Puszka Pandory

MACHINEFABRIEK

?The Measures Taken?

Zoharum (CD 2015) 

W zeszłym roku recenzowałem wydany również przez Zoharum zbiór nagrań MACHINEFABRIEK z lat 2008-2013, pod tytułem „Dubbeltjes”. Tym razem jest to całkowicie premierowy materiał Rutgera Zuydervelta, napisany na potrzeby tanecznego przedstawienia stworzonego przez choreografa Alexandra Whitleya oraz artystów wizualnych Marshmallow Laser Feast. „The Measures Taken” miało swoją premierę w londyńskiej Royal Opera House w maju 2014 roku, a występ - to w skrócie pisząc - interakcja tancerzy i efektów wizualnych oraz dźwiękowych o szeroko pojętej tematyce człowiek i maszyna. Jak się okazuje, także muzyka sama w sobie, bez wizualizacji i tanecznej choreografii skupiających wzrok odbiorcy, stanowi odrębną całość i przynosi cztery kompozycje plus intro, oparte przede wszystkim na elektroakustycznych eksperymentach, charakterystycznych trzaskach, wibracjach szumu, różnego rodzaju zakłóceniach, minimalizmie i szczątkowej rytmice. Nie dziwi więc, że na tej kanwie opierają się różne sceniczne ruchy (lub odwrotnie - Rutger dopasował je do scenariusza i układów tanecznych), czasem nieśpiesznie rytmiczne, a czasem kompletnie oderwane od kwestii tempa czy rytmiki. O ile jeszcze „Part I” posiada szczątki melodyki i od pewnego momentu również wewnętrzną rytmikę, o tyle już „Part II” w dużej mierze składa się z sekwencji trzasków, zakłóceń, serii skracanych lub wydłużanych dźwięków i pojedynczych tonów, co dopiero z czasem staje się pewnym układem tychże, choć do konwencji melodycznej im niezwykle daleko. To raczej post-industrialna formuła, która sięga czasem do prawzorów klasycznej el-muzyki, o czym świadczy rozjaśnianie się i rozszerzanie się dźwięków w dalszej części „Part II” i wręcz post-rockowa przestrzenność, co akurat w powiązaniu ze w pełni elektronicznym anturażem brzmi trochę przewrotnie. W notce od wydawcy wyczytałem, że na żadnym innym materiale Zuydervelta nie było tyle muzyki napędzanej rytmem i jeśli znam twórczość tego pana tylko wyrywkowo, to trochę w tym racji jest, bowiem „The Measures Taken” jest momentami jednak mniej awangardowe i bardziej poukładane niż na przykład większość kompozycji z przywoływanego przeze mnie albumu „Dubbeltjes”. Przykładem niech będzie płynąca przez większą część „Part III” dark ambientowa faktura, którą ‘dopadają’ zakłócenia dopiero w końcówce i przy przejściu do ostatniego na płycie fragmentu o tytule „Part IV”.    
 

ocena: 7/ 10

www.machinefabriek.nu


machinefabriek.bandcamp.com


www.facebook.com/machinefabriek


www.measurestaken.com


www.alexanderwhitley.com


www.marshmallowlaserfeast.com


zoharum.com


autor: Diovis



<<<---powrót   -INDEX-