| 9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
INDEX

- A   [1  2   3   4   5   6    7] -   

DIFFERENT STATE

"Yield - capacity of the production"

Zoharum & Wyrm Records (CD 2011) 

Z pewnym takim żalem i równie rzadko odczuwaną nostalgią słucha się tej pierwszej w pełni profesjonalnej, choć jeszcze demówkowej produkcji legendy industrialnego grania w Polsce - DIFFERENT STATE. Tak wtedy grało u nas może z kilka formacji, choć setki, jak nie tysiące metali w naszym kraju na początku lat 90-ych sięgało po kasety z nagraniami GODFLESH, SONIC VIOLENCE, G.G.F.H., PITCH SHIFTER i tym podobnych, których nagrania wydawały przecież głównie specjalizujące się w metalu firmy Earache Records oraz Peaceville Records. Ciechanowska grupa dowodzona przez aktywnego do dziś pod tym samym szyldem Marchoffa poszła właśnie tropem wspomnianych przed chwilą kapel i podjęła się przelania swoich fascynacji na muzykę z pogranicza industrialnego metalu i eksperymentalnej elektroniki. Na "Yield" (wolę operować skróconym tytułem, bo pod takim pamiętam ten materiał) zasadniczą rolę odgrywa jednostajny, mechaniczny rytm, wzbogacany o różne perkusyjne ozdobniki i dźwięki jakby rodem z fabryki. Na tym umiejscowiono transowe gitarowe riffy, pomrukujący bas i chorobliwy wokal, a dorzucone do tego wszystkiego elektroniczne akcenty jeszcze bardziej udziwniają już i tak nietypowy na owe czasy (przynajmniej na naszym krajowym podwórku) przekaz. Jeszcze dwie pierwsze kompozycje to takie specyficzne przełożenie języka GODFLESH na difrentstejtowski, czyli ogólnie rzecz biorąc, wyeksponowane są rytm, gitara, bas i wokal. Trzeci numer, zatytułowany jak cztery inne po prostu "Yield" to już zdecydowane odejście od rockowo-metalowej estetyki na rzecz elektronicznego, pełnego niepokoju oceanu różnych barw, poszumów i plam dźwiękowych wydobywanych przez klawisze i różnego rodzaju programatory. Falujący charakter tego utworu to metaforycznie ujmując - taka podróż przez zimne morza i bezbrzeżną Arktykę. Kolejne trzy części "Yield" to powrót do mechanicznego, industrialnego grania, a trzecia z tych wspomnianych, a skryta na tym albumie pod numerem 6 rozpoczyna się nałożonymi na siebie samplami modlitwy i przemówienia Adolfa Hitlera, co potęguje jej kontrowersyjny przekaz, a w dalszej części, głównie instrumentalnej pojawia się mocno buczący bas i sample dęciaków. "Siódemka" na tej płycie to znowu bardziej elektroniczno-eksperymentalny "Stavostroj", który kończy właściwą część tego materiału, a dalej mamy dwa bonusy z "kreskowymi" tytułami, których w tym miejscu nie będę przytaczał. W obu mamy wszystkie elementy charakteryzujące ten wczesny okres działalności DIFFERENT STATE, głównie nawiązującego do GODFLESH oraz eksperymentalizmu G.G.F.H. czy prekursorów takiego grania z THROBBING GRISTLE.

ocena:  7/ 10

www.myspace.com/differentstate


www.zoharum.com


www.wyrmrecords.com


autor: Diovis



<<<---powrót