| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

DECLINE OF THE I

?Rebellion?

Agonia Records (CD 2015) 

Eklektyzm w muzyce przysługuje się czasem powstawaniu rzeczy wybitnych. Umiejętne czerpanie z różnych stylistyk i mieszanie ich w odpowiedni, twórczy sposób to sprawa bardzo istotna, choć ryzykująca pewnym niezrozumieniem u odbiorców. Pozostawmy ten problem jednak muzycznym purystom, co ?lubią tylko te piosenki, które już kiedyś słyszeli?. Stojący za DECLINE OF THE I muzyk związany w przeszłości między innymi z MERRIMACK czy VORKREIST postanowił połączyć ze sobą różne elementy ekstremalnego metalu, zwłaszcza te z przedrostkiem ?post?, a pierwszą próbą był debiutancki album ?Inhibition?. Ten nowszy, nad którym pracował dość długo wraz z muzykami MERRIMACK, TEMPLE OF BAAL czy EIBON, miał być wedle słów A.K.?a - wypełniony bardziej gwałtownymi, epileptycznymi i szybszymi dźwiękami. I tak poniekąd jest, choć zaskoczeń tutaj nie brakuje. Już w ?Lower Degree of God?s Might? obok post-blackowego rzeźbienia pojawiają się chóralne śpiewy, a cały utwór jest utrzymany w takim nieco gotycko-apokaliptycznym klimacie. Zbliżona atmosfera, niczym klamra, spina ten album również w wieńczącym całość, jeszcze bardziej opętanym kawałku ?On Est Bien Peu de Chose?. Nie da się ukryć, że dzięki temu początek płyty, jak i jego końcówka są niesamowite, ale i pomiędzy nie brakuje niespodzianek i przeskoków stylistycznych. I tak na przykład w ?Le Rouge, Le Vide et le Tordu? jest coś z industrialnego black metalu a la ABORYM, MYSTICUM czy BLACKLODGE, a ?Deus Sive Musica? epatuje silnymi akcentami elektroniki i jednocześnie doom metalowym ciężarem, co momentami przypomina mi dokonania VOID OF SILENCE. Inna rzecz, że cały koncept tekstowy płyty jest oparty na pracach naukowych francuskiego biologa Henri Laborita, co też w dużym stopniu wymagało dopasowania do tego swoistej formuły, na którą składają się nie tylko pokręcone i zróżnicowane dźwięki, ale także wokalizy i wplecione w poszczególne utwory francuskojęzyczne monologi. Bez obaw jednak, bowiem oprócz mocnego pokombinowania i wspomnianego przeze mnie na samym wstępie eklektyzmu muzycznego jest to materiał zdecydowanie oparty na francusko-szwedzkim post-black metalu i post-sludge?u, co wejdzie bez problemu tym, co uważają takie formacje, jak DEATHSPELL OMEGA, AOSOTH, BLUT AUS NORD, OTARGOS, ABORYM czy NEUROSIS za ikony ekstremy metalowej. Bywa więc miażdżąco ciężko, nie brakuje niemiłosiernie rozpędzonych fragmentów i obłędnych wokaliz, natomiast apokaliptyczny nastrój unosi się nad całością niczym nieustające zagrożenie. Dzięki jednak wielu detalom i smaczkom do odkrywania przy każdym kolejnym przesłuchaniu jest to płyta intrygująca, bogata w emocje i taka z cyklu tych wielopłaszczyznowych.
 

ocena:  8,5/ 10

www.facebook.com/declineofthei


www.agoniarecords.com


autor: Diovis



<<<---powrót