| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

CHAINS / SUTON

“Balkanian Narko Doom”

Ordo MCM (Split-CD 2016) 

Zanim przejdę do zasadniczego opisu tego splitu, pozwólcie mi na pewną dygresję natury geograficzno -  mentalnej. Otóż tytuł tej płyty to „Balkanian Narko Doom”, a połączyły na nim siły pochodzący z Serbii SUTON oraz słoweński CHAINS. O ile ci pierwsi działają w kulturowo bałkańskiej części Europy, to ci drudzy właściwie nie należą do tego kręgu. Słowenia to kraj najbliższy mentalnie i pod każdym w rzeczy samej względem do Europy Środkowej. Wystarczy pojechać do Ljubljany czy Mariboru i wszystko będzie jasne. Austro-węgierskie czy ogólnie europejskie ślady i wpływy są wszędzie, a i ludzie zupełnie odmienni niż w sąsiadujących z tym krajem Chorwacji i Serbii. Może jednak tytuł obrano, aby wskazać, że nie powinno być między państwami wchodzącymi w skład byłej Jugosławii tyle ‘złej krwi’, jaką jeszcze wciąż widać, zwłaszcza na przykładzie Chorwacji i Serbii, ale i złożonych relacji między Bośnią i Hercegowiną, Macedonią, Czarnogórą czy Kosowem. W końcu muzyka nie zna granic i barier i nie powinna służyć zgniłej polityce, a stanowić to pozytywne multi-kulti. Dodatkowo jeszcze okazuje się, że oba zespoły łączy w tej chwili osoba jednego z muzyków. Do rzeczy więc! Pierwsze cztery numery to dzieło CHAINS, który porusza się w klimatach mocno inspirowanych psychodeliczną, doom’ową muzą z lat 80-ych, a nawet 70-ych, po drodze zahaczając o różne death rockowe wpływy, twórczość włoskiego DEATH SS i solowych poczynań Paula Chaina, transowość SUNN O))), a nawet surowy black metal. Z niepokojem jednak stwierdzam, że już w pierwszym numerze, „Fire Walk With Me”, wokale i partie gitar przekraczają dopuszczalne granice między psychodeliczną melodyką i zwyczajnym fałszowaniem. To zresztą na dobrą sprawę jedyny w miarę ‘normalny’ kawałek CHAINS - z perkusyjnym rytmem i mocniejszymi riffami gitary. Kolejne dwa, „Red Moon Bloody Moon” i „Catodic Church Celebration”, hipnotyzują rozedrganymi akordami gitary bez przesterów, nawiedzonymi wokalizami i rytualną aurą. Jest w tym jakiś swoisty urok, natomiast najbardziej odjechany z tego zestawu jest „Medieval Art of Sorcery”, w którym pobrzmiewają echa rzeczywiście bałkańskiej melodyki i transowy minimalizm.
Jak wspomniałem, CHAINS i SUTON łączy osoba Hylinna Aleksa, a ten w SUTON połączył swoje siły z Dusko Risticem i obaj są wierni duchowi starego doom/death metalu, pobłyskujących tu i ówdzie elementów klasycznego doomu, a nawet swoiście pojmowanego post-rocka i oczywiście psychodelii. W transowy, ciężki klimat, a w końcówce w improwizowane odloty wprowadza przez prawie 14 minut “I Watched How He Pound the Last Nail Into the Coffin of Humanity”, bardziej klimatyczny i momentami wręcz hard rockowy jest „Prelude For Spiritual Void of Nature (Acid Violet Trip of Our Death)”, a „The Sun Has Turned To Black” to taki sobie cover utworu oryginalnie nagranego przez ELECTRIC WIZARD. Również w przypadku SUTON można doszukiwać się rozlicznych niedoróbek brzmieniowych i przesadnej chwilami surowości i autentyczności. Potraktujmy więc ten split jako pewną ciekawostkę i znak, że w byłej Jugosławii też zdarzają się grupy grające dźwięki jakby pod prąd obecnych mód. 
 

ocena:  6/ 10

www.facebook.com/ChainsOfficial


chains.bandcamp.com


www.facebook.com/suton.official


www.ordomcm.com


www.facebook.com/OrdoMCM


autor: Diovis



<<<---powrót