię uzupełnia dwupłytowe wydawnictwo "Enslaving The Masses" (2002), stanowiące kompilację nagrań koncertowych i demo oraz płyta koncertowa "Live Extreme Brazil Tour 2002" (2003).
Fisher współpracował także z grupą PATHS OF POSSESSION.
Norman wspomagał na koncertach MORBID ANGEL w roli dodatkowego gitarzysty oraz wziął udział w reaktywowaniu TERRORIZER. Udzielał się też w grupie LOVER OF SIN.
Gobel podjął współpracę z GORDIAN KNOT oraz CYNIC, w którym udzielał się również Van Erp.
Rubin kontynuował karierę w MALEVOLENT CREATION.
Morgan współpracował przejściowo z DIVINE EMPIRE oraz grupami WYNJARA i BURNER.
Conlon wspomagał także na koncertach VITAL REMAINS.
O' Brien nawiązał współpracę z NEVERMORE i CEREMONY, trafiając ostatecznie do CANNIBAL CORPSE.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz