| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

TARJA

?The Brightest Void?

earMusic & Mystic Production (CD 2016) 

Bardzo często używa się określenia ‘królowa jest tylko jedna’ bardzo na wyrost i nie oddając rzeczywistości, a zwyczajnie dopełniając przerośnięte ego osoby, której się to tyczy. W przypadku Tarji Turunen można jednak śmiało mówić, że jest to jedna z najbardziej topowych i wybitnych wokalistek, jakie kiedykolwiek działały na scenie metalowo - rockowej. Na domiar wszystkiego bardzo kreatywnej i nie zamykającej się w jednej szufladce. To, że zarzuca się jej, iż wywindowała się na szczyt dzięki NIGTHWISH jest niestety tylko szczekaniem tych, co pojęcie mają marne, jak wyjątkowa była i jest TARJA. Dowodzą tego aż dwa wydawnictwa, które ukazały się w 2016 roku, choć początkowo miało być tylko jedno. I o tym niespodziewanym krążku teraz napiszę parę zdań. „The Brightest Void” jest czymś w rodzaju prequela wydanego jakieś dwa miesiące później, właściwego albumu „The Shadow Self” i zawiera sporo ciekawostek, a sama Tarja wyjaśnia to w ten sposób: „Mam nadzieję, że „The Brightest Void” to miła niespodzianka do każdego z Was. Podczas długiego procesu nagrywania utworów na nową płytę, „The Shadow Self”, zdałam sobie sprawę, że jest tak wiele bliskich mi kawałków, że nie uda mi się zmieścić ich na jednym albumie. Tym razem postanowiłam nie zachowywać nic dla siebie i podzielić się wszystkim z fanami, którzy mnie wspierają. „The Brightest Void” to więcej niż przedsmak przed „The Shadow Self”. To 9-utworowa płyta, na której każdy odnajdzie wspólne elementy z „The Shadow Self”, ale również pełnoprawny i oddzielny album.”. I tak też jest, choć oczywiście mamy tu zapowiadającą późniejszy album wersję (tzw. ‘video clip version’) „No Bitter End”, inny miks (‘Tarja mix’) zaśpiewanego wraz z WITHIN TEMPATION „Paradise (What About Us)” i kilka coverów. Całość otwiera “No Bitter End” i to faktycznie mocny wstęp, choć oczywiście stwierdzenie, że jest to największy hicior Mistrzyni czy rzecz mocno metalizowana (jak ona sama zapowiadała) byłyby lekką przesadą. O tym, co jest przebojem najczęściej przekonują masy, ale sorry, my nie robimy za nie i możemy jedynie zwrócić na przykład na dość drapieżne partie solowe gitary. Równie, jeśli nie mocniej prezentuje się nagrany z Michaelem Monroe’m (m.in. ex-HANOI ROCKS), momentami brzmiący lekko niepokojąco, ale i zwyczajnie heavy metalowo - rockowo „Your Heaven And Your Hell” (zwróćcie uwagę na partie harmonijki ustnej i saksofonu, a na tym ostatnim instrumencie gra oczywiście sam Monroe). Nieco inna strona medalu to te numery, gdzie wyeksponowany jest czysty głos Tarji na tle mniejszej czy większej ilości przesterowanych gitar, jak na przykład alternatywna wersja „Eagle Eye” z perkusyjnym wkładem Chada Smith’a z RED HOT CHILI PEPPERS, mocniej potraktowany temat tytułowy z Bond’owskiej serii - „Goldfinger” czy taki sobie numer „Shameless”. Nieco inne oblicze fińskiej diwy ukazuje na nowo nagrany, raczej oparty na elektroniczno - klawiszowych brzmieniach „An Empty Dream”, wykorzystany na potrzeby filmu „Corazon Muerto”, równie oparty na quasi-orkiestralnej estetyce „Witch Hunt” z repertuaru granego na koncertach z cyklu BEAUTY & THE BEAT czy dość mroczna wersja „House of Wax” z repertuaru Sir Paula McCartneya. O „Paradise (What About Us)” wie cały świat, a więc wstrzymam się od głosu. Całość to płyta potrzebna fanom, ale myślę, że także swoista prezentacja czegoś więcej niż tego niż spodziewano się po Pani Turunen.  
 

ocena:  7,5/ 10

www.tarjaturunen.com


www.facebook.com/tarjaofficial


www.ear-music.net


www.mystic.pl


autor: Diovis



<<<---powrót