UNLEASHED (Szwecja)

Formacja utworzona w 1989 r. w Kungsangen z inicjatywy Johnny'ego Hedlunda (bas), muzyka wchodzącego wcześniej w skład zespołu NIHILIST, pierwotnego wcielenia ENTOMBED. Po niedługim czasie swoją pomoc zaoferowali mu Robert Senneback (wokal/ gitara), Fredrik Lindgren (gitara) i Anders Schultz (perkusja). Jeszcze w tym samym roku zarejestrowana została debiutancka trzyutworowa taśma demo, ujęta tytułem "The Utter Dark". W 1990 r. stworzone zostały kolejne materiały: zawierająca trzy kompozycje demówka "The Utter Dark Revenge" oraz winylowa 7-calówka "Revenge", rok później zaś demo "And The Laughter Has Died", gdzie Hedlund wystąpił już nie tylko w roli basisty, lecz również jako czołowy wokalista formacji. Także w tym roku z zespołem pożegnał się Senneback, którego zastąpił Tomas Olsson, a już po tym fakcie grupa nagrała materiał promo w celu zachęcenia wydawców. Kompozycje zespołu, charakteryzujące się nie sztampowym, aczkolwiek typowym dla rozwijającej się wówczas szwedzkiej sceny death metalowej brzmieniem, przykuły niebawem uwagę jednej z wytwórni, zorientowanej początkowo wyłącznie na wydawanie zespołów death metalowych - niemieckiej Century Media Records, z którą grupa podpisała zresztą stosunkowo szybko kontrakt. W kwietniu 1991 r. zarejestrowała w Woodhouse Studio (Hagen, Niemcy) z Waldemarem Sorychtą w roli producenta swój pierwszy długogrający album "Where No Life Dwells", który ukazał się jeszcze w tym samym roku. Niezwykle udany debiut, prezentujący niezwykle brutalny i szybki, lecz jednocześnie chwytliwy i brzmiący nieco inaczej od dokonań innych, nagrywających zazwyczaj w Sunlight Studio przedstawicieli szwedzkiej sceny death metal, spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Na wyróżnienie zasługiwały także krwawe i mroczne, aczkolwiek niezwykle oryginalne teksty, inspirowane skandynawskimi podaniami i legendami. Towarzysząca debiutowi koncertowa promocja prezentowała się bardzo imponująco. Zespół nie tylko wziął udział w serii licznych europejskich koncertów, lecz odwiedził także i Polskę, występując m. in. we Wrocławiu i w Poznaniu u boku SADUS i MORBID ANGEL. Swoje utwory promowała także grając koncerty u boku BOLT THROWER, NOCTURNUS, CANCER i ENTOMBED oraz docierając do USA. W 1992 r. wydała zarejestrowany ponownie w Woodhouse swój drugi album - "Shadows In The Deep". Następca debiutu okazał się materiałem równie udanym, gdyż dalej wszechobecna na nim była miażdżąca szybkość i ciężar kompozycji. Płyta zawierała również ciekawą interpretację utworu "Countess Bathory", pochodzącego z repertuaru VENOM. Promując swój nowy krążek grupa po raz kolejny wyprawiła się do USA, a już w 1993 r. wzięła udział w europejskiej trasie u boku TIAMAT i MORGOTH. W tym samym roku ukazały się jej dwa wydawnictwa - nowy, trzeci album "Across The Open Sea" oraz płyta koncertowa "Live In Vienna '93". Trzecie w kolejności wydawnictwo studyjne nie dorównywało jednak siłą dwóm poprzednim albumom, gdyż brzmienie, którym ją opatrzono było już nieco lżejsze, przez co zanikła atmosfera, stanowiąca o mocy poprzednich płyt. Podobnie jak na poprzednim albumie, także i na tym grupa umieściła cover - "Breakin' The Law" autorstwa JUDAS PRIEST. Niewykluczone, iż tylko ze względu na nie przekonującą do końca muzykę z tej płyty, grafik koncertowy grupy nie należał do specjalnie napiętych. Nie znaczy jednak tym samym, że grała mało koncertów, gdyż wiosną 1994 r. wzięła udział w mini-trasie Full Of Hate Festival u boku CANNIBAL CORPSE, SAMAEL i MORBID ANGEL, grając w Holandii, Belgii, Niemczech, a nawet i w Polsce, gdzie ostatni z koncertów tejże trasy przypadł w ramach odbywającej się w Zabrzu IX edycji "Metalmanii". Po jej zakończeniu pojawiła się na koncertach w Kanadzie i USA, gdzie grała jako headliner. Pod koniec 1994 r. nagrała w EMI Studios swój czwarty krążek - "Victory", który na rynku ukazał się wiosną 1995 r. Jako, że materiał z tej płyty nawiązywał bardziej do poprzedniej produkcji, aniżeli do szczególnie cenionych przez fanów pierwszych dokonań grupy, przyjęcie z jakim się spotkał było dobre, lecz niespecjalnie entuzjastyczne. Kapela ponownie dotarła jednak z koncertami do krajów Europy Zachodniej oraz do Polski, gdzie zaprezentowała się podczas jubileuszowej, X edycji "Metalmanii", odbywającej się w Zabrzu. W tym samym roku pojawiła się w Polsce ponownie, grając w listopadzie w krakowskiej hali Wisły u boku KREATOR, AT THE GATES, GRIP INC. i TESTAMENT w ramach Metal Hammer Festival. Częściowym zapisem tych nagrań stało się wydane w 1996 r. wydawnictwo koncertowe "Eastern Blood Live - Hail To Poland". Choć w międzyczasie grupa uwikłała się w mały konflikt z wytwórnią, w którym kwestią sporną był budżet dotyczący funduszy na nagranie nowej płyty, nowy album ukazał się w sprzedaży w 1997 r. Nagrana ponownie w EMI Studios, tym razem z Fredrikiem Anderssonem w roli producenta piąta płyta grupy, opatrzona tytułem "Warrior", gdzie zamiast Lindgrena, który opuścił grupę z powodu problemów zdrowotnych, zagrał już nowy, aczkolwiek posiadający to samo imię co poprzedni gitarzysta - Fredrik Folkare - okazała się jednak najwolniejszym, najsłabiej brzmiącym, a co za tym idzie - najbardziej rozczarowującym produktem grupy. Choć warstwa liryczna utworów, oprócz kwestii związanych z charakterystycznym dla UNLEASHED honorem, bohaterstwem oraz kulturowym tradycjonalizmem, traktowała po części, podobnie jak na ostatnim albumie, o problemach socjologicznych europejskich społeczeństw, wartość muzyczna nowych kompozycji wypadała na tle poprzednich dokonań wyjątkowo nieciekawie. Sytuację ratowały jeszcze występy zespołu, których siła potrafiła przyćmić skutecznie mizerność nowych kompozycji, jednakże wyniki sprzedaży ostatniego albumu były tak marne, że formacja na kilka lat pożegnała się ze sceną. Choć absencja grupy sugerować mogła, że postanowiła ona już definitywnie zakończyć karierę, w połowie 2001 r. ukazało się oświadczenie kapeli o wznowieniu działalności i zamiarach nagrania nowej płyty, które zrealizowane zresztą zostały już pomiędzy październikiem a grudniem tego samego roku, kiedy to pod w sztokholmskim A-Music Studio, z Folkare w roli producenta, formacja zarejestrowała swój nowy materiał. Szósty album, zatytułowany "Hell's Unleashed", trafił na sklepowe półki w pierwszej połowie 2002 r. Zaprezentowana po dość długiej przerwie fonograficznej nowa propozycja muzyczna grupy zdecydowanie poprawiła jej reputację, gdyż materiał zawarty na nowej płycie udowodnił siłę zespołu, przywracając wiarę w jego dawną świetność. Potwierdziły to nie tylko recenzje, ale i koncerty grupy z występem na Wacken Open Air na czele, podczas których po raz kolejny uwidocznił się ogromny potencjał furii, agresji i ciężaru, z którego grupa na scenie zawsze słynęła. Po udanym powrocie grupa nie spoczęła na laurach, lecz udoskonaliła jeszcze bardziej swój warsztat, czego dowodem był nagrany tym razem w Chrome Studios i wydany w 2004 r. nowy krążek "Sworn Allegiance". Po raz kolejny dostarczył dużej dawki szybkiego, miażdżącego i opatrzonego doskonałym brzmieniem death metalu. Promując nowy album, formacja pojawiła się w sierpniu tego roku na prestiżowych europejskich festiwalach, spośród których na wyróżnienie zasługują niemieckie Wacken oraz Party San w Bad Berka. Na przełomie listopada i grudnia wzięła z kolei udział w europejskiej trasie u boku IN BATTLE i YATTERING, obejmującą swoim zasięgiem Niemcy, Belgię i Holandię. Intensywną działalność koncertową kontynuowała również w 2005 r., ponownie zaszczycając swoją obecnością europejskie festiwale pokroju Rock Hard Festival (Niemcy), Decibel Festival (Szwecja) oraz także niemieckie With Full Force i Up From The Ground. We wrześniu i październiku tego samego roku ruszyła na objazdowy Harvest Festival, gdzie w towarzystwie BELPHEGOR, INCANTATION, BEHEMOTH, PUNGENT STENCH i NILE występowała we Francji, w Niemczech, Belgii, Austrii, Szwajcarii, Czechach i Szwecji. W listopadzie dotarła z koncertami do Meksyku. W 2006 r. Schultz z powodów zdrowotnych zmuszony został do zaprzestania na pewien okres uczestnictwa w występach na żywo. Formacja znalazła jednak tymczasowe zastępstwo w osobie Jonasa Tyskhagena i wraz z nim wystąpiła w marcu tego samego roku w katowickim "Spodku" w ramach XX edycji "Metalmanii". W sierpniu pojawiła się na niemieckim Summer Breeze. Także w tym samym roku podpisała kontrakt z nowym wydawcą - niemiecką SPV Records i wkroczyła do Chrome Studios, gdzie dokonała sesji nagraniowej nowego albumu. Zarejestrowany już z udziałem Schultza i zatytułowany "Midvinterblot", trafił do sklepów pod koniec października. W materii muzycznej stanowił kontynuację stylu poprzedniego krążka, w ramach jego promocji zaś, zespół wyruszył już na początku listopada na europejskie tournee u boku trzech innych zasłużonych dla szwedzkiej sceny grup death metalowych - GRAVE, ENTOMBED i DISMEMBER oraz supportującego je zespołu EXTERMINATOR. Na początku 2007 r. formacja pojawiła się na kontynencie północnoamerykańskim, występując w Kanadzie i USA u boku KRISIUN i BELPHEGOR, w tym samym roku otrzymała także anons na majowe tournee po Europie w towarzystwie BELPHEGOR i ARKHON INFAUSTUS.
Senneback kontynuował karierę w DISMEMBER.

autor: Mikołaj "Manstein" Kunz

Zobacz też: ENTOMBED.