| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

SALIGIA

“Sic Transit Gloria Mundi”

Van Records (CD 2012 - 2015) 

Nazwę SALIGIA zapamiętałem głównie dzięki temu, że mini-album tej norweskiej formacji miał taką malarską okładkę, bo tak po prawdzie, to nie wyróżniał się muzycznie, choć liczyłem na kawał ambitnego black metalu ze strony tej formacji. Niemiecka Van Records postanowiła wraz z ukazaniem światu najnowszego pełnograja tej grupy z Trondheim (recenzję znajdziecie również w naszym serwisie) odświeżyć poprzedni album zatytułowany „Sic Transit Gloria Mundi” z 2012 roku. Nie różni się on zasadniczo od mini-CD „Lvx Aeternae” i przynosi siedem odświeżonych dzięki dokonanych w latach 2014 - 2015 remiksowi i remasteringowi kawałków, które mają oczywiście ten typowy dla norweskiego BM ‘vibe’ i odświeżają niejako wczesne, inspirowane MAYHEM, DARKTHRONE, GORGOROTH, IMMORTAL czy AETERNUS brzmienie łączące w sobie bazową surowość, charakterystyczne akordy i opętańcze wokale. Lekką zmyłką jest bliższe klimatycznemu post-black metalowi intro do „Casus Gloria”, bo dalej SALIGIA rozpędza się dość mocno i mamy tutaj aż nadto ‘żywą’ perkusję, mocno wysunięty do przodu bas, rozpasane gitarowe akordy i nawiedzone wokalizy, które jednak nie atakują skrzekami, a raczej formułą stosowaną zazwyczaj przez Attilę Csihara. Ciut bardziej ogarnięty i nawet mający melodyczną linię przewodnią jest następny na tym materiale „Sar Ha-Olam”, ale i tutaj słychać ‘starą Norwegię’. Mózg zespołu, wokalista i obsługujący wszelkie gitary Ahzari oraz tłukący w zestaw perkusyjny w owym czasie Malach Adonai czasem zwalniają, robi się na swój sposób monumentalnie, ale generalnie ulubili sobie pewien zestaw tradycyjnie brzmiących, choć nie tak znowu krótkich utworów wzorowanych na wyżej wymienionych hordach, czego przykładem są „Womb Caverns”, „Orb of Flesh” oraz właściwie każdy z następnych numerów i dopiero poprzedzony deklamacją poprowadzoną przez żeński głos, bardziej monumentalny „Upon the Altar” daje nieco urozmaicenia zbytnio jednolitej masie. Fani starego, norweskiego BM mogą oczywiście sięgnąć po ten stuff, lecz głowy on nie urywa. 
 

ocena:  6,5/ 10

www.facebook.com/saligia.info


www.saligia.info


www.van-records.de


autor: Diovis



<<<---powrót