Puszka Pandory

MACHINEFABRIEK

?Dubbeltjes?

Zoharum (CD 2014) 

Rutger Zuydervelt to kolejna postać z eksperymentalnego i generalnie multimedialnego świata muzycznego, której nie kojarzę, a gość ten nie jest li tylko ważną personą w swojej ojczyźnie Holandii, bowiem tworzone przez niego dźwięki (również te pod szyldem MACHINEFABRIEK) są rozpoznawalne już praktycznie na całym świecie. Oczywiście mam tu na myśli tych, co ?sięgają pod powierzchnię?, by odnaleźć różne nowe formy muzyczne wywodzące się z ambientu, minimalistic art, drone i eksperymentu na podłożu współczesnej muzyki klasycznej i muzyki fusion. ?Dubbeltjes? to wydany w limicie 300 kopii zbiór różnych nagrań pochodzących z lat 2008-2013, a które wcześniej pojawiały się wyłącznie na składankach czy wydawnictwach cyfrowych. Kompilacja ta została ułożona przez samego Rutgera, który połączył nagrania w pary lub trójki, tak aby można było ich słuchać oddzielnie lub jako całość. Pierwszy duet to dwuczęściowa kompozycja ?Huiswerk? z siedmiocalowego singla z 2008 roku wydanego w formacie trzycalowego cedeera. Elektroakustyczne brzmienia gitary zostały skorodowane i z lekka zniekształcone trzaskami starej płyty i różnymi zgrzytami sampli. Kolejna parka to utwory ?Hilary? i ?Jeffery? z kasetowego wydawnictwa z 2010 roku, jakże odmienne w swojej formie, bowiem Rutger spreparował tutaj brzmienie puzonu Hilary?ego Jeffery?ego z THE KILIMANJARO DARKJAZZ ENSEMBLE, w efekcie czego powstał eksperyment na przecięciu współczesnej muzyki kameralnej i awangardowej. Interesujące nawet dla kogoś, co na co dzień nie obcuje z tego typu estetyką. Trzy kolejne fragmenty, zjednoczone pod tytułem ?Ontrafelde Tonen?, to zawartość siedmiocalówki z 2012 roku i jednocześnie wolta w stronę eksperymentu z samplami i field recordings, a w drugiej części na pierwszy plan wysuwa się chór. Utwory te wykorzystano nieco wcześniej jako ilustrację do instalacji zaprezentowanej przez Zuydervelta na StreetCanvas. Dwa niezwykłe momenty następują chwilę później wraz z dwiema przeróbkami jazzowych standardów - ?My Funny Valentine? i ?Oh Doctor Jesus?. To owoc współpracy Rutgera z jazzowym klarnecistą Gareth?em Davisem i specyficzna, awangardowa interpretacja czegoś na pozór oczywistego. Trzy ostatnie kompozycje pochodzą z różnych trudnych do zdobycia wydawnictw, i tak: ?Ax? z trzycalowego cedeera ?Nerf? ukazał się w 2010 roku i jest typowym, elektroakustycznym eksperymentem, ?Eeuw? pojawił się na kompilacji dołączonej do magazynu ?Gonzo? w 2013 roku i też nie zaskakuje niczym szczególnym, natomiast ?Danse Des Loops? pochodzi z dwupłytowej kompilacji Villa Fiasco i jest bazującym na motywie inspirowanym Wietnamem, rytmicznym, post-industrialnym utworem z nieco przekształconą elektronicznie melodią. W sumie ciekawe wydawnictwo dość intrygującego artysty o kilku twarzach, a jego niektóre z jego kolejnych dokonań mają się podobno ukazać również w Zoharum, więc czekam z ciekawością.

ocena: 7/ 10

www.machinefabriek.nu


machinefabriek.bandcamp.com


www.facebook.com/machinefabriek


zoharum.com


autor: Diovis



<<<---powrót   -INDEX-