| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

CONTROL HUMAN DELETE

?The Prime Mover?

Code666 (CD 2013) 

Prace nad tym albumem trwały podobno 6 lat. Na ile jest to prawdą, wie sam zespół, ale mam wrażenie, że miało to spotęgować sam fakt pojawienia się nad wyraz dopracowanego materiału przez nieobecny przez te lata holenderski zespół. Debiutu pt. ?Terminal World Perspective?, przyznaję, nie słyszałem, ale chyba niewielu go tak naprawdę poznało, bowiem Code666 ma specyficzny pomysł na promocję - znany głównie im samym. Cóż, wiosną 2013 roku pojawił się ?The Prime Mover? a więc można spokojnie usiąść i pogłowić się nad tym, o co chodziło artystom. Po pierwsze - poszli po całości nie umieszczając na okładce niczego poza czymś w rodzaju znaku nieskończoności. Bardzo ryzykowne posunięcie, swoją drogą? Po drugie - stworzyli około 50 minut materiału, który rozpoczyna się noise?owo - kosmicznym wstępem, po którym następuje rwane i szarpane rytmicznie wejście z lekko ?norweskimi?, tak samo urywanymi akordami gitary i raczej opętanym wokalem. Skojarzenia z bardziej eksperymentalnym obliczem MAYHEM z ?Grand Declaration of War?, nieco zapomnianym, norweskim THORNS, brytyjskim , francuskim BLACKLODGE, naszym krajowym IPERYT czy chwilami też z ABORYM jak najbardziej wskazane. Tym bardziej, że CONTROL HUMAN DELETE posiłkuje się mocno podbitą industrialnymi bitami elektroniką, mechaniczne riffy sieką po uszach, a odhumanizowany wokal też robi swoje we współtworzeniu tej mocno pojechanej całości. Mocno poszarpane struktury nie pomagają w odbiorze tej muzyki, bo chociaż black metalowo - industrialna rytmika czasem obiera formy nieco przystępniejsze i wydawało by się, że w miarę statkujące się, to po chwili znowu znika poczucie czystej przyjemności obcowania z czymś klarownym. W efekcie po nieco żwawszym ?Transporter? otrzymujemy zupełnie nieoczywistą, dwuczęściową kompozycję ?Continuous Data?, gdzie black metal jest potraktowany bardzo eksperymentalnie i wręcz nieludzko. W części drugiej dużo jest cybernetycznie brzmiących klawiszy, które przejmują rolę wiodącą i w sumie nic się nie zmienia również w następnych utworach, choć black metalowe korzenie od czasu do czasu wychylają się spoza elektroniczno - industrialnych dekonstrukcji, a w ?Earth-like Behavior? jest też coś na kształt szczątkowych doom/death metalowych riffów, choć po jakimś czasie wszystko powraca do normy i znowu rządzą atonalne akordy, ambientowo - kosmiczne klawisze i morbidalne wokale. Jeszcze bardziej kosmicznie jest w zamykającym album ?Recurrence? i tak na dobrą sprawę nie wiem, pomimo trzech gruntownych przesłuchań, czy ?The Prime Mover? zostanie uznany za płytę ponadczasową, czy po prostu za kolejną potrzebną anomalię na eksperymentalnej scenie metalowej. Obawiam się jednak, że black metalowi ortodoksi, jak i ci, którzy zbliżone podejście mają wobec elektroniki nie będą w stanie zdzierżyć tak eklektycznych środków przekazu, jakie demonstruje CONTROL HUMAN DELETE.

ocena:  7/ 10

www.controlhumandelete.com


www.facebook.com/transpherium


www.myspace.com/controlhumandelete


controlhumandelete.bandcamp.com


www.code666.net


autor: Diovis



<<<---powrót