| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

GROWN BELOW

?The Other Sight?

Slow Burn Records (CD 2013) 

W swojej recenzji poprzedniego i zarazem debiutanckiego albumu GROWN BELOW pod tytułem ?The Long Now? Diovis napisał, że ?to naprawdę fajna płytka. Trochę może jeszcze nierówna, ale ujawniająca nieprzeciętny potencjał tej grupy, który jeszcze się może objawić nie raz w przyszłości.? Szósty zmysł mojego naczelnego i zarazem przyjaciela jak to zwykle nie pomylił się ani o jotę, bo już na drugim albumie zespół z Belgii ujawnił swój niezaprzeczalny talent bez jakichkolwiek niedomówień. Może ktoś się kiedyś przyczepi, że ?The Other Sight? brzmi trochę garażowo, szorstko i nie do końca równo, by uniknąć określenia ?amatorsko?, co według mnie nie powinno zamknąć przed nimi jakichkolwiek drzwi, gdyż polakierowanych, nawoskowanych i wypolerowanych produkcji mamy dzisiaj masę, lecz kogo - ja się pytam - przyprawiają one o dreszczyk emocji? Wokalista Matthijs Vanstaen, który w chwili wyłonienia się nazwy GROWN BELOW z gruzów formacji TIMER wziął również na siebie obowiązki gitarzysty, lubi sobie zdrowo ryknąć i w owym procesie się zapomnieć, co można odczuć już podczas słuchania otwierającego płytę ?New Throne?. Również wtedy przekonacie się, że perkusista Johan Heyrman, mimo że potrafi zagrać ciekawie, nie szczędzi odbiorcy mocarnego, nieokrzesanego, dzikiego otłukiwania zestawu. Taka toporność, zadziorność, prostota i brutalność zderza się jednak na ?The Other Sight? z subtelnością post rockowych pejzaży, minimalizmem ambientowego tła i sentymentalnością warstwy melodycznej. Post sludge ma swoich tuzów i ciężko byłoby mi uwierzyć, że nagrania NEUROSIS czy CULT OF LUNA są tej ekipie zupełnie obce, ale ja koniecznie wspomnieć tu muszę o dzielącym z GROWN BELOW wydawcę, włoskim szyldzie o nazwie A COLD DEAD BODY. Oczywiście nie dlatego, że obie kapele wydają się w jednym z pododdziałów rosyjskiej Solitude Productions, a raczej z powodu rozbrajającego wręcz podobieństwa między muzyką jednych i drugich. Nawet czyste wokale w pełni się tu zgadzają, choć nie stanowi to dla mnie najmniejszego problemu, gdyż najnowsza rzecz GROWN BELOW nie tyle potrafi się obronić czym innym, ile wziąć szturmem słuchacza razem z jego sprzętem, kapciami i panelami podłogowymi w pokoju! ?Phantoms? to bez najmniejszych wątpliwości jeden z najlepszych numerów, jakie słyszałem we wspomnianej już wcześniej konwencji. Z początku delikatnie: Nieco marszowa perkusja ?stuku stuku stuku puk?, gitara brzęczy coś, co tylko pozornie jest typowym, postrockowym freestyle?em, bo gdy werbel oznajmi, że utwór zaczął się na dobre ciarki z pleców podchodzą do gardła i wiadomo, że robi się poważnie. A przecież do kulminacji, w której wszyscy, z basistą Jolanem Chenem i gitarzystą Lennartem Vanstaenem włącznie, dostają szajby naprawdę daleko, bo Matthijs zaczyna czystym, opanowanym wokalem i jedynym, co mogło mnie w tym momencie rozwalić jest przecież jakość muzyki sama w sobie. Po przekroczeniu masy krytycznej odstawiłem zaś kubek z kawą, wygodnie się oparłem i przestałem się bronić, bo stało się jasne, że to właśnie to. Zgaduję, że dokładnie takie doznania miał na myśli Ditlev Ulriksen - wokalista SHOTGUN REVOLUTION - gdy oświadczył w wywiadzie, że wcale nie potrzebuje do szczęścia środków odurzających. A wrzućmy jeszcze przykładowo na koniec utwór z numerem dwa, czyli ?My Triumph?. Tutaj pikantny temat kulminacyjny, w którym charakterystycznej dla post rocka ?ostrożnie piłowanej? gitarze towarzyszy zaciągające w dół zawodzenie drugiej, również rozwija się stopniowo, lecz początkowa część tego numeru świetnie poradziłaby sobie nawet bez niego. Ciężko mi tu znaleźć jakiś słaby moment i powiem, a raczej napiszę szczerze, że GROWN BELOW wbrew pozorom niewiele w swojej twórczości musi już teraz dopracować!
 

ocena:  9/ 10

www.facebook.com/grownbelow?fref=ts


soundcloud.com/grown-below


myspace.com/grownbelow


www.slowburn.ru


autor: Kępol



<<<---powrót