Puszka Pandory

GNAW THEIR TONGUES

“Collected Atrocities 2005-2008”

Crucial Blast Records (CD 2015) 

Widziałem już setki tysięcy okładek, w tym wiele naprawdę odrażających, ale powiem szczerze, że mnie, którego już niewiele jest w stanie zaszokować, zadziwił bardzo mocno front cover zdobiący kolekcję nagrań GNAW THEIR TONGUES zebranych na dwóch dyskach przez Crucial Blast Records. Autentyczne zdjęcie kobiety przymierzającej się do odcięcia mężczyźnie jego przyrodzenia jest po prostu dziwaczne. Tak jak dziwaczna jest propozycja tej formacji, za którą ukrywa się znany mi z pokręconych tworów DE MAGIA AETERUM i CLOAK OF ALTERING Maurice de Jong aka Mories. O ile w tamtych dwóch przypadkach jest to ekstremalny, bliski chaosowi metal z pogranicza black i industrialu, tak GNAW THEIR TONGUES pokazuje inne oblicze obłędu i choróbska. Już pierwsze utwory z dysku nr 1 - pochodzące z nagranej i wydanej w 2008 roku epki „For All Slaves… A Song of False Hope” (nota bene na froncie oryginału widnieje praktycznie ten sam obrazek, co na opisywanej przeze mnie kompilacji) - przynoszą ekstremalne dźwięki opierające się na mniej lub bardziej zniekształconych brzmieniach syntezatorów, basu, perkusji i czasem trąbki (gitara pojawia się jedynie w najbliższym tradycyjnemu black metalowi „For All Slaves… A Song of False Hope II”) oraz ponakładanych na to niezliczonych samplach oraz obłąkanych wokalizach. Blisko estetyki noise’u połączonego z bezgitarowym, industrialnym black metalem jest otwierający całość numer „For All Slaves… A Song of False Hope I” i podobnie jest też w „The Uncomfortable Silence In Between Beatings”, choć w pewnym momencie z tej gmatwaniny hałaśliwych tonów wyłania się całkiem zgrabny, quasi-orkiestralny motyw, co jest jakby wprowadzeniem do stosunkowo stonowanego, czerpiącego z estetyki post-punka i cold wave „A Fiery Deluge”, gdzie zamiast wokali mamy kobiecy głos deklamujący jakiś bliżej niesprecyzowany tekst i sample sadomasochistycznych praktyk, tortur czy też rytuałów. Niedaleko tu pod względem klimatu do wczesnych nagrań szwedzkiego ORDO EQUILIBRIO. Znacznie bardziej opętany i wręcz apokaliptyczny w swojej wymowie jest „My Womb Is Barren And I Want Revenge”, w którym psychodelia szumów, hałasów, deformacji i obłąkanych wrzasków definiują to, co w różnych formach Mories stosuje również w innych projektach do dziś. W innym wymiarze poruszamy się także w „Aderlating”. Jeśli ktoś kojarzy EMIT czy T.O.M.B., to tutaj chwilami znajdzie podobieństwa między tymi formacjami, a wspólnym mianownikiem są obłęd i mroczna strona ludzkiej natury. Pierwszą płytę zamykają dwie kompozycje pochodzące z kompilacji: „Body Bouquet” i „Slaves” - równie chorobliwe jak pozostałe, a w tej pierwszej Mories próbuje się przyjrzeć sprawie zamordowanych dzieci, nie pomijając raportu koronera z oględzin miejsca przestępstwa i zwłok. „Slaves” z kolei jest pewnego rodzaju remiksem pierwszej części tytułowego utworu z „For All Slaves… A Song of False Hope”.
Na drugiej płycie znalazł się jeden z najwcześniejszych materiałów, wypuszczony w 2006 roku wyłącznie na CDrze „Horse Drawn Hearse” zawierający 3 utwory o łącznym czasie trwania 28 minut. To nieco bardziej surowa, ale równie sensownie skonstruowana dawka pokrętnego grania z pogranicza chorego industrialu, awangardowego black metalu, surowego doom metalu, post-punka, noise’u, a nawet kraut rocka z opętaną, demoniczną otoczką budowaną złowrogimi wokalami i odgłosami, samplami wrzasków oraz odpowiednio połączonymi ze sobą elementami elektroniki i transowych rytmów. Zamiast gitary rolę instrumentu przewodniego i tutaj przejmuje mocno przesterowany bas. Znając zawartość pierwszego dysku, nie uświadczymy tutaj wielu niespodzianek, chociaż więcej w tych starszych utworach wyrazistych motywów muzycznych i dających lekki oddech deklamacji na tle szemrzących klawiszy (np. w „Horse Drawn Hearse”, „Another Study In Bleakness And Despair”). Dalsze 3 kompozycje to również praktycznie niezdobywalny już obecnie materiał „Prefering Human Skin Over Animal Fur” z 2007 roku - równie nawiedzony, bardziej mroczny od „Horse Drawn Hearse” i mocniej skupiony na apokaliptyczno - horrorystycznym klimacie. Niewątpliwą ciekawostką jest bonusowy, ponad 15-minutowy „Circles of the Abyss” - dotąd nie publikowany i utrzymany w podobnej konwencji, co te wspomniane fragmenty dwóch epek z drugiego dysku.
Pomimo, że GNAW THEIR TONGUES nie tworzy łatwo przyswajalnych dźwięków, to dla fanów choćby MELEK-THA, ENDURA czy różnych tego typu dziwactw może to być swoisty przedsmak tego, co uda im się zdobyć z bogatej dyskografii tego bandu w późniejszym czasie. A wygląda, że warto trochę poszperać…        
 

ocena: 8/ 10

www.gnawtheirtongues.com


gnawtheirtongues.bandcamp.com/


www.facebook.com/pages/Gnaw-Their-Tongues/128655237208690


www.crucialblast.net


www.facebook.com/CrucialBlast


crucialblast.bandcamp.com


autor: Diovis



<<<---powrót   -INDEX-