| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

SARATAN

?Martya Xwar?

Massacre Records (CD 2012) 

W zbliżonym czasie dwie krakowskie ekipy wypuściły swoje najnowsze albumy pod skrzydłami zagranicznych firm. Jedną z nich jest FORGOTTEN SOULS (opis ?Sirius 12? znaleźć można w innym miejscu), drugą SARATAN, który co około dwa lata dostarcza kolejne materiały, a ?Martya Xwar? jest trzecim pełnograjem w ich dyskografii, zaś pierwszym dla niemieckiej Massacre Records. Wychodząc z death/thrashowych korzeni poprzednich dwóch płyt poszerzyli na najnowszej pole działania dostarczając kawał dopieszczonej w szczegółach muzy, którą można umiejscowić gdzieś między TESTAMENT, NILE, MELECHESH i BEHEMOTH, ale to są tylko delikatne wskazówki odnośnie materiału, bo ten nie brzmi w żadnym wypadku jak kopia wymienionych zespołów. SARATAN już na pierwszym demo jawił się jako grupa poszukująca w ramach death/thrash?u, co konsekwentnie rozwijane było i na ?The Cult of Vermin?, i na ?Antireligious?, a ?Martya Xwar? jeszcze bardziej odchodzi od pewnych stylistycznych schematów. Mam wrażenie, że krakowskie trio nieco zwolniło, ale przy tym zagęściło partie gitar, basu i perkusji, a chwilami nawet wchodzi nieśmiało na terytoria metalcore?a, jednak bez epatowania bezładną rąbanką i bezsensownymi wrzaskami. Z kolei w ?Silent Sound of Mourning? i ?Asmodea? gitarowe akordy są o black?owej proweniencji. Wokale są momentami wręcz oszczędne, natomiast większy nacisk położono na tworzenie mrocznego, często orientalnego klimatu, w czym pomagają niezbyt natrętne partie klawiszy oraz instrumentu o nazwie tar. W paru miejscach pojawiają się chóry, żeńskie zaśpiewy, potężne brzmienia koncertowego fortepianu (gościnny i znaczący udział Mariny Novikovej w ?Silent Sound of Mourning?), ale to tylko ozdobniki (choć istotne) dla mimo wszystko gitarowej płyty. Przy tej okazji warto wspomnieć, że solo w ?Verminous Disease? wykonał V. Santura z TRIPTYKON i DARK FORTRESS. ?Martya Xwar? pozostawia jednak pewien niedosyt, bo jest to album stosunkowo krótki (ledwie nieco ponad 37 minut) i sprawia wrażenie niedokończonego i nie spiętego pewną koncepcyjną klamrą. Chociaż z drugiej strony końcówka w postaci w pełni instrumentalnego numeru pt. ?Asmodea? nawiązuje w pewnym stopniu swoimi arabskimi motywami do intra ?Taj-e Sahra? i następującego po nim kawałka ?Mastema?.

ocena:  7,5/ 10

www.saratan.pl


www.facebook.com/saratanband


www.myspace.com/saratanband


www.massacre-records.de


autor: Diovis



<<<---powrót