| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

FIRST FRAGMENT

?Dasein?

Unique Leader Records (CD 2016) 

Francuskojęzyczny Quebec (City) w Kanadzie jest miejscem zadziwiającym, jak chodzi o wielość działających tam zespołów spod znaku technicznego metalu i nie tylko. Nie wiem co tam jedzą lub co jest w powietrzu, ale okazuje się, że jedne zespoły napędzają inne wysokim poziomem i doceniają to wydawcy z różnych stron świata. W przeciągu zaledwie kilku dni miałem okazję posłuchać dwóch kompletnie nieznanych mi zespołów z tego miasta i oba na swój sposób fascynują swoją muzą. O SOLINARIS piszę oczywiście przy okazji ich albumu, natomiast FIRST FRAGMENT to prawdziwy pechowiec, jeśli chodzi o pełnoczasowy debiut, ponieważ zaczynali w 2007 roku, ale przez nieliczne, ale za to istotne zmiany w składzie nagrali przez ten czas jedynie epkę, a „Dasein” zdaje się być pewnego rodzaju odreagowaniem sytuacji z przeszłości, co przełożyło się na ogrom zarejestrowanego materiału. To akurat nie działa do końca pozytywnie, bowiem ponad godzina złożonego muzycznie grania to całkiem sporo jak na obecne, pędzące nie wiedzieć po co do przodu czasy. Z drugiej strony wielobarwność i różnorodność „Dasein” jest niezwykłym atutem tego krążka, a to dlatego, że David AB, Vincent Savary, Troy Fullerton, Phil Tougas i Gabriel Brault-Pilon wspięli się tutaj na wyżyny swoich możliwości i mam obawy, czy uda im się to przeskoczyć w przyszłości. Fundamentem muzycznym tego materiału jest oczywiście death metal w tej może bardziej nowoczesnej odmianie, lecz nie pozbawionej nawiązań do technicznego deciora wywodzącego się w prostej linii od wczesnego CYNIC, późnego DEATH i OBSCURY, a oprócz tego dopełnionego silnymi, neoklasycznymi wpływami w melodyce i samych konstrukcjach poszczególnych kawałków. Zwłaszcza gitarzyści i śmiało konkurujący z nimi wyrazistością swoich partii basista aż wyrywają się, aby do death metalowej bazy dorzucać setki bogatych w detale motywów inspirowanymi wyczynami Yngwie Malmsteena, Uli Jan Rotha czy Tony’ego MacAlpine’a (vide fenomenalna „Gula”), a to jeszcze nie wszystko co nas czeka na tej płycie. Techniczny death/thrash, bardziej wyuzdany w formie power metal czy brutalistyczny death też są obecne w tych czy innych momentach „Dasein”, a już z zupełnie innej bajki są śmiało wplatane elementy hiszpańskiego flamenco, co słychać w początkowej fazie instrumentalnego „L’entite”, a prawdziwym cackiem dla miłośników artystycznego grania na gitarach akustycznych i akustycznym basie jest „Prelude en Sol Diese Mineur”. Co prawda flamenco w wydaniu metalowym wcześniej słyszałem w wyśmienitym wykonaniu Hiszpanów z NIGHT TO DIE, ale w wersji Kanadyjczyków (przy okazji dodam, że teksty są w języku francuskim) brzmi to tak samo przekonująco. Generalnie to album, który zachwyci wszelkich koneserów gitarowych eksplozji i orgiastycznego łączenia kilku różnych podgatunków, a zachętą do posłuchania będzie też między innymi to, że wśród zaproszonych do sesji nagraniowej muzyków są Christian Muenzner (SPAWN OF POSSESSION, ex-NECROPHAGIST / OBSCURA), Mathieu Marcotte (AUGURY), Malcolm Pugh (INFERI…) i Collin Mcgee (ELDEROTH).
 

ocena:  8/ 10

www.facebook.com/FirstFragmentOfficial


www.uniqueleader.com


autor: Diovis



<<<---powrót