NOCTURNUS (USA)

Grupa założona w 1987 r. na Florydzie z inicjatywy Mike'a Browninga (wokal/perkusja), dotychczasowego muzyka MORBID ANGEL. Swoją nazwę zaczerpnęła z tekstu utworu SLAYER "At Dawn They Sleep", wskutek przeobrażenia występującego tam słowa "nocturnal" na "nocturnus". Składu po niedługim czasie dopełnili Richard Bateman (bas) oraz dwaj gitarzyści: Gino Marino i Vincent Crowley, dzięki pomocy których zarejestrowana została pierwsza taśma demo ujęta tytułem "Nocturnus". Niestety, wkrótce po jej nagraniu odszedł Bateman, niedługo potem zaś jego śladem podążył Crowley, zakładając formację ACHERON. Lukę tę uzupełnili jednak bardzo szybko kuzyn Marino - Mike Davis (gitara) oraz Jeff Estes (bas). W 1988 r. grupę zasilił Louis Panzer (klawisze) i w tym składzie nagrane zostało drugie demo kapeli zatytułowane "The Science Of Horror", którego produkcją zajął się Jon Oliva, znany chociażby ze współpracy z SAVATAGE. Materiał ten doprowadził do podpisania kontraktu z brytyjską wytwórnią Earache Records, którego pierwszym owocem stał się nagrany przy pomocy Toma Morrisa w Morrisound Recording i wydany w 1990 r. debiutancki album NOCTURNUS ujęty tytułem "The Key", na którym zagrał Sean Mc Nenney (gitara), zajmując miejsce Marino oraz zaśpiewał gościnnie w chórkach Kam Lee z MASSACRE. Zawartość muzyczna tego materiału, będąca solidną dawką death metalu o zróżnicowanych tempach (spośród których przeważały jednak partie szybkie) oraz bazujących na mrocznych, związanych z tematyką satanistyczną lirykach, potrafiła zrewolucjonizować ówczesny fonograficzny rynek, udowadniając, iż brutalny death metal może doskonale współgrać z keyboardami, nadając kompozycjom całkowicie innego wymiaru, a wynik sprzedaży w wysokości 70 tysięcy egzemplarzy, mógł dobitnie ten fakt poświadczyć. Już w 1992 r. nakładem Earache ukazała się nagrana ponownie w Morrisound i wyprodukowana przez Toma Morrisa druga płyta formacji, zatytułowana "Thresholds", przy nagrywaniu której doszło do zmian składowych. Estesa zastąpił Chris Anderson (bas), Browning zaś, wskutek sugestii innych członków zespołu, zrezygnował z funkcji wokalisty, powierzając ją Danowi Izzo, przez co NOCTURNUS stał się sekstetem. Niestety, materiał okazał się mniej udanym od debiutu, gdyż pewnym innowacjom uległa nie tylko muzyka, ale i teksty. Dało się bowiem zauważyć, że formacja najwyraźniej oddala się od otoczki okultystycznej na rzecz tekstów poświęconych tematyce kosmicznej, co najdobitniej symbolizowała już chociażby okładka albumu. Sytuacja ta zapoczątkowała nawet serię nieporozumień pomiędzy Browningiem a resztą zespołu, gdyż nowy styl tekstualno-muzyczny grupy nie znalazł w oczach jej założyciela akceptacji. Pomimo chwytu promocyjnego Earache, poprzez nakręcenie videoclipu do utworu "Alter Reality", album sprzedał się bardzo słabo, gdyż w porównaniu z debiutem, liczba jego nabywców zmalała do zaledwie 25 tysięcy. Konflikt w łonie zespołu przybrał na sile po zakończeniu trasy promującej nowy krążek. Wskutek rejestracji nazwy zespołu przez Davisa, Mc Nenney'a i Panzera, Browning zmuszony został do opuszczenia szeregów formacji, lecz sytuacja ta doprowadziła niespełna pół roku później do utraty kontraktu z Earache. Browning objął jednak niebawem posadę perkusisty ACHERON, jego miejsce zajął zaś na krótko James Marcinek. Choć pozostali w NOCTURNUS muzycy próbowali jeszcze ratować sytuację poprzez wydanie w 1993 r. nakładem Moribund Records dwuutworowej Ep-ki "Nocturnus", wysiłki utrzymania zespołu przy życiu spełzły na niczym, co zaowocowało wkrótce jego rozpadem. Grupa odrodziła się jednak w 1999 r. w składzie Davis, Mc Nenney, Panzer oraz Emo Movery (wokal/bas) i Rick Bizarro (perkusja), już w tym samym roku zresztą podpisując dwupłytowy kontrakt z francuską Season Of Mist i wydając w barwach tej wytwórni swój trzeci pełnowymiarowy album. Nagrany w Audio Lab Studios pod okiem Grega Marcheka nowy materiał grupy, ujęty tytułem "Ethereal Tomb" prezentował jednak o wiele wolniejsze i łagodniejsze oblicze NOCTURNUS, niż to znane z poprzednich wydawnictw. Brak większego zainteresowania świeżo reaktywowanym zespołem nie doprowadził jednak do sesji nagraniowej kolejnego krążka, grupa zaś definitywnie zakończyła istnienie w 2002 r.
Dyskografię uzupełnia wydana pod koniec 2003 r. nakładem Karmageddon Media kompilacja nagrań demo, zatytułowana "Demos". Browning oprócz wspomnianego ACHERON udzielał się także w projektach DEACON SCREECH, LISA THE WOLF, ASH, DEVINE ESSENCE oraz WOLF AND HAWK. Ma również własny zespół AFTER DEATH, którego nagrania rozpowszechnia wyłącznie za pośrednictwem internetu.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz