SEVERE TORTURE (HOLANDIA)

Grupa utworzona pod koniec 1997 r. w Boxtel k. Tilburga. Powstała z inicjatywy dwóch muzyków, udzielających się równolegle w death metalowej formacji CENTURIAN - Patricka Boleij'a (bas) i Setha Van De Loo (perkusja), do których dołączyli po niedługim czasie Thijs Van Laarhoven (gitara), Eric De Windt (wokal) oraz drugi gitarzysta o imieniu Jelle, którego nazwisko nie utrwaliło się w pamięci kolegów. Pierwszy dowód swojej działalności w postaci liczącego 5 kompozycji demo, zarejestrowanego przy pomocy Vincenta Dijkersa w QSA Studio i ujętego tytułem "Baptized...", dostarczyła już w 1998 r. Także w tym roku doszło do pierwszej zmiany składowej, gdyż De Windt, otrzymując propozycję połączenia swoich sił z bardziej perspektywicznym zespołem holenderskiej sceny death - SINISTER - zrezygnował ze współpracy z formacją, w związku z czym posadę wokalisty objął Dennis Schreurs. W 1999 r. nakładem małej, podziemnej wytwórni Damnation Records wydany został winylowy, dwuutworowy singiel kapeli, opatrzony tytułem "Pray For Nothing". Swoje kompozycje początkowo prezentowała na krajowych, pojedynczych koncertach, występując m. in. u boku takich zespołów jak SINISTER, CIRITH GORGOR, IMMOLATION, PYAEMIA, VOMITORY, CENTURIAN czy ADRAMELECH oraz festiwalach pokroju wrześniowego Demon Night II czy grudniowego X-Mass Festival 1999, biorąc udział w finałowym koncercie tejże trasy w Tilburgu, gdzie zagrała w towarzystwie OCCULT, AMON AMARTH, KRISIUN, GOD DETHRONED, GORGOROTH i MORBID ANGEL. W tym samym roku z zespołem pożegnał się Jelle, w związku z czym formacja stała się kwartetem. Pomimo uszczupleń składowych nie zrezygnowała jednak z działalności koncertowej, gdyż na początku 2000 r. wyruszyła na europejską trasę koncertową u boku polskiego DAMNATION. W kwietniu tego samego roku uświetniła swoim występem finałowy koncert trasy No Mercy Festival 2000 w Tilburgu, dzieląc scenę z DEICIDE, VADER, CANNIBAL CORPSE, MARDUK, VOMITORY, DARK FUNERAL, HATE ETERNAL i IMMORTAL. Promowała także swoje nagrania podczas wspólnych koncertów m. in. z FLESHGRIND, INHUME czy PROFANITY oraz festiwali, z których zasługuje na wyróżnienie czeski Obscene Extreme. Także w tym roku światło dzienne ujrzał zawierający dwa utwory winylowy singiel "Lambs Of God" oraz debiutancki album formacji, zatytułowany "Feasting On Blood". Wydana nakładem The Plague, pododdziału holenderskiej Hammerheart Records, pierwsza płyta formacji nagrana została przy pomocy Berthusa Westerhuysa we Franky's Recording Kitchen. Pod względem stylistyczno - brzmieniowym prezentowała podobnie jak na wcześniejszych wydawnictwach, brutalny death metal, nawiązujący w dużym stopniu do dokonań DEEDS OF FLESH, SUFFOCATION czy wczesnych nagrań CANNIBAL CORPSE, które szczególnie odzwierciedlały inspiracje grupy nie tylko ze względu na muzykę, lecz także i ociekające krwią, pełne przemocy treści utworów oraz okładki, obecne także i na późniejszych wydawnictwach. Intensywną kampanię promocyjną swoich dokonań zespół prowadził również i w 2001 r., występując na koncertach u boku REBAELLIUN i MACABRE oraz wybierając się po raz pierwszy w karierze do USA, gdzie wziął udział w tournee z PESSIMIST oraz wystąpił w ramach festiwalu Ohio Deathfest. Po powrocie do Europy zagrał serię koncertów w towarzystwie m. in. THANATOS, CENTURIAN, DEAD HEAD, INHUME czy DESTRÖYER 666, w październiku tego samego roku wziął też udział w mającym miejsce w Tilburgu charytatywnym koncercie "Chuck Benefit", dzieląc scenę z OCCULT, FLESH MADE SIN, GOD DETHRONED, MANGLED, THANATOS i OUTBURST. Każdy z zespołów oprócz własnego repertuaru zaprezentował także obowiązkowo jeden cover DEATH, dochód z niniejszej imprezy przekazany zaś został na leczenie dotkniętego guzem mózgu lidera tejże formacji, Chucka Schuldinera. Pierwsze miesiące 2002 r. formacja spędziła na kontynencie północnoamerykańskim, promując swoje nagrania na terenie USA i Kanady w towarzystwie DEEDS OF FLESH, DISGORGE oraz krajanów z DISAWOVED. Wystąpiła także na dwóch tamtejszych festiwalach - Metalfest New England oraz Ohio Deathfest. Po powrocie do kraju, wkroczyła do Franky's Recording Kitchen, gdzie ponownie przy pomocy Berthusa Westerhuysa dokonała sesji nagraniowej nowego studyjnego materiału. W maju uświetniła swoim koncertem edycję niemieckiego Fuck The Commerce, pod koniec czerwca wybrała się zaś z pierwszą, aczkolwiek kompletnie nieudaną wizytą do Polski. Zespół zaproszony bowiem został na koncert w ramach odbywającego się w Ustroniu Morskim festiwalu Smash Fest Open Air, wskutek nieudolnej organizacji i spowodowanego bezpośrednio tym faktem odwołaniem drugiego dnia imprezy, grupie nie było jednak dane zaprezentować się publiczności. W międzyczasie uraczyła swoich fanów koncertową Ep-ką "Butchery Of The Soul", we wrześniu zaś, nakładem Hammerheart Records na sklepowe półki trafił drugi album kapeli, zatytułowany "Misanthropic Carnage". Utrzymana w podobnej do debiutu stylistyce płyta spotkała się na ogół z pozytywnym przyjęciem, jednak w niektórych krajach europejskich - na przykład w Szwajcarii i w Niemczech - grupę wraz z jej repertuarem uznano za ekstremalną i obsceniczną do tego stopnia, że objęta została cenzurą. Nie odbiło się to jednak ujemnie na jej działalności koncertowej, gdyż prezentowała swoje kompozycje już podczas mającej miejsce w tym samym miesiącu europejskiej trasy z CANNIBAL CORPSE, DEW-SCENTED i VIU DRAKH oraz na pojedynczych sztukach, granych w towarzystwie m. in. INHUME i HOUWITSER. W przeciągu kilkunastu kolejnych miesięcy występowała na rozmaitych koncertach u boku m. in. MANGLED, BLOOD RED THRONE czy STORMRIDER oraz na festiwalach, np. krajowym Deathfest czy szwajcarskim Mountains Of Death. W międzyczasie skład grupy zasilił drugi gitarzysta - Marvin Vriesde, były muzyk DEW-SCENTED i BLO.TORCH. Już z nim w składzie formacja zadomowiła się na przełomie zimy i wiosny 2005 r. w studio nagraniowym, gdzie dokonała rejestracji swojego trzeciego krążka. Wybór padł tym razem na Excess Studios, obowiązki producenta materiału przejął natomiast Hans Pieters, z którego usług korzystali już wcześniej m. in. muzycy SINISTER. W połowie tego samego roku, zniechęcona współpracą z dotychczasową wytwórnią, a co za tym idzie - chęcią wywiązania się z kontraktu, wydała płytę kompilacyjną "Bloodletting", zawierającą oprócz nagrań demo z wczesnego okresu działalności oraz utworów koncertowych także i cover "Lost Souls" autorstwa PESTILENCE oraz koncertowała, dzieląc scenę m. in. z OBITUARY, MACABRE i LENG TCHE. Nowa płyta kapeli, ujęta tytułem "Fall Of The Despised" trafiła do rąk fanów już wiosną 2006 r., będąc jednocześnie pierwszym jej wydawnictwem pod sztandarem nowej wytwórni. Interesy zespołu przejęła bowiem brytyjska Earache Records, w ramach promocji nowego krążka zaś, formacja pojawiła się na licznych koncertach, m. in. u boku KRISIUN, TOXOCARA, PUTRIFIED czy GRIP INC. Swoje nagrania prezentowała także podczas majowego pobytu w USA, gdzie zagrała na festiwalu Maryland Deathfest oraz w ramach występów na kilku letnich festiwalach europejskich: austriackim Kaltenbach, niemieckim Party San oraz czeskim Brutal Assault. Pod koniec września tego samego roku rozpoczęła europejską trasę koncertową w towarzystwie VADER i GOD DETHRONED.
Dyskografię uzupełnia split z BLOOD RED THRONE "A Taste For Blood" (Hammerheart Records, 2003).
De Windt zaśpiewał na albumie SINISTER "Aggressive Measures" (Nuclear Blast Records, 1998), jednakże opuścił zespół już kilka miesięcy po premierze tejże płyty. Według niektórych przekazów źródłowych, w późniejszych latach współpracował także z australijską, lecz osiadłą na stałe w Holandii formacją DESTRÖYER 666, w której pełnił funkcję perkusisty.
Jelle kontynuował karierę w grupie NIHILISTIC.
Van De Loo i Boleij do 2001 r. udzielali się także w CENTURIAN, gdzie zagrali na ukazałych się nakładem amerykańskiej Full Moon Productions dwóch jego wydawnictwach: demo "Of Purest Fire" (1997) oraz debiutanckim albumie "Choronzonic Chaos Gods" (1999). Pierwszy z muzyków odpowiedzialny był w tym zespole za partie wokalne, drugi, podobnie jak w SEVERE TORTURE, za gitarę basową, na której grał także jako muzyk sesyjny PYAEMIA podczas europejskich występów grupy w 2001 r. W 2002 r. grupa CENTURIAN przestała istnieć, jednakże w 2005 r. Rob Oorthuis, gitarzysta tejże formacji, zawiązał wraz z Boleijem i Van De Loo zespół NOX, prezentujący na Ep-ce "Zazaz" oraz albumie "IXAXAAR" (Wicked World/ Earache Records, 2005) repertuar w dużym stopniu zbliżony do dokonań CENTURIAN.
Schreurs wspomagał również wokalnie formację DESENSITISED.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz