| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

DARKYRA BLACK

?Fool?

własna produkcja zespołu & Cargo Records (CD 2015) 

O tym, że gotycki metal jest w odwrocie i nawet ta - wydawać się mogło - pewna siebie, mocno promowana przez dużych wydawców odnoga manstreamowa, do której przynależą tak uznane przecież marki, jak NIGHTWISH czy WITHIN TEMPTATION została z lekka odstawiona na boczny tor. Co ciekawe, nie doszło do takiej sytuacji przez niski poziom muzyki, ale pewien przesyt i wypalenie się formuły. Możliwe, że za jakiś czas będziemy mieli do czynienia z powrotem do łask tego stylu, ale póki co, takie zespoły, jak DARKYRA BLACK mają trochę przerąbane. Debiutancki album zespołu tej pochodzącej z Australii wokalistki, a zatytułowany ?Dragon Tears?, to przecież przykład, że wciąż można stworzyć bardzo interesujące dźwięki i czy ktoś określi je jako epic, gothic czy symphonic metalowe, to już kwestia względna i nie warta rozpatrywania w formie elaboratu. Podobnie jest z drugim albumem pt. ?Fool?, któremu nie można zarzucić czegoś takiego jak niedopracowania, wtórnej czy słabej muzyki czy grzebania się w chwalebnych dla ?gotyku? czasach. Wręcz przeciwnie - dopracowano tutaj wszelkie detale: począwszy od dźwięków, po całą warstwę tekstową, która po raz kolejny jest zamkniętą opowieścią o ?ludziach wchodzących do zbudowanej dla królów i królowych fontanny życzeń, dzięki czemu mogą wejrzeć w swoje życie i dostrzec swoje głupie obsesje?. Darkyra Black (a tak właściwie to Gina Bafile) zaangażowała do sesji wielu doświadczonych muzyków (m.in. współpracujących z legendarnym Jeffem Beckiem czy równie znanym Joe Lynn Turnerem), a ponieważ nagrywała w greckich Atenach, to poprosiła do współpracy chórzystów oraz muzyków obsługujących instrumenty smyczkowe i coś takiego, jak duduk. Całość brzmi więc potężnie, z wręcz barokowym rozmachem, a elementy tak typowe dla epickiego czy symfonicznego metalu uzupełnia bogata warstwa różnych rockowych, progresywnych, filmowych i etnicznych wpływów. Już wprowadzający w historię ?Pt. 2 Behind Closed Doors? zachwyca bliskowschodnimi, arabskimi ornamentami i taką swoistą majestatyczną lekkością, natomiast następujący po nim ?Who Are They To Judge You? ma tego rockowego zadziora, a nieco vintage?owe organy zaskakują wpasowaniem się w ten kalejdoskopowo barwny numer. Na trzeci na płycie kawałek warto zwrócić uwagę nie tylko ze względu na gościnne partie basu autorstwa znanego z VENOM INC. Tony?ego Dolana, ale i sam mistyczny, bliskowschodni charakter i rytmikę rodem z tamtych stron, a wokalnie Darkyra Black przechodzi sama siebie. I można by tak o każdym fragmencie pisać z osobna wiele słów, a ja przede wszystkim zachęcam do posłuchania tych bogatych aranży, różnorodnych klimatycznie i stylistycznie kompozycji, które potrafią być bardziej subtelne i przestrzenne, ale też drapieżne, pełne dramaturgii lub gotyckiego mroku. Nie zdziwiłbym się, gdyby kontrakt na kolejny album DARKYRA BLACK dostała do podpisania od na przykład Season Of Mist Records. Mógłby być zbawienny dla całego gatunku, jak i dzięki temu australijska diwa nie przepadłaby ze swoim naprawdę bardzo ciekawym pomysłem na muzykę.
PS. Z ostatniej chwili: u Giny Bafile zdiagnozowano raka piersi i w związku z tym grupa była zmuszona odwołać trasę po Europie. Trzymajmy kciuki za zdrowie tej utalentowanej wokalistki!     

ocena:  8/ 10

www.darkyrablack.com


www.facebook.com/DarkyraBlack


www.youtube.com/user/DarkyraBlack


autor: Diovis



<<<---powrót