| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

GLORIOR BELLI

"Sundown (The Flock That Welcomes)"

Agonia Records (CD 2016) 

Obecny wydawca francuskiego GLORIOR BELLI klasyfikuje twórczość projektu jako 'awangardowy black metal' troszkę jednak na wyrost, ale jednym z ciekawszych i zarazem lepszych w konwencji blackmetalowej jako takiej akt z całą pewnością jest. Gdy słucham jego zeszłorocznej płyty studyjnej pod tytułem "Sundown (The Flock That Welcomes)" wizualizuję sobie logo wspomnianego w towarzystwie takich nazw jak np. FORGOTTEN TOMB czy NACHTMYSTIUM, bo mimo, iż wszystkie trzy kapele z trochę innych źródeł inspirację czerpią, często pobrzmiewa w muzyce każdej z nich pewien feeling wspólny. Czwarty regularny album GLORIOR BELLI miał początkowo nosić tytuł "The Full Intrepid Experience of Light" - i jego materiał na przedrostek 'avant-garde' w klasyfikacji gatunkowej dla odmiany zasługiwał - ale z uwagi na mocno eksperymentalny charakter tegoż mózg formacji Billy Bayou (aka Infestvvs) zdecydował się wydać go siedem lat temu pod szyldem głoszącym 11 AS IN ADVERSARIES, oddając w pełni ten macierzysty urozmaiconemu wpływami stoner czy sludge metalu graniu blackmetalowemu. Fuzja tych stylów była właściwie kwestią czasu, gdyż łączy je zdecydowanie wiele, choć jak na moje ucho GLORIOR BELLI częściej ustawia ich elementy obok siebie zamiast uzyskiwać wypadkowe rzeczonych. Być może wyszłoby ciekawiej gdyby było inaczej? Próżno zgadywać, ale tak w gruncie rzeczy po co, gdy ostatniej płyty projektu słucha się po prostu bardzo dobrze? GLORIOR BELLI lawiruje z gracją wytrawnego tancerza baletowego między utworami silniej zorientowanymi na black'n'rollową łupanie ("Rebels In Disguise", "Thrall of Illusions"), a tymi, w których dostajemy więcej pełnych czarciego majestatu tematów i zwyczajnej ekstremy (utwór tytułowy, "World So Spurious", "Upheaval In Chaos Waters"), choć wiadomo, że obie te szkoły bardzo często spotykają się w tych samych numerach. Wyśmienity "Satanists Out of Cosmic Jail" brzmi trochę tak, jakby NECROPHOBIC nasłuchali się przed sesją nagraniową za dużo ELECTRIC WIZARD i w sumie odrobinę szkoda, że w przypadku składu ilościowego preparowanej przez GLORIOR BELLI mikstury szala przechyla się zdecydowanie na korzyść blacku w formie czystej i klasycznej, ale dobrze słyszalne niuanse pracy basu i nie do końca standardowe otłukiwanie naciągów zestawu perkusyjnego sprawiają w połączeniu z kapitalnie napisanymi numerami przyjemność z rodzaju tych niekłamanych. Niezłym przykładem drugiej strony spektrum jest np. DEEP DESOLATION, którzy odpływają w swoim stonerowym fazowaniu w rejony na poły improwizowanych solówek i innych psychodelicznych rozwiązań. W przypadku francuskiej nazwy trochę mi tego brakuje, ale z drugiej strony dobrze, że mamy szyld również o takich proporcjach ingrediencji blackowo-stonerowej mikstury. Poklask dla GLORIOR BELLI zyskuje na intensywności gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że niemal wszystkie składające się na zawartość jego albumów partie Infestvvs nagrywa w pojedynkę. Czapki z głów, rogi do góry, a potencjometr głośności w prawo!
 

ocena:  8/ 10

label.agoniarecords.com/index.php?a=Q%2FyBq2sNOPtAHpRQgBf4v85CLKUc%2FcPS


www.metal-archives.com/bands/Glorior_Belli/18405


www.facebook.com/gloriorbelli


soundcloud.com/gloriorbelli


www.gloriorbelli.com


autor: Kępol



<<<---powrót