| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

THE GREAT OLD ONES

?Tekeli-Li?

LADLO Productions (CD 2014) 

Przy okazji opisywania debiutanckiego albumu THE GREAT OLD ONES byłem dość ostrożny przy forowaniu wysokiej oceny, bowiem coś nie do końca grało i sztymowało na tym materiale. Owszem, Lovecraftowska wizja świata i tego, co nieodgadnione, była dorzeczna i operowała właściwymi środkami, ale dopiero przy okazji drugiego pełnograja, czyli opisywanego teraz przeze mnie ?Tekeli-Li?, wszystko brzmi bardziej organicznie i dojrzalej niż wcześniej. Zamiast tradycyjnego intro mamy francuskojęzyczną przemowę nawiązującą do twórczości H.P. Lovecrafta, a tytuł ?Je Ne Suis Pas Fou? (w tłumaczeniu - nie jestem obłąkany) brzmi dość przekornie i przewrotnie. Bo dalej mamy już obłęd w czystej postaci i na black metalowej bazie powstała rzecz co najmniej intrygująca i dramaturgicznie pokrętna. Już ?Antarctica? to rzeczywiście obrazek zimnej, pustej i skłaniającej do fantazjowania krainy, gdzie w każdej chwili ?starożytne Bóstwa? mogą wypełznąć na powierzchnię i? tutaj stawiam trzy kropki, bo wyobraźnia podsunie nam to, co napisał maestro grozy lub możemy sobie stworzyć własny scenariusz wydarzeń. Black metal w takiej formule, jaką posługuje się THE GREAT OLD ONES, nie jest oczywiście czystym powieleniem schematów skandynawskiej szkoły tego gatunku, ale jego zeschizowaną wersją, która rozwinęła się z jednej strony w Stanach Zjednoczonych (LEVIATHAN, WOLVES IN THE THRONE ROOM), a z drugiej na kontynencie europejskim, zwłaszcza we Francji, a do tego sięga po zagęszczone, gitarowe dźwięki wywodzące się z post-rocka i post-metalu. Na tym polu manewrów jest wiele i udowadnia to właśnie wspomniany, ponad dziewięcioipółminutowy utwór. Nie mniej ciekawie jest w równie gęstym gitarowo ?The Elder Things?, w którym Francuzi również się nie napędzają, a w zamian za to kreują lekko surrealną i pełną strachu atmosferę. ?Awakening? to rzeczywiście wolno rozwijająca się kompozycja z ciężkimi, gitarowymi riffami, lecz z czasem smoliste faktury wypierają oczywiste formy, a zgodnie z amorficznym stylem gry THE GREAT OLD ONES-  i co za tym idzie - także opowiadań Mistrza Lovecrafta jest miejsce na tajemnicze słowa na tle przestrzennie płynących gitar, ale też na akustyczne frazy i klawiszowe ornamenty, a końcówka przypomina mi na przykład to, co kreuje mistyczna formacja EA. Ponownie taki sposób budowania samych utworów, jak i ich klimatu przypomina mi to, co na doom metalowej bazie tworzy ESOTERIC. Francuski band jest jego post-black metalowym odpowiednikiem, choć jeszcze pewnie z jedna pełna płyta potrzebna, by potwierdzili taką klasę, jak ich bardziej znani kompani z drugiej strony Kanału La Manche. Nie zmienia to faktu, że ?Awakening? jest kawałkiem pierwszoklaśnym i dorównującym temu pod tytułem ?Antarctica?. Od strony wokalnej mamy tu growlo-skrzek i przy miksowaniu można było go trochę wysunąć (przynajmniej momentami) do przodu. Szybki początek ?The Ascend? trochę zaskakuje i ta hulająca sekcja rytmiczna przypomina, że mimo wszystko mamy tutaj do czynienia z black metalem, a nie manierycznym i przewidywalnym metalem mainstreamowym. Tym bardziej, że jest to kompozycja w pełni instrumentalna i mi osobiście kojarzy się z katakumbicznym black metalem DARKSPACE. Chwilami jednak różnice jednak są, a akustyczny motyw ze smyczkowym akompaniamentem i jazzującą perkusją w końcówce, wyłaniające się ze ściany przesterów są wręcz genialne. Na deser zaś mamy prawie 18-minutowego giganta pt. ?Behind the Mountains?, który może być śmiało soundtrackiem do opowiadania H.P. Lovecrafta - ?At the Mountains of Madness?. Akustyczne preludium, melodyczno-szaleńcze rozwinięcie, przejście w psychodeliczno - improwizowane klimaty i monumentalna forma całości robią naprawdę wrażenie. Dla ciekawskich dodam, że oprócz wersji digipak-CD ukazał się edycja z dwoma winylami w formacie ?gatefold? oraz limitowany box zawierający nowelę ?The Hallucinated Mountains?, a za mastering materiału odpowiadał Alan Douches (m.in. BARONESS, MOTORHEAD, SEPULTURA, SIGH?).       
 

ocena:  8,5/ 10

www.thegreatoldonesband.com


www.facebook.com/thegreatoldones


www.myspace.com/thegreatoldonesband


productions.lesacteursdelombre.net


www.myspace.com/ladloproductions


autor: Diovis



<<<---powrót