NILE (USA)

Zespół założony pod koniec 1993 r. w Greenville (Południowa Karolina) z inicjatywy Karla Sandersa (wokal/ gitara). Do składu dołączyli Chief Spires (bas/ wokal) oraz Libańczyk Pete Hammoura (perkusja) i w składzie tym zarejestrowane zostało w 1994 r. pierwsze demo grupy, zatytułowane "Nile", które nie zwróciło jednak większej uwagi na kapelę. W 1995 r. nagrała swój kolejny materiał - sześcioutworowe demo "Festival Of Atonement", w 1996 r. zaś - następną taśmę, ujętą tytułem "Ramses Bringer Of War". W tym samym roku grupę zasilił John Ehlers (gitara), który opuścił ją już jednak w 1997 r., kiedy to wspomniane powyżej demo ukazało się także w formie Ep-ki, wydanej przez firmę Visceral Productions w nakładzie ok. 2 tysięcy egzemplarzy. Od tego momentu grupa nie musiała długo czekać na wydanie debiutanckiej płyty, gdyż podpisała kontrakt z wytwórnią Relapse Records i już w 1998 r. album ów, zatytułowany "Amongst The Catacombs Of Nephren-Ka", ukazał się w sprzedaży. Debiut grupy, prezentujący brutalny, techniczny death metal, charakteryzujący się masakrującym brzmieniem, od razu przykuł uwagę recenzentów. O wysokich wartościach muzyki decydowała jednak nie szybkość i technika, lecz umiejętne połączenie tychże pierwiastków z konceptem opartym na mitologiach starożytnych - egipskiej i sumeryjskiej. Dotyczyło to nie tylko tekstów utworów, ale także i ich struktur muzycznych, gdzie rozrywające na strzępy partie gitar, podrasowane wściekłymi perkusyjnymi kanonadami i brutalnymi wokalami, w niezwykle umiejętny sposób potrafiły przeplatać się z monumentalnymi wstawkami instrumentów klawiszowych, dźwiękami fanfar, gongów oraz z chóralnymi inwokacjami (szczególnie w utworze wokalnym "Die Rache Krieg Lied Der Assyriche", który zarejestrowany został z użyciem zaśpiewu tybetańskich mnichów), przywołującymi klimat realiów starożytnego Wschodu, a już w szczególności Egiptu i Asyrii. Nic dziwnego, że eksperymenty takie czyniły wyprany z ciekawych pomysłów i często oklepany death metal w swoim przekazie niezwykle ciekawym i oryginalnym, dzięki czemu formacja przez wielu dziennikarzy i recenzentów uznana została najlepszym debiutantem 1998 r., nie bez przesady zasługując nawet na miano objawienia mocno podupadłej sceny death metalowej. Po sesji nagraniowej zespół zasilił drugi gitarzysta i wokalista - Dallas Toler-Wade, muzyka grupy zaś, jako, że spotkała się także z dużym uznaniem wśród fanów, poddana została intensywnej promocji koncertowej. Po premierze płyty formacja występowała bowiem na licznych koncertach na kontynencie północnoamerykańskim, grając m. in. w towarzystwie MORBID ANGEL, VADER czy DEFILED, w marcu 1999 r. odbyła zaś tournee po USA, grając w asyście GORGUTS, CRYPTOPSY, VADER i DIVINE EMPIRE, następnie zaś dotarła do Europy, gdzie promowała swoje nagrania podczas trasy u boku SIX FEET UNDER, VADER, CRYPTOPSY i ENSLAVED. Wystąpiła także na holenderskim Dynamo Open Air. Swoją drugą płytę - "Black Seeds Of Vengeance" - wydała już w 2000 r. Niestety, w międzyczasie grupę opuścił Hammoura, w związku z czym dużą część partii perkusji na niniejszym albumie nagrał znany m. in. ze współpracy z MALEVOLENT CREATION, DIVINE EMPIRE, a potem także i HATE ETERNAL Derek Roddy. Zawartość krążka stanowiła kontynuację zapoczątkowanego na debiucie stylu, bardziej nawet go rozwijając, przez co muzyka wciąż potrafiła wyróżniać się spośród masy innych zespołów, parających się gatunkiem. Liczne koncerty kapeli, np. u boku zespołów pokroju MORBID ANGEL czy BEHEMOTH, ponownie poświadczyły klasę grupy, a frekwencja na nich dała również dobitne świadectwo jej popularności. Jako, że w międzyczasie z formacji odszedł także Spires, w 2001 r. do składu dołączył Jon Vessano (bas/ wokal) z zespołu DARK MOON. Kapela koncertowała z jego udziałem w Europie, biorąc udział m. in. w objazdowym festiwalu X-Mass Festival 2001 w towarzystwie CANNIBAL CORPSE, MARDUK, VOMITORY, DARK FUNERAL i KRISIUN, w ramach której jako nowy perkusista grupy uczestniczył także Tony Laureano, były muzyk MALEVOLENT CREATION i ANGEL CORPSE. W lipcu 2002 r. grupa koncertowała w USA u boku ARCH ENEMY i HATE ETERNAL, jesienią tego samego roku zaś ukazał się na sklepowych półkach jej trzeci album, zatytułowany "In Their Darkened Shrines". Płyta po raz kolejny uzyskała w prasie niezwykle pochlebne recenzje oraz poparta została koncertową promocją na terenie Europy, gdzie zespół koncertował m. in. w towarzystwie SINISTER, docierając (po falstarcie z lutego 2001 r.) po raz pierwszy do Polski, gdzie wraz z powyższymi oraz u boku KREATOR i SATYRICON wystąpił w ramach Mystic Festival 2002 w katowickim "Spodku". Grupa intensywnie koncertowała także w 2003 r., pojawiając się w sierpniu tego samego roku na niemieckim Wacken Open Air oraz uczestnicząc w dwóch udanych trasach - u boku KREATOR, VADER i AMON AMARTH w USA oraz w europejskiej grudniowej objazdówce X-Mass Festival 2003 u boku DEICIDE, DESTRUCTION, AMON AMARTH, DEW-SCENTED, MISERY INDEX i GRAVEWORM. Rozpoczęła także tworzenie materiału na nowy album, jednakże po raz kolejny dotknięta została problemami personalnymi - z uczestnictwa w grupie zrezygnowali bowiem Vessano i Laureano. Nowa płyta zaś, opatrzona tytułem "Annihilation Of The Wicked", ukazała się już w 2005 r., specjalnie niczym nie zaskakując, ale też i nie rozczarowując, gdyż wciąż jej zawartość stanowił charakterystyczny dla NILE death metal z tradycyjną mitologiczną otoczką stylistyczno-tekstualną. Nowymi muzykami zespołu zostali perkusista George Kollias z greckiego NIGHTFALL oraz stosunkowo młody, zaledwie 19-letni basista Joe Payne. W tym samym roku grupa także intensywnie promowała swoje nowe kompozycje, m. in. podczas europejskiej trasy No Mercy Festival 2005 u boku SIX FEET UNDER, DARK FUNERAL, DISBELIEF, DYING FETUS, CATARACT i WYKKED WYTCH. Podczas koncertów po USA towarzyszyli jej BEHEMOTH i KING DIAMOND, jesienią tego samego roku wróciła z koncertami do Europy, występując jako headliner trasy Harvest Festival w asyście UNLEASHED, PUNGENT STENCH, BEHEMOTH, INCANTATION i BELPHEGOR. W 2006 r. koncertowała na kontynencie europejskim w ramach trasy z YRKOON i PSYCROPTIC, podczas której dotarła także do Polski, występując z wraz z powyższymi oraz z polskim ANAL STENCH na koncercie w Krakowie.
Dyskografię uzupełniają: kompilacja "In The Beginning" (1999), zawierająca kompozycje demo z wczesnego okresu działalności oraz single "Unas The Slayer Of Gods" (2002), "Sarcophagus" (2003), "Execration Text" (2004) i "Lashed To The Slave Stick" (2005).
Sanders zagrał gościnnie gitarowe solo w utworze "XUL" na płycie BEHEMOTH "Demigod" (2004) oraz wydał sygnowany własnym imieniem i nazwiskiem, zawierający pozbawioną metalowych dźwięków folklorystyczną muzykę solowy album "Saurian Meditation" (2004), na którym zagrał również Hammoura oraz Mike Breazeale (wokal).
Ehlers i Spires kontynuowali karierę w SHAITAN MAZAR.
Vessano udzielał się także w DEMONIC CHRIST.
Laureano współpracował również z ACHERON, DIMMU BORGIR i 1349, wspomagając niniejsze zespoły na koncertach. Wziął też udział, lecz jedynie jako muzyk sesyjny, w nagrywaniu partii perkusji na płytę GOD DETHRONED "The Ravenous" (Metal Blade, 2001).

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz

Zobacz też: 1349, ANGEL CORPSE, GOD DETHRONED, HATE ETERNAL.