| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

SACROPHOBIA

?Dark Requiems?

Xtreem Music (Comp.-CD 2015) 

Dla fanów death metalu w Hiszpanii to dość oczywiste, że SACROPHOBIA jest jednym z pionierskich zespołów w tym gatunku na Półwyspie Iberyjskim. Dla tych, którzy tam nie mieszkają już nie, ale za to mogą kojarzyć jednego z muzyków, który wywodzi się z tej kapeli i po jej rozpadzie w 1994 roku zasilił najbardziej znany i zasłużony band o nazwie AVULSED. Mowa tu o gitarzyście imieniem Juancar, a ten po dziś dzień gra w zespole dowodzonym przez Dave?a Rottena. SACROPHOBIA może nie być powszechnie znana death-maniakom z jeszcze jednego powodu. Otóż nie udało im się nigdy wydać pełnego albumu, a jedynym oficjalnie wydanym materiałem, na jakim pojawiają się ich nagrania jest 5-way split-CD z 1993 roku, gdzie znalazły się dwa kawałki: ?When Blood Boils? i ?Into the Cold Parameters of Mind?. I to właśnie one otwierają kompilacyjny album zawierający wszystkie nagrane przez SACROPHOBIĘ numery oraz bonusy, o których napiszę nieco później, a wydany w tym roku przez Xtreem Music. Grupa działała w latach 1990-1994 i swój pożegnalny koncert zagrała w styczniu 1994 roku, a całą biografię spisano we wkładce ?Dark Requiems?. Nie obfituje ona w masę faktów, bo poza dwiema demówkami i wspomnianym splitem Hiszpanie nic więcej nie zarejestrowali, a jedyną istotną zmianą w składzie była zmiana wokalisty po pierwszym demo ?Only Death Is Irreversible? - na miejsce Raula przyszedł Jesus. Zacznę może od wspomnianego przed chwilą materiału z 1991 roku, którego wydaniem zajęła się pierwsza inkarnacja Xtreem Music, czyli Drowned Productions. Otwiera je charakterystyczny fragment ?Carminy Burany? Carla Orffa używany przez wiele zespołów jako introdukcja, a potem zaczyna się mocno nieokrzesana jazda, w której słychać echa wielu death metalowych kapel i chociaż jest to miks przeróżnych wpływów, to jeszcze słychać sporo niedostatków, zwłaszcza w partiach solowych gitary, ale można to wybaczyć tym młodziakom, bo starali się przemycić jak najwięcej od siebie i zwrócić na siebie uwagę podziemia. Poza czerpaniem z DEATH, AUTOPSY czy wczesnej SEPULTURY i różnymi brutalistami ze Stanów nieśmiało odzywają się tutaj pierwsze echa fascynacji szwedzką szkołą jazdy, ale nie wiem czy nie wyszło to trochę intuicyjnie i jakby równolegle do ich skandynawskich kolegów. Silniej słychać to już na drugim, nie zatytułowanym demo z 1992 roku, które brzmi dużo lepiej i mniej tutaj chaosu oraz przypadkowości, a brutalistyczne zapędy są równoważone większą dozą technicznego, ale jednocześnie prostolinijnego grania. Wokale Jesusa nie są może tak brutalne, jak jego poprzednika, ale za to bardziej czytelne i stanowiące, że wraz z mocniej przemyślanymi i bardziej zwięzłymi kawałkami jest to materiał, który mógł ich zaprowadzić do kontraktu wydawniczego. Co prawda w sprawie wydania tego demo na siedmiocalowej epce skontaktowała się z nimi Seraphic Decay Records ze Stanów, ale ponieważ przechodziła wtedy kryzys, który doprowadził do upadku tej firmy, to na tym się skończyło i dopiero w 1993 roku, dość nieoczekiwanie, specjalizująca się raczej w muzyce pop FonoMusic umieściła dwa wspomniane na początku recenzji utwory obok m.in. AVULSED i ANTROPOMORFIA na splicie ?Dead Flesh?. To jeszcze bardziej dopracowane i chwytające za ryło utwory i zwłaszcza prący do przodu w znakomity sposób ?When Blood Boils? robi duże wrażenie. Był to jednak już ?łabędzi śpiew? SACROPHOBII i dopiero teraz możemy poznać całość ich skromnej dyskografii, która została poszerzona przez Xtreem Music o może nie genialnie brzmiące, ale wcześniej niepublikowane kawałki z koncertu z 1993 roku, gdzie zagrali trzy nieznane wcześniej własne numery oraz covery ?Infernal Bleeding? OBITUARY i ?Party And Fight For Your Rights? FILTHY CHRISTIANS.       

ocena:  7/ 10

www.xtreemmusic.com


autor: Diovis



<<<---powrót