Puszka Pandory

GRIDFAILURE / MEGALOPHOBE

“Dendritic”

własna produkcja artystów (Digital Split-album 2017) 

Zacna inicjatywa stoi za tą kolaboracyjną pracą dwóch amerykańskich projektów dark ambientowych, czyli znanemu już zapewne każdemu Czytelnikowi/Czytelniczce „Puszki Pandory” GRIDFAILURE, który to pojawia się u nas ostatnimi czasy bardzo często w postaci tekstów na swój temat oraz bliżej nieznanemu pewnie większości z nas MEGALOPHOBE. Otóż David Brenner i Benjamin Levitt postanowili wesprzeć akcję z okazji kwietniowego Arbor Day, które wspiera sadzenie i troskę o drzewostan, co na przykład w związku z katastrofalnymi w swoich skutkach zdarzeniami, jakie miały miejsce między innymi w Borach Tucholskich i na Kaszubach w sierpniu tego roku, jest jak najbardziej na miejscu. Wpływy bowiem z każdej sprzedanej płyty idą na konto fundacji zajmującej się drzewkami i ekologią, choć znając życie, dotyczy to głównie lokalnych regionów Wielkich Stanów Zjednoczonych i jakkolwiek sarkastycznie to zabrzmiało, to mogliby też od teraz odpalić parę dolców i na polskie, zniszczone przez pogodową furię lasy. Tak czy siak, materiał to wszelako ciekawy i to nie tylko z racji tego, że do nagrania obaj panowie zaprosili paru mniej lub bardziej znamienitych gości. Wśród nich są między innymi znany z mainstreamowych produkcji Davida Bowie, Milesa Davisa, Blondie, Duran Duran, Madonny czy The Rolling Stones trębacz Mac Gollehon, ale też na przykład gitarzystka Liz Ciavarella-Brenner, Christian Molenaar (THOSE DAM GNOMES), odpowiedzialny za nagranie dźwięków przyrody Jon Paris (RACK) czy choćby udzielająca się wokalnie Leila Abdul-Rauf (VASTUM, IONOPHORE, CARDINAL WYRM). Całość nie tylko dzięki temu brzmi bardziej bogato i nie tak ortodoksyjnie dark ambientowo, ale przede wszystkim nie zamyka się na wpływy post-rocka, neo-folku, quasi-jazzu czy dark wave. Improwizowane kompozycje mogą przypominać stałym bywalcom naszej „Puszki Pandory” chociażby dokonania ACCOMPLICE AFFAIR czy STROM NOIR i takie coś mamy już w otwierającym materiał „Niche Differentation”. Zaskoczy to na pewno paru fanów GRIDFAILURE, który do tej pory raczej aż tak dalece nie odchodził od pewnej konwencji, a tutaj dosłyszeć się można brzmień akordeonu, gitarowych plumkań i krzyku mew, w „Opportunistic Twilight Predation” podśpiewują ptaki, w „A Corpse At Every Funeral” możemy się doczekać partii wspomnianego trębacza, gitarowe rzężenia współgrają z nawiedzonym dark ambientem, odpowiednio zniekształconymi głosami wspomnianej Leili i Friederike Schüür oraz dźwiękami dzwonów w „Die Feindlichen Alchemisten mit Glocken”, zaś na przykład „Divergence on a Finite Domain” kładzie nacisk na swoisty, kraut-rockowy trans i zgrzytliwe partie gitary. Z kolei tajemniczo i ‘czarodziejsko’ brzmi taki jakby nagrywany na łonie natury drobiazg o tytule „An Ode Across Dimensions”, a „Coils of Rope Still Sway From the Timbers” niczym klamra spina całość nieco zbliżonymi do początku płyty dźwiękami, choć zagranymi z większą mocą i bardziej rozedrganymi. Za „Dendritic” stoi zacna idea, ale i sam materiał jest tak samo zacny i jeden z ciekawszych z takiej muzy, jaki pojawił się w pierwszym półroczu A.S. 2017.  
 

ocena: 8/ 10

www.facebook.com/gridfailure


gridfailure.bandcamp.com


twitter.com/GRIDFAILURE


megalophobe.bandcamp.com


twitter.com/megalophobe


autor: Diovis



<<<---powrót   -INDEX-