MORGOTH (Niemcy)

Formacja utworzona w 1985 r. w Meschede (wówczas RFN). W początkowym okresie działalności posługiwała się kolejno nazwami EXTERMINATOR i MINAS MORGUL, ostatecznie zmieniając jednak szyld w 1988 r. na MORGOTH. Pierwszy skład: Marc Grewe (wokal), Rüdiger Hannecke (gitara), Carsten Otterbach (gitara), Harald Busse (perkusja). We wspomnianym 1988 r. muzycy ci zarejestrowali swoją pierwszą kasetę demo "Pits Of Utumno", zawierającą 6 kompozycji oraz kolejny materiał - pięcioutworowy "Resurrection Absurd" z 1989 r. Na początku 1990 r. grupę zasilił Sebastian Swart (bas), związany wcześniej z formacją DARK MILLENIUM, gdzie grał również na gitarze. Wraz z nim nagrane zostało w tym samym roku demo "The Eternal Fall", które wzbogacone o utwory z drugiej demówki, ukazało się niedługo potem w formie albumu. Wszystkie utwory nagrano jeszcze raz, zmiksowano i za sprawą wytwórni Century Media Records materiał ów trafił na rynek. Prezentowana przez zespół muzyka stanowiła połączenie najlepszych wyznaczników ekstremy spod znaku thrash i death, nic dziwnego więc, że grupa uznana została za jednego z ciekawszych debiutantów, przecierających szlaki nowopowstającym wówczas na kontynencie europejskim, a już szczególnie w Niemczech reprezentantom gatunku, którym był death metal. Mroczne, owiane atmosferą grozy teksty, w doskonały sposób uzupełniały nastrój muzyki. O wysokich wartościach twórczości grupy, decydowały także i jej koncerty, w ramach których zespół odwiedził również Polskę, grając m. in. w 1991 r. podczas Death Metal Festival w Jastrzębiu Zdroju w towarzystwie GRAVE, DISMEMBER i TIAMAT. Także w 1991 r. wydał swój kolejny album, zatytułowany "Cursed", realizując do pochodzącego z niego utworu "Sold Baptism" videoclip. Swoje nagrania promował również grając w u boku takich zespołów jak OBITUARY, MASSACRA, BIOHAZARD, IMMOLATION czy DEMMOLITION HAMMER. W 1993 r. wydał swoją kolejną płytę, ujętą tytułem "Odium", uraczywszy po raz kolejny swoich fanów kawałkiem solidnego i ciężkiego death metalu, do którego potrafił ich już przyzwyczaić. Utwory z tegoż albumu formacja prezentowała na żywo podczas promującej ten krążek trasy Odium Tour 1993 w towarzystwie UNLEASHED i TIAMAT. Po jej zakończeniu zawiesiła na półroczny okres działalność, jednakże pod koniec 1994 r. wznowiła ją, wyprawiając się na kilka koncertów do Meksyku. Swój nowy krążek - "Feel Sorry For The Fanatic" - wydała jednak dopiero w 1996 r. W jego sesji nagraniowej nie wziął już udziału Otterbach, który postanowił skupić się jedynie na sprawach menagementu zespołu, nowy materiał natomiast bardzo rozczarowywał, gdyż charakterystyczny dla MORGOTH death metal występował na nim w śladowych ilościach, ustępując miejsca eksperymentom elektroniczno - industrialnym. Niestety, nowe oblicze zespołu nie znalazło już w oczach fanów akceptacji, co w dużej mierze przyczyniło się niespełna rok później do jego rozpadu. Choć większość muzyków zajęła się głównie pracą zawodową, Otterbach pozostał w ścisłym związku z muzyką metalową, piastując funkcję managera takich grup jak SAMAEL, IN FLAMES czy DIMMU BORGIR, Grewe zaś stał się jednym z ważniejszych pracowników Century Media. W 2005 r. nakładem tej długoletniej wytwórni zespołu ukazało się dwupłytowe, kompilacyjne wydawnictwo "The Best Of Morgoth: 1987-1997" , stanowiące zapis ważniejszych archiwalnych i niepublikowanych kompozycji grupy oraz dodatki multimedialne.
Grewe współpracował także z grupami POWER OF EXPRESSION i COMECON.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz